ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

دوستی دیرینه رهبر چین

و رهبر حزب کمونیست روسیه

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه نعمت بوستانی

 
 
 

 

 

اولین سفر ولادیمیر پوتین پس از انتخاب مجدد به ریاست جمهوری روسیه، به جمهوری خلق چین بود. در این رابطه خبر نگار روزنامه «کامسامولسکویا پراودا» با رهبر حزب کمونیست روسیه مصاحبه ای بدین شرح انجام داده است:

خ- شما اولین سفر رهبر روسیه پس از مراسم تحلیف به جمهوری خلق چین را چگونه ارزیابی می کنید؟

ز- سفر کنونی رئیس جمهور ما به چین از اهمیت استثنایی برخوردار است. چندی پیش در ملاقاتی که من و رئیس جمهور داشتیم با مرور حوادث سال گذشته تا ابتدای سال ۲۰۲۴ درباره مسائل مربوط به اوضاع فعلی کشورمان و شرایط جهانی بحث کردیم. در این گفتگو من با صراحت پیشنهاد کردم که یکی از اولین دیدارهای خارجی شما، به چین باشد که وی پذیرفت و اخیراً نیز خود این سفر را برنامه ریزی کرد.

در اینجا توجه شما را به موضوعی خاص جلب می کنم. در ماه مارس سال ۲۰۲۳، شی جین پینگ، برای اولین بار ۱۰ روز پس از انتخاب مجدد خود به عنوان رهبر جمهوری خلق چین، برای یک رسمی سفر دولتی وارد مسکو شد. بنابراین، پوتین نیز سفر دولتی خود را چند روز پس از تصدی پست ریاست جمهوری، به چین آغاز کرد. این دید و باز دید ها در چنین سطحی نشانگر احترام متقابل، مشترکات مشابه و تشریک مساعی بین دو کشور بزرگ چین و روسیه است.

خ- آیا می توان واکنش جهان به این رویداد را از قبل پیش بینی کرد؟

ز- من فکر می کنم امروز تمام گوش و چشم مردم جهان به آنچه بین رفیق شی جین پینگ و رئیس جمهور پوتین می گذرد، متمرکز است. زیرا فضای سیاسی در جهان و توسعه و پایدار حرکت صلح آمیز بیشتر، در گرو موقعیت امروز این دو کشور است.

خ- جالب توجه است که در این سفر هم سرگیی شایگو وزیر دفاع پیشین و هم آندری بلوسوف، وزیر دفاع فعلی روسیه با رئیس جمهور به چین رفتند ...

ز- بله زیرا علاوه بر بسیاری از موضوعات دیگر، موارد مربوط به مشارکت نظامی-استراتژیک نیز در چین مورد گفتگو قرار گرفت. به هر صورت این ملاقات ها، برای کل جهان از اهمیت استثنایی برخوردار است. توجه داشته باشید که ما به چین کمک می کنیم تا یک سیستم هشدار موشکی پیشرو ایجاد کند. بدون این سیستم هیچ امنیت کاملی وجود نخواهد داشت. تعدادی از توافقات نیز بلندمدت خواهند بود و روابط ما را در سازمان همکاریهای شانگهای و بریکس تقویت خواهند کرد. تشکیلاتی از این دست به کشورهای ما فرصت همکاری در پروژه های بزرگی را می دهد که قبلاً برنامه ریزی شده است. زمانی که شی جین پینگ پیشنهاد حرکت بزرگ در جهت احیای جاده ابریشم (یک کمربند، یک جاده) را داد که یک ایده بسیار جالب بود، ما نیز با یکدیگر قرار گذاشتیم که مسیر دریایی شمالی را گسترش بدهیم...

به همین دلیل است که امروزه تعامل نزدیک و تقویت روابط بین روسیه و چین نقشی منحصراً تثبیت کننده در جهان دارد. همچنین مطمئن هستم که رهبران دو کشور در باره ابتکارات چین جهت حل و فصل اوضاع در اوکراین نیز گفتگو خواهند کرد. چرا که آمریکاییها و اروپاییها در شیپور جنگ می دمند و ما صلح را در نظر داریم، هر چند که در فضای جهانی، حداکثر توجه بشریت به مسائل امنیت جمعی است.

خ- در هیئت دیپلماتیک نماینده ای از حزب کمونیست فدراسیون روسیه نیز حضور دارد...

ز- بله، رفیق ما ایوان ملنیکوف، معاون اول رهبری حزب و معاون اول رئیس دومای دولتی در این سفر همراه است. او همچنین ریاست انجمن دوستی روسیه و چین را بر عهده دارد. وی دیروز در افتتاحیه بنای یادبود «گفتگوی ماکسیم گورکی و لو ژون» شرکت کرد. این بنای یاد بود در باغ مشرف به سفارت روسیه در چین بنا شده است. این دو نویسنده از زمره بزرگترین نویسندگان قرن بیستم هستند.

خ- تا آنجا که من می دانم، شما شخصاً با رهبر چین آشنایی دیرینه دارید؟

ز- من برای اولین بار با رفیق شی جین پینگ زمانی  دیدار کردم که او هنوز شهردار شانگهای، بزرگترین شهر جهان بود. (اکنون تقریباً ۲۵ میلیون نفر جمعیت دارد.) ما در اولین دیدارها و جلسات، در باره مسیرهای توسعه چین بحث کردیم. این شی جین پینگ بود که توسعه منطقه اقتصادی معروف «پودونگ» را برنامه ریزی کرد، حومه بزرگ شانگهای که همه شرکت های بزرگ جهان در آن فعالیت می کردند. ارتباط ما همچنان ادامه داشت تا پس از زمانی که رهبر فعلی چین در دومین دور رئیس دولت بود و ما هر دو توافق کردیم که یاد داشتی از اقدامات و کارهای مشترک دو حزب کمونیست تهیه کنیم.

خ- زمانی که رفیق شی رهبر چین شد، با او ملاقات داشتید؟

ز- بله، من به دعوت او به پکن سفر کردم و در باره مشکلات مهم جهانی بحث و تبادل نظر کردیم. به هر حال، زمانی هم که با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین به نمایشگاه جهانی که در شانگهای برگزار شده بود سفر کردیم، رهبر حزب کمونیست از ما پذیرایی کرد.

خ- آیا درست است که آثار منتشره شما در چین ترجمه و منتشر شده است؟

ز- بله، خیلی از کتابها و نوشته های مرا به چینی ترجمه کرده اند، آنها عموما در نمایشگاه ها و کتاب فروشی ها در معرض دید بازدید کنندگان و خریداران قرار می گیرند...

خ- با سپاس از شما گنادی آندریویچ

 

https://www.rline.tv/news/2024-05-17-g-a-zyuganov-prokommentiroval-nachavshiysya-gosudarstvennyy-vizit-v-v-putina-v-kitay/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۹ می  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: