ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 آبان ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

رئیس کمیسیون امنیت مجلس: مواضع آمریکا تند شده

به نامه اوباما به خامنه‌‌ای

پاسخی متناسب داده شد

 
 
 
 

 علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و از معاونین اسبق وزارت امور خارجه است. وی در گفتگویی با شبکه خبری عربی زبان جمهوری اسلامی "العالم" شرکت کرد. بروجردی در این گفتگو تاکید کرد که موضع امریکایی ها در مذاکرات عمان تند شده و احتمال رسیدن به توافق به زیر 50 درصد رسیده است. غربی ها خواهان برداشته شدن تدریجی تحریم ها مثلا تحریم های آمریکا و اروپا و حفظ تحریم های شورای امنیت هستند که ایران با آن مخالف است. نکته دیگر اختلاف نظر بر سر حجم غنی سازی در ایران است. آخرین پیشنهاد طرح شده تمدید زمان مذاکرات و داشتن فرصت بیشتر برای رسیدن به توافق است. به گفته بروجردی نامه اوباما به آیت الله خامنه ای درباره مسائل هسته ای و داعش بود که بدان پاسخ متناسبی داده شد. لحن بروجردی در این گفتگو حاکی از تصمیم جدی در بالاترین سطوح حاکمیت برای رسیدن به توافق با غرب است.  گزیده این گفتگو را ادامه می خوانید.

"فضایی که آمریکایی‌ها در مذاکرات عمان داشتند بسیار تأثیر پذیر از عناصر تندرو حاکمیتی کنگره و صهیونیستها بود. به نظر می‌رسید این مذاکرات یکی از مذاکرات بسیار تندی بود که ما با طرف آمریکایی ها در این مدت طولانی چند دور مذاکراه داشتیم، چون احساس ما در مذاکرات این بود که آن ها مصرند در یک دایره بسته حرکت کنند."
پیشنهادی را هم ظرف یکی دو روز اخیر غرب مطرح کرده است که کار به گونه‌ای تمدید شود و فرصت بیشتری برای مذاکره در اختیار طرفین قرار بگیرد. بنابراین فعلا گزینه‌های متعددی مطرح است، که پایان یافتن مذاکرات و بازگشت به خانه اول قطعا قوی ترین احتمال نیست. در هر صورت ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران به مجموعه تعهدات خود در توافق ژنو پایبند هستیم و اگر طرف مقابل بر اساس یک منطق قابل قبول حرکت کند، فکر می‌کنم که هنوز فرصت برای این که توافقی حاصل شود، به صفر نرسیده است.
ما مصریم که هم تحریم‌های دولت آمریکا و هم اتحادیه اروپا و هم شورای امنیت در توافق نهایی باید یکجا برداشته شود. این منطقی نیست که ما در تحریم باشیم و از این طرف محدودیت‌ها را بپذیریم. آن ها می گویند باید به تدریج تحریم ها برداشته شود یعنی فرض کنید تحریم های دولت آمریکا یا اتحادیه اروپا برداشته شود، شورای امنیت سرجایش باشد و این طبیعتا چیزی نیست که از نظر ما قابل قبول باشد.
این فرضیه که غربی‌ها در خصوص بی نیازی ایران به غنی سازی مطرح می کنند، فرضیه غلطی است. مطلع هستید که ما دو نیروگاه مشابه بوشهر را با ظرفیت بیش از هزار مگاوات با روسیه رسما امضا کردیم و سند دیگری را امضا کردیم که کار مشترکی را در جهت تولید سوخت انجام دهیم، بنابراین طبیعتا قرار نیست که سوخت این نیروگاه‌ها به طور کامل توسط روسیه تأمین شود و ما هم باید از ظرفیت خودمان در این زمینه استفاده کنیم.
آنچه برای آمریکایی ها و مجموعه 1+5 باید مهم باشد، عدم انحراف ایران از مسیر مسالمت آمیز به سوی هسته ای نظامی است.
مهم ترین محور مشکلات مذاکراتی که در عمان هم وجود داشت، یکی همین حجم غنی سازی است که طبیعتا بر می گردد به تعداد سانتریفیوژ های ما و بر می گردد به تحقیق و توسعه ما و سانتریفیوژهای نسل جدید؛ این ها همه به هم متصلند حلقه های زنجیره غنی سازی اورانیوم هستند که آنها هم در واقع به لحاظ تعداد سانتریفیوژ می خواهند محدودیت غیر معقول ایجاد کنند؛ ما حرفمان این است که باید غنی سازی را در سطح صنعتی داشته باشیم، کاربرد آن را هم که آژانس اشراف دارد هم کنترل می کند هم ضبط می کند هم دوربین و هم بازرسانش فعال هستند مثلا اگر ما تصمیم بگیریم برای نیروگاه بوشهر خودمان سوخت تولید کنیم طبیعتا با نظارت آژانس است نگرانی آن ها کاملا بی‌مورد است. این فرضیه هم یک فرضیه غلطی است که بیشتر هم با تحریک صهیونیست ها صورت می گرد تا ما این این توانمندی ها رانداشته باشیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره یکی از درخواسته‌های غرب از ایران در زمینه هسته ای از جمله اجرای پروتکل الحاقی گفت: این، تنها بخشی از ماجرا است و مسأله بزرگتر از پروتکل الحاقی است و این موضوع بخشی از توافق همه جانبه و کامل است.
بروجردی درباره نامه رئیس جمهور آمریکا، به رهبر گفت: بخشی از آن درباره مسائل هسته ای و بخشی نیز پیرامون تروریسم و داعش بود که باعث نگرانی شدید غرب شده است.
اصولا ارسال نامه با هدف انجام همکاری ارسال می‌شود و جواب متناسبی با مطالب به آقای اوباما داده شده است.

 

 

پیک نت 26 آبان

 
 

اشتراک گذاری: