ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۲۹ اردیبهشت

طرح مشترک چین و روسیه

برای ساختن جهان آینده 
 
 

 

 

سفر پوتین به چین و مذاکرات دو رهبر چین و روسیه را می توان مهم ترین رویداد، در چارچوب بنای جهانی نوین و چند قطبی ارزیابی کرد. استقبال باشکوه از پوتین در پکن در بدو ورود و همچنین جریان سان و رژه استقبال کم نظیر بود. پوتین همراه با رئیس جمهور چین در اقامتگاه اختصاصی شی جین پینگ با یکدیگر ساعت ها گفتگوی غیر علنی داشتند. دیدار پوتین از شهری که روسیه در سال ۱۹۳۲ که چین مستعمره ژاپن بود توانست با ۱۲ هزار قربانی، آن را از چنگ ژاپنی آزاد کند نیز از برنامه های این سفر بود. این شهر که یک بنای سنبلیک با معماری میدان سرخ و کاخ کرملین در کنار آن بنا شده، اکنون به مدرن ترین شهر چین تبدیل شده است. اسم این شهر را گذاشته اند مسکوی کوچک.

 تمام رسانه های جهان به فراخور دوستی و یا دشمنی با این دو کشور، خبر این سفر را وسیع و یا محدود پوشش دادند. در نهایت تعجب، رسانه های ضعیف و غیرحرفه ای ایران که عمدتا تابع اتاق بازرگانی اند و غربگرا، از جمله سیمای جمهوری اسلامی از کنار این سفر، در چارچوب روسیه ستیزی حاکم بر رسانه های ایران عبور کردند. این درحالی است که ظاهرا سیاست خارجی راهبردی جمهوری اسلامی مایل به سمت گیری به سوی جبهه شرق است و این بهترین فرصت بود تا علیه چین گریزی و روسیه ستیزی به این سفر پوشش وسیع داده شود.

بیانیه همه جانبه ای در پایان این سفر و دیدار صادر شده که در آن نه تنها آینده روابط چین و روسیه، بلکه آینده جهان چند قطبی ترسیم شده است. از جمله همکاری نظامی دو جانبه میان چین و روسیه، آموزش مشترک نظامی، گشت های مشترک دریائی و هوائی، مقابله مشترک با چالش های گذار به جهان چند قطبی. سرمایه گذاری های متقابل و کمک به توسعه اقتصادی یکدیگر، توسعه مشترک صنایع پیشرفته، از جمله در صنعت ساختن هواپیماهای کشوری، صنعت کشتی سازی، صنعت خودروسازی، صنعت الکترونیک، صنعت متالورژی، صنایع شیمیایی و...

تحکیم همکاری استراتژیک در زمینه انرژی، تضمین امنیت اقتصادی و انرژی دو کشور، از جمله انرژی هسته ای غیرنظامی، از جمله راکتورهای نوترونی سریع و چرخه های بسته سوخت هسته ای. سرعت بخشیدن به بهره گیری از پول ملی در تجارت دوجانبه، تقویت همکاری نظارتی در بانکداری و انتشار اوراق قرضه در بازارهای مالی کشورهای یکدیگر مطابق با اصول بازار.

گسترش و بهبود کیفیت برنامه های تحصیلی متقابل، آموزش زبان چینی در روسیه و آموزش زبان روسی در چین، همکاری در اداره مدارس و دانشگاهها و حمایت از اتحاد دانشگاه ها و دبیرستان های دو کشور.

تقویت تبادلات رسانه ای میان دو کشور، گسترش دیدارهای متقابل در سطوح مختلف، حمایت از گفتگوهای عملی و حرفه ای، همکاری رسانه های جدید و فناوری‌های جدید در حوزه رسانه‌های جمعی برای رساندن اطلاعات واقعی به مردم.

همکاری دوجانبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان، تقویت مشترک سازمان همکاری شانگهای، بریکس.

اینها تنها بخش هائی از بیانیه مشترک دو رهبر است که قطعا در روزهای آینده جزئیات آن منتشر خواهد شد. طبیعی است که این سفر و دیدار دستآوردهای دیگری در زمینه همکاری ها داشته که رسانه ای نشده و تنها در رویدادهای آینده به آن پی برده خواهد شد.

فیلم: لحظه ورود رهبران چین و روسیه به اقامتگاه اختصاصی رئیس جمهور چین و گفتگوهای دو نفره!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۸ می  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: