ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۳ خرداد ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۲۳ خرداد

ورود پزشکیان به انتخابات

آبی شد در لانه مورچگان 
 
 

 

 

اعلام لیست تائید صلاحیت شدگان برای انتخابات ریاست جمهوری، ابتدا با بی اعتنائی مردم روبرو شد، اما به فاصله یک روز، این لیست به یک بمب خبری در ایران تبدیل شد. نه به این دلیل که شورای نگهبان لیست اعلام کرده، بلکه به این دلیل که در میان ۶ تائید صلاحیت شده دکتر "مسعود پزشکیان" حضور دارد. مردم او را، علیرغم آن که نماینده مجلس بود و وزیر بهداشت کابینه محمد روحانی  از جمع حکومتیان نمی دانند و به همین دلیل به یکباره تمام نورافکن های خبری به روی او روشن شد. بویژه که شورای نگهبان در جریان انتخابات مجلس ابتدا او را رد صلاحیت کرد اما بعدا به توصیه و تذکر رهبر جمهوری اسلامی او را تائید کرد و از تبریز به مجلس راه یافت.

این بمب خبری، زلزله در خانه ای هم شد که جبهه پایداری و مداحان دیوار آن را بالا برده بودند و بر این نقشه بودند که با نامزدی قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری او را از مجلس رد کرده اند و در  انتخابات ریاست جمهوری هم نخواهد توانست رای بیاورد زیرا مردم در انتخابات شرکت نمی کنند و رای سازمانی نیز متعلق به جبهه پایداری و مسجدی ها و مداحان است که روی سعید جلیلی سرمایه گذاری کرده بودند و هنوز هم به آن امید دارند.

در ۴۸ ساعت گذشته یک توپخانه جنگ روانی علیه پزشکیان در داخل و حتی در خارج از کشور توسط برخی تلویزیون های فارسی زبان راه افتاده است. انواع گلوله های اتهامی از این توپخانه شلیک شده و قطعا در روزهای آینده این شلیک ها بیشتر نیز خواهد شد.

گفتند او سنی است، تجزیه طلب است زیرا آذربایجانی است، از زیر دست شورای نگهبان در رفته و برای رد صلاحیت او حواسشان جمع نبوده، در جریان اعتراضات سال ۹۸ با معترضان همنوائی کرده، با سرکوب معترضان مخالفت کرده و....

اگر بیمناک شرکت مردم در انتخابات و پیروزی او در مرحله اول انتخابات نبودند اینگونه وحشت زده به میدان نمی آمدند. آنها ابتدا و پیش از اعلام لیست تائید صلاحیت شده ها، حمله به وحید حقانیان را شروع کرده بودند اما پس از رد صلاحیت او، تازه متوجه شدند که گویا نظام خواهان یک انتخابات پرشور، حضور مردم در پای صندوق های رای و موافق برخی رفرم هاست و پزشکیان را مناسب این دوران دانسته است. اگر چنین نبود، حقانیان کنار گذاشته نمیشد، چرا که حضور او در انتخابات و رای ندادن مردم به او در عمل به معنای رای ندادن به رهبر جمهوری اسلامی تلقی می شد. شاید خود حقانیان نیز در ابتدا به این نکته توجه نکرده بود که پا به میدان گذاشت و اکنون هم کنار گذاشته شدن خود را بی سر و صدا پذیرفته است و شاید هم به او گفته اند بپذیرد و سر و صدا نکند.

مسعود پزشکیان دارای  فوق تخصص جراحی قلب است و متولد ۱۳۳۳ در مهاباد کردستان. درعین حال که خانواده اش آذربایجانی اند و به همین دلیل او  پیوسته از تبریز، آذرشهر و اسکو نماینده مجلس شده بود. همین که به دو زبان آذری و کردی می تواند صحبت کند، خود  دو امتیاز بزرگ او برای آوردن رای است. نه تنها این، بلکه شاخی است در برابر جمهوری آذربایجان و پان ترکیست هائی که از طریق آن جمهوری و همچنین ترکیه حمایت می شده و به خطری در زیر پوست آذربایجان تبدیل شده اند.

او هم سابقه اجرائی در دولت خاتمی را دارد و هم در ادوار هشتم، نهم، دهم (نایب رئیس) و یازدهم مجلس حضور داشته و با قوانین مملکت و امور مجلس نیز آگاهی کامل دارد.

باید دید جنگ تبلیغاتی تاریک اندیشان جبهه پایداری و مداحان با او به کجا خواهد انجامید و در مناظره های انتخاباتی او چگونه حریف رقبای خود خواهد شد. البته، تجربه نشان داده که هر چه پاجوش های حکومتی - اعم از رسانه ای و مطبوعات و حکومتی- علیه او حرف بزنند عملا موقعیت او در میان مردم را تقویت خواهند کرد. فضای کنونی جامعه ایران چنین است. اگر او بتواند به همان صراحت "دادکان" که مصاحبه اش را در همین شماره پیک نت می خوانید حرف مردم را بزند و درعین حال، برنامه اقتصادی- سیاسی- اجتماعی و خارجی خود را به زبان مردم بیان کند، کاری کرده کارستان.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۲ ژوئن  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: