ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

قوه قضائیه نه به مردم بلکه به بی بی سی پاسخ داد

"نیکا شاکرمی" خودکشی کرد

و یا خودکشی شد؟

 
 
 
 

 

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، گزارشی مستند به چند برگ گزارش بازپرس و اظهارات مادر "نیکاشاکرمی" و انتشار عکس جسد نیکا در حیاط یک خانه، مدعی شد که نیکا خودکشی کرده است. در این گزارش، جا به جا سعی شده به بی بی سی انگلیسی که گزارش قتل نیکا در زندان و حتی تجاوز به او را منتشر کرده بود پاسخ داده شود. در حقیقت این یک پاسخ به بی بی سی است و نه گزارشی به مردم برای آگاهی از سرانجام یک دستگیری در جریان اعتراضات ۱۴۰۱. در گزارش میزان اشاره به دستگیری نیکا در آبان ۱۴۰۱ نمی شود و این بخش از ماجرا مجهول باقی می ماند. گزارش میزان از لحظه اطلاع از پیدا شدن جسد یک دختر جوان در حیاط یک خانه آغاز می شود. مادر نیکا مدعی قتل دخترش بوده است و همچنان نیز حاضر به تائید گزارش قوه قضائیه که پرونده را مختومه اعلام کرده نشده است.

در گزارش میزان همچنین به طبقات ساختمان نیز اشاره نشده اما آنچه که در مقایسه حیاط خانه و دیوار خانه می توان حدس زد اینست که این ساختمان آنقدر بلند نبوده که فردی اگر خود را از آن به پائین پرت کند کشته شود. گزارش قوه قضائیه مدعی است که از طریق دوربین مدار بسته به اطلاعات مربوط به خودکشی دست یافته است. معلوم نیست در صورت این ادعا، چرا دوربین مدار بسته فیلمی از قبل از سقوط ادعائی و مندرج در پرونده وجود ندارد و یا اگر دارد به آن اشاره نشده است. همچنین درباره دستگیر کنندگان نیکا در روز تظاهرات نیز هیچ جمله و اشاره ای وجود ندارد.  این که چه ساعتی و توسط چه نهادی دستگیر شده؟ چه مدت در بازداشت بوده؟

دراین میان گزارش پزشکی قانونی استان تهران که در گزارش میزان منتشر شده نیز قابل توجه است. دراین گزارش آمده است:

« ۱- با توجه به الگو، پراکندگی و شدت صدمات، نحوه حدوث با حادثه سقوط مطابقت بیشتری دارد. ۲- در معاینه اعضای بدن، صدمات منطبق بر درگیری یا صدمات دفاعی مشاهده نشده است. ۳. در معاینه ناحیه تناسلی، آثاری مبنی بر تجاوز یا برقراری رابطه جنسی مشهود نبوده است.»

نکته قابل توجه آنست که چرا و به چه انگیزه ای پزشکی قانونی مسئله عدم تجاوز و عدم درگیری را مطرح کرده است؟ ظاهرا معاینه پزشکی قانونی باید بلافاصله پس از کشف جسد صورت بگیرد و حالا اشاره به عدم تجاوز و درگیری در طول بازداشت، در واقع تکذیب گزارش بی بی سی انگلیسی  است و گوئی گزارش پزشکی قانونی نیز مانند گزارش قوه قضائیه صرفا برای پاسخ به بی بی سی تهیه شده است.

از دیگر نکات مجهول در گزارش قضائیه روشن نشدن این نکته است که چگونه نیکا توانسته خود را به بام این ساختمان برساند؟ با کسانی در آن خانه آشنا بوده؟ کلید ساختمان را در اختیار داشته؟

در مجموع، گزارشی که قوه قضائیه درباره ماجرای مرگ نیکا منتشر کرده به سئوالات پاسخ نمیدهد و با توجه به سوابقی که این نوع حوادث و رویدادها در جمهوری اسلامی به کرات وجود داشته، گزارش مورد بحث بر ابهامات  افزوده است.

ظاهرا قوه قضائیه از سناریوئی که درباره قتل مهرجوئی و همسرش به صحنه بردند خیلی راضی اند، آنقدر که قسمت دوم آن را هم سعی کردند بسازند.

این که بی بی سی با کدام اهداف و از جمله ایجاد یک موج اعتراض خیابانی و یا هر انگیزه دیگری گزارشی در باره نیکا منتشر کرده، ربطی به اصل ماجرا ندارد زیرا بجای جستجوی اهداف بی بی سی باید در پی یافتن حقیقت و پاسخ به مردم بود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۵ می  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: