ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

فرمان پوتین برای

تحولات همه جانبه در روسیه

ترجمه نعمت بوستانی

 
 
 

 

 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از مراسم تحلیف در روز ۷ ماه مه، فرمانی را جهت اهداف توسعه ملی برای شش سال آینده و متعاقب آن تا سال ۲۰۳۶ امضا کرد.

نشریه کامرسانت، روز ۸ ماه مه، نوشت:

فرمان پوتین برای هر یک از وظایف و اهداف مشخصی که رئیس جمهور در سخنرانی خود در مجلس فدرال به عنوان پروژه ملی ارائه کرد اعلام شده است.

حفظ جمعیت،

رفاه و بهبود سلامت مردم

حمایت از خانواده ها

افزایش توانایی های هر فرد،

شکوفایی استعدادها و پرورش میهن دوستی و مسئولیت پذیری اجتماعی

ایجاد محیط و شرایط زندگی امن برای شهروندان.

بهبود وضعیت محیط زیست.

اقتصاد پایدار و پویا.

پیشتازی تکنولوژیک.

تحول دیجیتال در دولت های ایالتی و شهری در حوزه های اقتصادی و اجتماعی.

 

برای دستیابی به این اهداف، رئیس جمهور به دولت دستور داد تا با مشارکت شورای دولتی، تا اول ماه سپتامبر، مجموعه ای از برنامه ها را برای اطمینان از کاربرد فناوری و همچنین پروژه های ملی به شرح زیر، ارائه دهد:

توجه به طول عمر مردم ، توجه به خانواده، جوانان و کودکان، زیرساخت های زندگی، سیستم حمل و نقل ، رفاه زیست محیطی، اقتصاد قوی و رقابتی، گردشگری ، همکاری های بین المللی و گسترش صادرات، رشد و ترقی اقتصاد و تحول دیجیتالی دولت.

 

مطابق این فرمان دولت باید تا پایان سال برنامه واحدی را جهت دستیابی به اهداف توسعه ملی و همچنین تدوین و تصویب استراتژی توسعه فضایی تهیه کند. هنگام تشکیل پیش نویس بودجه فدرال، هزینه های مربوط به اجرای اهداف ملی باید به عنوان اولویت در نظر گرفته شود.

 

هدف اول، شامل افزایش نرخ باروری به ۱.۶ تا سال ۲۰۳۰ و ۱.۸ تا سال ۲۰۳۶ و تعادل این نرخ در مناطق مختلف است.

همچنین هدف از این فرمان افزایش امید به زندگی تا ۷۸ سال تا سال ۲۰۳۰ و به ۸۱ سال تا سال ۲۰۳۶ باید باشد. کاهش نرخ فقر به زیر ۷ درصد تا سال ۲۰۳۰ و زیر ۵ درصد تا سال ۲۰۳۶. سطح فقر خانواده‌های پرجمعیت بایستی تا سال ۲۰۳۰ به ۱۲ درصد و تا سال ۲۰۳۶ به ۸ درصد کاهش یابد.

 

کامرسانت در گزارش خود درباره فرمان پوتین اضافه کرد: مطابق فرمان پوتین حداقل دستمزد باید تا سال ۲۰۳۰ به ۳۵ هزار روبل در ماه افزایش یابد.

 

با توجه به هدف دوم، تا سال ۲۰۳۰ لازم است شرایط مناسبی برای تحصیل یک فرد میهن پرست و مسئولیت پذیر اجتماعی ایجاد شود. در همین زمان تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های روسیه باید به حداقل ۵۰۰ هزار نفر افزایش یابد.همچنین بایستی نسبت جوانان شرکت کننده در برنامه توسعه به ۷۵ در صد و نسبت کسانی که به امکان تحقق آرزوهای خود در روسیه اعتقاد دارند به حداقل ۸۵ درصد افزایش یاید...

به عنوان بخشی از هدف دوم، لازم است که تا سال ۲۰۳۰ برای ترویج و حفاظت از ارزش‌های معنوی و اخلاقی سنتی روسیه، حداقل ۷۰ در صد از پروژه‌های فرهنگی دولتی و تا سال ۲۰۳۶، حداقل ۸۰ در صد از این پروژه‌ها اطمینان حاصل شود. در عین حال تا سال ۲۰۳۰ باید سیستمی عملیاتی شود که در آن حداقل ۱۰ درصد از معلمان و استادان برنامه‌های توسعه‌ای را در دانشگاه‌های پیشرو کشور انجام دهند.

دستیابی به هدف سوم از جمله شامل بهبود محیط در شهرک‌ها و به روز رسانی موجودی مسکن است. یعنی بایستی مسکن شهروندان با مساحت حداقل ۳۳ متر مربع تا سال ۲۰۳۰ و حداقل ۳۸ متر مربع تا سال ۲۰۳۶ تامین شود. در همین راستا بهبود ۳۰ هزار منطقه عمومی، نوسازی زیرساخت‌های آنها و خدمات عمومی برای ۲۰ میلیون نفر در نظر گرفته شود. همچنین گازرسانی تا سال ۲۰۳۰ به ۱.۶ میلیون نفر و تا سال ۲۰۳۶ به حداقل ۳ میلیون نفر باید انجام شود.

همچنین پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ تعداد بزرگراه‌های استاندارد تا ۸۵ درصد افزایش یابد تا از میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای کاسته شود و جابجایی جمعیت از طریق هوایی تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۵۰ درصد افزایش یابد. ضمن اینکه طی همین مدت بایستی تعداد هواپیماهای تولید داخل از طرف شرکت‌های هواپیمایی تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

با توجه به هدف چهارم، جهت سلامت و پاکی محیط زیست، تا سال ۲۰۳۰ لازم است چرخه همه‌جانبه تفکیک ۱۰۰ درصد زباله‌های شهری ایجاد شود. ۲۵ درصد از این زباله‌ها باید به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار گیرد و تا سال ۲۰۳۶، به تدریج انتشار آلاینده‌های خطرناک به نصف کاهش یابد. تا پایان سال ۲۰۳۰، حداقل ۵۰ مؤسسه خطرزا برای محیط زیست باید تعطیل شوند. همچنین بایستی تا سال ۲۰۳۶ حجم فاضلاب تصفیه نشده به نصف کاهش یابد. جهت حفظ جنگل‌ها و تنوع زیستی، ایجاد شرایط برای اکوتوریسم اقدام عاجل به عمل آورده شود.

حداکثر تا سال ۲۰۳۰، روسیه باید از نظر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی بر اساس برابری قدرت خرید مردم به جایگاه چهارم (جهانی) برسد و سهم واردات کالا و خدمات در ساختار تولید ناخالص داخلی به ۱۷ درصد کاهش یابد. افزایش حجم سرمایه‌گذاری در سرمایه ثابت باید حداقل ۶۰ درصد نسبت به سطح ۲۰۲۰ برسد.

درآمد مردم و حقوق بازنشستگی نباید کمتر از نرخ تورم باشد. در فاصله سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ باید رشد واقعی درآمد به ازای هر کارمند یک شرکت کوچک و متوسط ۱.۲ برابر بیشتر از رشد تولید ناخالص داخلی باشد. افزایش حجم صادرات کالاهای ساخته شده و غیر انرژی در مقایسه با رقم سال ۲۰۲۳ باید حداقل دو سوم در نظر گرفته شود.

همچنین بایستی رشد ارزش بازار سهام به حداقل ۶۶ درصد تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۳۰، و به ۷۵ درصد تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۳۶ برسد و سهم پس اندازهای بلند مدت شهروندان از حجم کل پس انداز آنها باید تا سال ۲۰۳۰ به حداقل ۴۰ درصد و تا سال ۲۰۳۶ به ۴۵ درصد افزایش یابد.

سهم توریسم و گردشگری در تولید ناخالص داخلی باید تا سال ۲۰۳۰ تا ۵ درصد افزایش یابد. صادرات خدمات گردشگری باید در مقایسه با سال ۲۰۲۳ سه برابر افزایش یابد. حجم ترافیک بین‌المللی به دلیل افزایش رقابت جهانی مسیرها باید حداقل ۱.۵ برابر نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یابد.

افزایش حداقل ۲۵ درصدی حجم تولید محصولات کشاورزی نسبت به سال ۲۰۲۱ وافزایش حداقل ۱.۵ برابری صادرات محصولات کشاورزی نسبت به همین سال باید افزایش یابد.

تا سال ۲۰۳۰، روسیه باید در بین ۲۵ کشور پیشرو در جهان از نظر فناوری ربات سازی قرار گیرد.

هدف ششم، شامل تضمین استقلال تکنولوژیکی و تشکیل بازارهای جدید و ورود روسیه به جمع ۱۰ کشور برتر جهان از نظر تحقیق و توسعه علمی تا سال ۲۰۳۰ است. افزایش هزینه تحقیق و توسعه تا سال ۲۰۳۰ باید به حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی و سهم کالاها و خدمات با فناوری پیشرفته داخلی ایجاد شده بر اساس خطوط توسعه روسیه باشد.

هدف نهایی و هفتم، دستیابی به توانایی دیجیتالی دولتهای ایالتی و محلی تا سال ۲۰۳۰ و اتخاذ فناوریهای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است. حداقل ۸۰ درصد از سازمان‌های روسی باید به نرم‌افزار داخلی و در سازمان‌های دولتی تا ۹۵ در صد دست یابند. انتظار می‌رود نسبت خدمات دولتی ارائه شده به صورت الکترونیکی به ۹۹ درصد برسد. در عین حال، انتظار می‌رود نسبت خانوارهایی که به اینترنت پرسرعت پهن باند دسترسی دارند تا سال ۲۰۳۰ به ۹۷ درصد و تا سال ۲۰۳۶ به ۹۹ درصد برسد.

https://www.rline.tv/news/2024-05-08-putin-podpisal-ocherednye-mayskie-ukazy

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۳ می  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: