ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۲۶ خرداد

اگر مردم با انتخابات قهر کنند

نامزدهای طرفدار طرح

"نور" و "گور" برنده می شوند 
 
 
 

 

تا یک هفته پیش، به ندرت کسی می توانست حدس بزند، انتخابات ریاست جمهوری، پس از مرگ رئیسی و هیات همراهش در جریان سقوط هلیکوپتر چنین مسیری را پیدا خواهد کرد که اکنون پیدا کرده است. تقریبا تمام اخبار ایران خلاصه شده در اخبار انتخاباتی. گوئی به یکباره همه یخ های ناامیدی که از اعتراضات سال ۹۸ بر جامعه سایه افکنده بود آب شد. بی شک تائید صلاحیت دکتر پزشکیان و ورود او به میدان این انتخابات نقشی تعیین کننده در این زمینه داشت. اما سادگی است اگر تصور شود، شورای نگهبان یک تصمیم اشتباه گرفت و یا کار از دست بیت رهبری در رفته است. اتفاقا برعکس، شورای نگهبان نگاه کرد به دست بلند بیت رهبری و بیت رهبری نیز کارگردان اصلی بود.  چنان که خیلی سریع چند اصلاح در مسیری که برای انتخابات در نظر گرفته شده بود صورت گرفت. از جمله توصیه به حقانیان برای کنار کشیدن خود از انتخابات. شاهدیم که از میان رد صلاحیت شدگان، او هیچ واکنشی در این زمینه از خود نشان نداد. رای نیآوردن او به منزله رای ندادن به رهبر جمهوری اسلامی بود زیرا در تمام سالهای گذشته او در مهم ترین حضورهای علی خامنه ای در کنار او بود. اینها حدس و گمان هائی است که شاید در آینده حداقل بخش هائی از آنها تائید شود. فعلا آنچه در برابر ما قرار دارد، انتخاباتی است که تنور آن روز به روز گرمتر می شود و نظام خود را از برابر مردم کنار کشیده تا آنها در انتخابات شرکت کنند. شاید مسئله، فقط کنار کشیدن نباشد، بلکه یک تجدید نظر اساسی در سیاست های اجتماعی در درجه اول و برخی سیاست های اقتصادی در بیت رهبری تدوین شده و گام های عملی آن با انتخابات ریاست جمهوری برداشته شده است. آیا در بیت رهبری شورایی برای نوعی رفرم و تجدید نظر در اداره مملکت بوجود آمده؟ آیا چند مصاحبه ای که درباره وضع جسمانی رهبر جمهوری اسلامی منتشر شده، حتی در صورت دستکاری در بخش هائی از آن  اتفاقی است؟ چرا دکتر مرندی در این ۳۰ سال اخیر که سرپرستی تیم پزشکی رهبر را داشت درباره سلامت رهبر مصاحبه تلویزیونی نکرده بود؟ آیا با این مصاحبه ها، افکار عمومی را آماده قبول رهبر جایگزین با برخی سیاست های نوین اجتماعی و اقتصادی می کنند؟ به هیچیک از این سئوالات نمی توان پاسخ صریح داد، اما همه آنها مطرح است.

اما درباره انتخاباتی که در پیش است و اگر مردم به پای صندوق های رای گیری آن بروند، با طرح احتمالی بیت رهبری برای برخی رفرم ها همراهی کرده اند:

 همه شواهد - تا اینجا- نشان میدهد که دکتر پزشکیان برنده این انتخابات است و عهده دار اجرای طرح هائی شده که یا خود حدس زده و یا شاید مستقیم با او در میان گذاشته شده است. آیا "آشتی ملی" از جمله مفاد این طرح که شاید تبدیل به رفرم بشود است؟ تا اینجا، چنین استنباط می شود. دراین آشتی ملی قرار است غربگرایان بر بخش هائی از دولت مسلط شوند؟ پاسخ مثبت به این سئوال بسیار دور از ذهن است، زیرا قطاری که روی ریل است به سمت شرق می رود اما نه با ایجاد تقابل با غرب. برخی ذوق زدگی های غربگرایان اصلاح طلب قدیمی را نباید جدی تلقی کرد. ابراهیم رئیسی راننده ناتوان این قطار بود و بیم تبدیل شدنش به انورالسادات مصر، پس از مرگ ناگهانی جمال عبدالناصر- هم می رفت. آیا پزشکیان قطار را در مسیر تعیین شده خواهد توانست هدایت کند؟ فعلا تمام صحبت های اوعلیه محدودیت های اجتماعی است که زنان قربانی اول آن بوده اند و در عرصه اقتصادی نیز به سود محرومان جامعه وعلیه نظام طبقاتی حاکم. او با صراحت از غلط بودن تقسیم جامعه به خودی و غیر خودی سخن نمی گوید، اما محتوای حرف هایش علیه این تقسیم بندی مخرب است. همین تقسیم بندی و مرزبندی های مکتبی و غیر مکتبی باعث رانت خواری و فساد و غارت و دزدی شد و نا لایق ترین افراد سکاندار مملکت. تا اینجا، آنچه از سخنان او استنباط می شود همین است. درباره سیاست خارجی تاکنون چیزی نگفته که خلاف نگاه به شرق باشد، گرچه از تعامل با جهان و پرهیز از تنش زائی گفته و بر آن تاکید نیز کرده است.

این فراز ها از سخنان روزهای اخیر او را نمی توان مثبت ارزیابی نکرد:

- نمی‌گویم همه مشکلات را حل خواهم کرد اما با مشارکت مردم و همکاری با نخبگان و سرمایه‌گذاران مملکت را از بحران خارج می‌کنیم.

- دختران و پسران ما با ما مشکل پیدا کرده اند.  مدرسه و مسجد و ادارۀ جوانان که دراختیار ما بود. آمریکایی‌ها را که بیرون کرده بودیم. چه کردیم که جوانان ما این‌طور شده‌اند؟ هرچه قدر تندروی کنیم از هدفمان دورتر می‌شویم.

در کنار این سخنان، آخرین اظهار نظر وزیر کشور دولت رئیسی و فرمانده کل نیروی انتظامی که زیر نظر وزیر کشور قرار دارد و همچنین تازه ترین وعده انتخاباتی سعید جلیلی را بخوانید:

جلیلی: دولت من مطابق قانون طرح نور (تحمیل حجاب) را اجرا می کند!

 سردار وحیدی وزیر کشور: طرح نور از بزرگترین افتخارات نیروی انتظامی است

سردار رادان فرمانده کل نیروی انتظامی: دشمن بدنبال گرفتن 2 بال حیا و غیرت از مردم بود که با طرح نور ناکام ماند.

مردم باید بین این دو طرز فکر (پزشکیان و بازماندگان دولت ابراهیم رئیسی) انتخاب کنند و اگر غفلت کنند و قهر با صندوق را ادامه بدهند طرفداران "طرح نور" برنده می شوند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۵ ژوئن  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: