سرمقاله راه توده 796

نمایش وحدت ملی

بزرگترین‌دستآورد‌ تظاهرات‌خوزستان

 

علی لاریجانی

همه در حکومت بوده ایم

ومسئول وضع موجود هستیم

(پیک هفته ۱۰۹) 6 مرداد ماه 1400 - 28 ژوییه 2021

 pyknet100@gmail.com


 6 - 5 مرداد

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


 6 - 5 مرداد

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


 6 - 5 مرداد

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


 6 - 5 مرداد

منتخب اخبار
شهرستان ها


 6 - 5 مرداد

منتخب اخبار ورزشی


 6 - 5 مرداد

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت 6 مرداد

بحران آب در ایران

فرا تر از این بحران در خوزستان است!

تظاهرات و اعتراض های اخیر مردم تشنه خوزستان یک بار دیگر مسئله بحران آب در ایران را در راس توجه رسانه ها و افکار عمومی قرار داد. از نظر اقتصادی پیدایش این بحران البته دلایل متعدد و ریشه در برنامه های اقتصادی - طبقاتی چند دهه اخیر دارد. اینکه گفته شود بحران آب برآمده از ساخت اشتباه سد گتوند یا کشیدن لوله به اصفهان یا یزد است در واقع دادن آدرس اشتباه در باره ریشه اقتصادی این بحران است. بحران آب به خوزستان محدود نمی شود که ساختن این یا آن سد را دلیل آن بدانیم. بحران آب در خوزستان و در سرتاسر ایران در عمق خود، برخاسته از سمتگیری اقتصاد ایران در جهت منافع سرمایه داری تجاری است. حکومت ایران تحت پوشش "الویت صادرات غیرنفتی" عملا تمام اقتصاد ایران را با منافع سرمایه داری تجاری گره زده و بحران آب در خوزستان و بقیه ایران نیز تنها یکی از جلوه های آن است. 

اکنون چند دهه است که نه تنها آب ایران بلکه کوه و دشت و معدن و جنگل و محصولات کشاورزی تحت عنوان صادرات غیرنفتی غارت و به خارج از ایران صادر و منافع آن در جیب سرمایه داران بزرگ تجاری حکومتی و گردانندگان اتاق بازرگانی می رود. نمونه ای از پیامدهای این سیاست قبلا در مورد صادرات پسته یا هندوانه در رسانه های ایران مورد بحث قرار گرفت ولی گوش کسی بدهکار نبود.

نمونه صادرات هندوانه و آب مصرفی آن در این زمینه قابل توجه است. به گفته کارشناسان برای تولید و صادرات یک هندوانه بین 250 تا 400 لیتر آب نیاز است. این در حالیست که بنا به نوشته تجارت نیوز "هنداونه جزو ارزان‌ترین محصولات صادراتی کشاورزی به شمار می‌رود که هر کیلوگرم تنها 0.2 دلار یا بیست سنت ارزش دارد؛ یعنی با در نظر گرفتن مثلا 25000 تومان بهای دلار در سال گذشته به ازای صادرات هر کیلوگرم هندوانه 5000 تومان نصیب صادر کننده شده و البته به شکل ارز در اختیار وی قرار گرفته است. حتی اگر فرض کنیم برای تولید هر کیلوگرم هندوانه 250 لیتر آب کافی باشد، 833 هزار تن هنداونه صادراتی ایران 208 میلیارد و 425 میلیون لیتر آب نیاز داشته تا رشد کند. یعنی برای آنکه صادرکنندگان هندوانه 160 میلیون دلار سود کنند (یا ثروت از کشور خارج کنند) بیش از 208 میلیارد لیتر آب مصرف کرده ایم!

مسئله فقط تولید هندوانه نیست. بخش عمده به اصطلاح صادرات غیرنفتی کشاورزی ما از همین کالاها مانند هندوانه و خربزه و گوجه فرنگی و سیب زمینی و پسته و مشابه آنهاست که هزینه ملی تولید آنها بیش از بهای فروش آنهاست. صدور آنها درآمد ملی واقعی را نصیب کشور نمی کند، ولی امکان سودآوری و خروج ثروت از کشور را برای انگشت شمارانی فراهم می کند. در کنار آنها انواع و اقسام صنایع تجاری – صادراتی تحت عنوان فولاد و پتروشیمی و غیره در کشور شکل گرفته که هم مصرف کننده آب هستند و هم منابع و معادن ایران را غارت و به آن را به کشورهای دیگر صادر و آن را به ارز تبدیل می کنند و اغلب به کشور باز نمی گردانند.


بخشی از سرمقاله جمهوری اسلامی

اگر مردم از ما راضی نباشند

داشتن زرادخانه دنیا هم بی فایده است


پشت دری های بیمارستان سینا

کرونا در ایران

از مرز فاجعه ملی عبور کرده!


چرا نام همه گورستان ها مذهبی است؟

بهشت زهرا از مردگانی پر شده

که مرگ حق همه آنها نبوده


چه کسانی در افغانستان

در صف اول قربانیان هستند؟

یونگه ولت- ترجمه رضا نافعی


انفجار مهیب شیمیائی در مرکز آلمان

کشور آلمان که هنوز زیر بار فاجعه سیل در این کشور و خسارات عظیم و کشته ها و قربانیان این سیل بیرون نیآمده، روز گذشته شاهد یک حادثه مهیب دیگر شد. در شهر  لورکوزن در مرکز آلمان یک کارخانه شیمیایی منفجر شد و آسمان این شهر را دود ناشی از این انفجار مسموم پوشاند. بدستور مقامات مردم از خانه ها بیرون نیآمدند. هنوز درباره تلفات دقیق و میزان خسارات گزارشی منتشر نشده است. تاکنون صحبت از مفقود شدن دهها نفر و کشته شدن 5 نفر است. حادثه ساعت 9:40 صبح در سایت شیمیایی "چمپارک" روی داد.


راه توده 796 منتشر شد!

هفته نامه راه توده - شماره 796 (چهارشنبه 6 مرداد 1400)- منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی کانال تلگرام و فیسبوک راه توده نیز قرار گرفت. سرمقاله این شماره نتیجه گیری از خیزش اخیر مردم ایران درحمایت از اعتراض های مردم خوزستان است. بخش دیگری از خاطرات محمد علی عمومی با عنوان "صبر تلخ" در این شماره نیز منتشر شده. این بخش شامل یکی از رویدادهای مهم دهه اول جمهوری اسلامی و سرنوشت نخستین رئیس جمهور ایران است. در این شماره همچنین مطالبی می خوانید با عناوین زیر:

بحران آب در ایران فراتر از این بحران در خوزستان است، در کنار مردم یا در کنار سرمایه داری تجاری- مافیائی؟، عقب نشینی نظامی امریکا و نیروهای نیابتی ایران، بر سه نسل توده ای چه رفته است!، تجربه و نیرنگهای راستگرایان را در جمهوری اسلامی دست کم نگیریم، اعتصاب کارگران نفت ایران وارد دومین ماه شد، رئیس جمهوری هائیتی چرا باید کشته میشد؟، مقاومت در برابر واکسن اجباری در فرانسه، انگلستان عادت به خوردن طلای کشورهای دیگر دارد، افغانستان به دو دولت تقسیم می شود؟ و بالاخره نگاهی به مصاحبه عبدالله شهبازی درباره نقش مجاهدین خلق در ج.  اسلامی با عنوان "جمهوری اسلامی یکشبه در ورطه کنونی نیفتاد!"

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh


فعلا و با توجه به شرایط انفجاری ایران

طرح کنترل کامل اینترنت

ازدستور کارمجلس خارج شد!


روحانی در جلسه هیات دولت:

جریان هائی از داخل کشور

به اعتراضات دامن می زنند!


عنوان اول پیک نت 5 مرداد

طرح اینترنت ملی، می رفت
تا 98 دیگری را بوجودآورد!


روزنامه جمهوری اسلامی

مشکلات خوزستان فراتر از آب

و عطش مردم اقتصادی- سیاسی است!


سازمان نظام پزشکی اعلام کرد

آمار شکایت های مردم

از پزشکان و جراحان زیبائی


در سفر به خوزستان

محسن رضائی مامورشد

تهدید شیوخ خوزستان را ابلاغ کند


سعید حجاریان در گفت و گو با امتداد:

"قدرت" در انتخابات 1400

اکثریت مردم را ندیده گرفت!


عنوان اول پیک نت 4 مرداد

تا ساختار نظام زیر و رو نشود

امروز خوزستان است
فردا شاید سراسرایران باشد!


از حمله امثال احمد خاتمی و علم الهدا

روحانیونی که حرف مفت می زنند

اما مفتی حرف نمی زنند!


زنان در ج. اسلامی، نه در خانه

و نه در خیابان امنیت ندارند!

گزارش مائده امینی- روزنامه همشهری


عنوان اول پیک نت 3 مرداد

"ولایت فقیه" شد، آنچه

تیزبینان ‌سیاسی پیش‌بینی کرده‌بودند!


نامه منسوب به مهندس بازرگان به آیت الله خمینی

ولایت فقیه، پس از شما

تبدیل به استبداد رضاشاهی میشود


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 



کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

خبر تفسیری دلیل عقب نشینی موقت مجلس برای کنترل اینترنت که عنوان اول پیک نت روز گذشته (سه شنبه) بود، روی تلگرام این روزنت نزدیک به 7 هزار خواننده داشت و در مقایسه با دیگر مطالب بیشترین خواننده را به خود اختصاص داد. همین مطب روی فیسبوک پیک نت نیز بیشترین خواننده را داشت و روی 12 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.
آدرس فیسبوک پیک نت
https://www.facebook.com/

pyknet1357/


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران