ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۱۸ اردیبهشت

سفر گروسی به ایران

و پیام های ایران و امریکا

 
 
 

 

 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی اتمی وارد ایران شد و علاوه بر دیدار با وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با شماری از مقامات جمهوری اسلامی نیز دیدار کرد. طبیعی ترین سئوال  اینست که آیا گروسی سر زده سروکله اش در ایران پیدا شده؟ آیا از قبل برنامه این سفر تنظیم شده بود؟ او حامل پیامی است و یا آمده که پیامی را ببرد؟

همزمان با این سفر، یک کنفرانس اتمی در اصفهان تشکیل شده که در آن از کشورهای مختلف هیات هائی شرکت کرده اند. از جمله هیات از روسیه که با دو پلاتفرم اتمی در این کنفرانس شرکت کرده است.

هیچ نشانه ای از این که گروسی در ارتباط با این کنفرانس به ایران آمده باشد وجود ندارد، در عوض، روزنامه الجریده کویت خبری را منتشر کرده که می تواند دلیل سفر گروسی به ایران باشد. این روزنامه نوشته:

«آمریکا از ایران خواسته که از نفوذ خود در منطقه استفاده کرده و مانع ادامه حملات یمن به کشتی ها شود، حزب الله لبنان را آرام کند و از مذاکرات آتش بس میان حماس و اسرائیل نیز حمایت کند. همچنین برای کاهش و حتی خاتمه تحریم ها، امکان بازرسی مجدد آژانس انرژی  اتمی از تاسیسات اتمی ایران را فراهم کند.»

انگیزه سفر گروسی به تهران، در همین خبر کوتاه روزنامه کویتی است. ایران با سفر گروسی به تهران موافقت کرده و در عوض از امریکا خواسته تا ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند و دست از حمایت از اسرائیل بکشد. درباره حزب الله لبنان و جنگ غزه نیز ایران پاسخ داده «ایران از هر تلاشی برای آتش بس در غزه که مورد حمایت خود فلسطینی ها و از جمله حماس باشد حمایت می کند و در مورد حزب الله لبنان نیز در صورت حمله اسرائیل به لبنان و به خطر افتادن حزب الله، از هیچ کمکی به حزب الله دریغ نخواهد کرد.»

پایان سفر گروسی به ایران و گزارشی که درباره موقعیت کنونی فعالیت های اتمی ایران به آژانس خواهد داد، سرانجام این پیام ها را روشن خواهد کرد. بی شک ایران به آنچه در توافق برجام قید شده بود باز نخواهد گشت و اساسا زمان و موقعیت تغییر کرده و ایران در آستانه قرار گرفتن در لیست باشگاه کشورهای اتمی است و امریکا و متحدانش چاره ای جز پذیرش این موقعیت و موافقت با آن ندارند. شرایط بغرنج و پر تنش جهانی و بویژه جنگ اوکراین که بتدریج زمینه گسترش آن تا حد استفاده از سلاح های اتمی تاکتیکی را فراهم کرده، به ایران اجازه عقب نشینی از موقعیت کنونی نظامی و اتمی خود را نمیدهد و نیابد هم بدهد.

همزمان با همین فعل و انفعالاتی که خواندید، بازار ارز در ایران ریزش کرد که خبر آن را در همین شماره پیک نت می خوانید.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۷ می  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: