سرمقاله راه توده 648

جنبش اصلاحات در ایران

20 سال پس از دوم خرداد 76

 

علیه ایران
 
عربستان با چراغ خاموش

وارد تاجیکستان شده است

( روزنامه پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری)

(پیک هفته ۱۰۹) 24 خرداد  1397 برابر با 14 ژوئن 2018 

 pyknet100@gmail.com


پر مخاطب ترین مطلب پیک نت روز گذشته (چهارشنبه) خبر گریختن "غندالی" با 500 میلیارد تومان پول صندوق ذخیره فرهنگیان بود که جمعا روی فیسبوک و کانال تلگرام پیک نت 17 هزار و 400 خواننده داشت و روی 36 فیسبوک خوانندگان نیز به اشتراک گذاشته شد


22-23 خرداد

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


22-23 خرداد

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


22-23 خرداد

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


22-23 خرداد

منتخب اخبار
شهرستان ها


22-23 خرداد

منتخب اخبار ورزشی


22-23 خرداد

منتخب اخبار اقتصادی


عنوان اول پیک نت 24 خرداد

جدالی خونین و ناگزیر

در کمین نظام و مردم است؟

رویدادها در جمهوری اسلامی مانند نقش های یک قالی به هم پیوسته است و به همین دلیل درهر پدیده ای باید به گذشته رفت و بار دیگر سر ریسمان را گرفت و آمد به جلو و رسیده به پدیده های روز.

مسئله جانشینی آقای خامنه ای بزرگترین دغدغه کسانی است که نقشی در انقلاب 57 نداشتند اما از همان لحظه خروج شاه از ایران برای بدست گرفتن قدرت سیاسی و سپس اقتصادی به تکاپو افتادند. آنها پس از سقوط رژیم شاه آقای خمینی را دوره کردند که خود داستانی است 10 ساله و مملو از حوادث خونین و درعین حال مهم و سرنوشت ساز برای ایران. آنها از همان سالها و بدنبال انفجار حزب جمهوری اسلامی و دفتر نخست وزیری در اطراف آقای خامنه ای حلقه زدند و او را مرد میدان مقابله با گرایش به چپ اقتصادی در جمهوری اسلامی تشخیص دادند. بویژه زمانی که پس از آن دو انفجار نوبت ریاست جمهوری رسید به ایشان. آنها مخالف گرایش های اقتصادی آقای خمینی بودند که در دولت میرحسین موسوی دنبال می شد. آنها در مجلس علیه موسوی و حتی آقای خمینی صف آرائی کردند و دو آیت الله را پیش انداختند: آیت الله آذری قمی و آیت الله شیخ محمد یزدی که اولی بعدها از خط آنها خارج شد و مخالف ولایت فقیه شد و در حبس خانگی فوت کرد و دومی زیر علم ولایت فقیه باقی ماند و اکنون رئیس حکومتی حوزه علمیه قم است. آن زمان وی نایب رئیس مجلس بود و گروه 99 را در مجلس سوم علیه موسوی و آقای خمینی و در حمایت از آقای خامنه ای تشکیل دادند. گروهی که بعدها آقای خامنه ای گفت چرا می گوئید 99 نفر، من را هم اضافه کنید که بشود 100.

جدال بر سر جانشینی آقای خامنه ای، امروز از آن تجربه و پشتوانه مهیب اقتصادی برخوردار است. آنها مانند همان دوران رهبری آقای خمینی، فرد مطلوب خود را یافته اند و سد ها را یکی پس از دیگری از پیش پای خود بر میدارند. از جمله استخر مرگ شدن هاشمی رفسنجانی، حبس خانکی خاتمی، حصر موسوی و کروبی، حملات بی وقفه به روحانی که او را یکی از جانشین های بالقوه رهبری میدانند و حتی تلاش برای سرنگون کردن او و دولتش. آنها از تجربه بحران اقتصادی دوران جنگ بهره گرفته و امروز خود بحران را ساخته و پرداخته اند. آنها بدنبال جانشینی تابع تر، ضعیف تر و بی پایگاه تر و بی سابقه تر از آقای خامنه ای هستند و از سید ابراهیم رئیسی چه کسی بهتر؟ بویژه که امتحان خود را در قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67 داده و در دادگاه ویژه روحانیت نیز دادستانی بود که حکم علیه آیت الله منتظری و آیت الله صانعی و دهها حکم غیر مرعی دیگر داده است و ثروت آستانقدس را نیز می تواند پشتوانه و تقدیم آنهائی کند که او را می خواهند جانشین آقای خامنه ای کنند. آیا تجربه دهه اول جمهوری اسلامی که در بی خبری و نا آگاهی مردم طی شد، امروز که مردم همه چیز را به همت فضای مجازی میدانند و لحظه به لحظه درجریان همه چیز هستند امکان پذیر است؟ با نظامی ها چه خواهند کرد؟ نظامی ها با آنها چه خواهند کرد؟ با مردم جان به لب رسیده چه خواهند کرد؟ با مردمی که از هر طرف محاصره شان کرده اند تا بار دیگر شورش نکنند چه خواهند کرد؟ کار به همان آسانی که آقای خامنه ای را جانشین آقای خمینی کردند پیش خواهد رفت؟ حادثه پشت حادثه در کمین نیست؟ جدالی خونین در آستانه نیست؟


مرور مطبوعات 23 خرداد

سئوال کشتی گیران:

با اسرائیلی ها کشتی بگیریم؟


درباره رهبر کره شمالی

حالا مطبوعات چه دارند که بگویند

یونگه ولت ترجمه رضا نافعی


نامه به محمدخاتمی

مردم از مرز امید

به اصلاح نظام عبور می کنند


آلمان ستاد نظامی

در شهر "اُلم" این کشور برپا کرد

یونگه ولت.ترجمه - الناز گرجی


راه توده شماره 648 منتشر شد!

هفته نامه راه توده - شماره 648 (پنجشنبه 24 خرداد 97)- منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک و کانال تلگرام آن نیز قرار گرفت.

سرمقاله این شماره اختصاص به بررسی نتایج 20 سال جنبش اصلاحات در ایران دارد. علاوه بر بخش دیگری از "روز شمار تاریخ ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57" که ما برای چندمین بار به همگان توصیه می کنیم آن را با دقت بخوانند، انتشار نخستین بخش از سلسله مقالات دست نویس زنده یاد نورالدین کیانوری که اخیرا بدست ما رسیده است را دراین شماره می خوانید. این سلسله مقالات که پیش بینی بحران کنونی در جمهوری اسلامی است بتدریج در راه توده منتشر خواهد شد. همچنین به خواست شماری از خوانندگان خلاصه ای از زندگی و تحصیلات نورالدین کیانوری را نیز در این شماره منتشر کرده ایم. نگاهی به پیشنهادهای عملی دکتر راغفر برای برون رفت کشور از بحران، دستهای پنهان در حاکمیت برای به انزوا کشیدن ایران، درس هائی که باید از رهبری کره شمالی آموخت، تحولات مهمی که در ایتالیا جریان دارد و مقدمه شکاف بزرگ در اتحادیه اروپاست، پیگفتار احسان طبری در کتاب برخی بررسی ها در جنبش های اجتماعی ایران، آلمان ستاد نظامی تشکیل میدهد، نامزدی "لولا" از زندان برای انتخابات ریاست جمهوری برزیل، جنگ نفس گیر "یوان" و "دلار"، بخش دیگری از خاطرات زنده یاد تقی کی منش از 25 سال زندان شاهنشاهی، تمرکز واحدهای نظامی داعش در افغانستان، حضور و نفوذ عربستان در تاجیکستان و نگاهی به نظرات یک خواننده معترض به سیاست اشغالگرانه اسرائیل از جمله مطالب شماره جدید راه توده است.

تلگرام راه توده:https://telegram.me/rahetudeh


منتخب اخبار روزهای گذشته


اعلام دلائل ضد و نقیض

انفجار مهیب در قم چرُت مراجع را پاره کرد


 عنوان اول پیک نت 23 خرداد

نشانه های آشکار
فروپاشی ایمان و اعتقادها


با 500 میلیارد تومان پول صندوق اخیر فرهنگیان

ایشان همان "غندالی" خان است

که سر از اروپا در آورده است


بازداشت کارگران فولاد اهواز

همه راه های اعتراضی

فعلا به زندان ها ختم می شود


نکته گوئی های پوتین

جنگ چهار جهانی

پس از جنگ سوم جهانی


در اجلاس هفت کشور- یونگه ولت ترجمه رضا نافعی

علنی شدن استراتژی ترامپ

برای شعار "امریکا اول"!


به سبک شاه که شیفته "ساواک" بود

علاقه وافر رهبر به اطلاعات سپاه!


عنوان اول پیک نت 22 خرداد

فاتحه اسلام و روحانیت
در ج. اسلامی خوانده شده!


فائزه هاشمی:

جان مردم به لب رسیده

دیگر چیزی ندارند که از کف بدهند


پرده ها کنار می رود

هاشمی 10 روز قبل از مرگ نام قاتلین خود را گفته بود!


حساب بانکی

A.Khodai

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


کانال تلگرام

اعضای تلگرام پیک نت

از 17 هزار  گذشت


صفحه فیسبوک

روزنت پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران