نظر وزارت خارجه روسیه درباره حمله اصفهان

هر نوع تعرض به ایران

علیه صلح و ثبات خاورمیانه است

 

نگرانی از سخنان جنگ طلبانه وزیرخارجه آلمان

آلمان نگران آینده

پس ازشکست ناتو دراوکراین

(پیک هفته ۱۰۹) ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ - ۳۱ ژانویه ۲۰۲۳

 pyknet100@gmail.com


۱۱ - ۱۰ بهمن

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۱۱ - ۱۰ بهمن

رویدادهای
منطقه و جهان


۱۱ - ۱۰ بهمن

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۱۱ - ۱۰ بهمن

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۱۱ - ۱۰ بهمن

منتخب اخبار ورزشی


۱۱ - ۱۰ بهمن

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت ۱۱ بهمن

اقتصاد و سیاست ایران

به "دلار" گره زده شده!

احمد دستیاری

اخیراً در یکی از سمینارهای اقتصادی گزارشی درباره وضع اقصادی ایران ارائه شد که در مغایرت کامل است با تبلیغات اپوزیسیون خارج از کشور و بویژه تلویزیون های فارسی برون مرزی. در این گزارش اشارات جالبی هم درباره وضع اقتصادی جهان وجود داشت که در مجموع همدیگر را کامل می کردند.

به استناد گزارش سال ۲۰۲۲ بانک جهانی سهم هر کشور از اقتصاد جهان از کیک اقتصاد جهانی نشان میدهد سهم آمریکا حدود ۲۵ درصد و سهم چین حدود ۲۰ درصد و سهم ژاپن به عنوان سومین اقتصاد جهان ۴/۷ درصد و ایران به عنوان دوازدهمین اقتصاد جهان ۱/۷ درصد از کیک اقتصاد جهان است. البته در مورد ایران این سهم اقتصاد رسمی است و حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از این مقدار است که اقتصاد غیر رسمی ایران می باشد. جالب اینکه جمعیت ایران حدود یک درصد جمعیت جهان است و حدود ۲ درصد از اقتصاد جهان را دارد. یعنی دو برابر حد متوسط جهانی. پس اقتصاد ایران نه تنها ورشکسته نیست بلکه اقتصادی قوی است که از خیلی از کشورهای اروپایی قوی تر است حال اینکه سیستم مدیریتی کشور تقسیم ثروت را به شکلی عادلانه تقسیم نمی کند و اختلاس و رانت خواری بی داد می کند. اما چند مسئله که دانستن آن در همین رابطه بی فایده نیست:

 سهم ایران از صادرات نفت خاورمیانه به چین ۴ درصد و سهم عربستان ۴۰ درصد است. ایران  علیرغم شعارهائی که علیه آمریکا میدهد پول فروش نفتش را با دلار از چین مطالبه می کند و عربستان که همسو با امریکاست اکنون پول نفتش را از چین با یوان دریافت می کند. بیشترین واردات ایران از چین است و پس از آن از امارات و هند. معاملات ایران که احتیاج به دلار داشته باشد کمتر از ۱۰ درصد  واردات را تشکیل می دهد، حال مطالبه دلار از واردکنندگان ایرانی چه دلیلی دارد؟  ورود دلار به ایران هیچ راه قانونی ندارد و برای رسیدن دلار به ایران راه های پرپیچ و خمی طی می شود که گاهی بیش از ۲۰ درصد از کل آن باید هزینه شود تا به ایران برسد، حال آنکه برای یوان، روپیه و روبل این هزینه ها لازم نیست اما نه در دولت روحانی و نه در دولت رئیسی کسی طالب این رابطه نیست و نمیخواهد جای دلار با هیچ ارزی عوض شود زیرا سهمشان از دور زدن دلار بسیار است و خانواده هایشان در امریکا و کانادا و بخشی از اروپا منتظر واریز ماهیانه میلیونی این دلار باد آورده هستند.

عرضه دلار به این شکل در بازار ایران  بسیار سخت است و در هر معادله ساده ای عرضه و تقاضا همیشه به نفع دلار است. جالب اینکه به مسافر برای خروج از کشور ۲۰۰۰ دلار پرداخت می شود. یعنی روی هر کارت ملی سالانه پنج هزار دلار به قیمت دولتی پرداخت می شود. آنقدر که دلار در اقتصاد ایران نقش دارد در خود آمریکا نقش ندارد. تعداد مسافرانی که از ایران به آمریکا سفر می کنند چند درصد مسافرت به خارج ایرانیان است و به همین دلیل معلوم نیست چرا برای هر مسافر به هر کشوری ارز کشور مقصد پرداخت نمی شود؟

اقتصاد ایران واقعا قوی است و فقر هم  به آن شدتی که تبلیغ می کنند گسترده نیست. این تبلیغات به گونه ایست که وقتی در جمع سرمایه داران هم باشید همه از فقر می نالند و چنان از گرانی حرف می زنند که شاید تصور کنید ماههاست گوشت نخورده اند. البته اکثر آنها شبها اخبار را از بی بی سی، تلویزیون آمریکا و غیره می شنوند و فردای آن روز انگار که کشف بزرگی کرده اند و برداشتشان را با هیجان بازگو می کنند. جالب است اکثرا مسئولان از اصولگرا و اصلاح طلب اخبار را از همان رسانه ها می شنوند، بخصوص در باره جنگ اوکراین و مسائل چین و هیچکدام اسپوتنیک و یا راشا تودی و یا حتی رسانه های هندی و چینی را نمی شناسند.

منبع دریافت خبر و تحلیل برای حاکمیت و معترضین مشترک است. باور کنید که تحلیل برادر حزب الهی استاندار با تحلیل معترض سلطنت طلب درباره با رابطه با چین و روسیه یکسان است. وقتی تحلیلی متفاوت را می شنوند طوری نگاه می کنند که انگار از مریخ آمده ای و لابد غیر از اکسیژن گاز دیگری تنفس می کنی! با بعضی از مقامات میانی حتی وقتی از شرایط مثبت اقتصادی حرف می زنی می خندند.

سیاست های غلط البته بیداد می کند. همه وام ها را مسدود کرده اند تا به قول خودشان نقدینگی ایجاد نشود و باعث تورم نشود، حال آنکه با اینکار چرخش پول را کم کرده اند و هر روز شاهد بالا رفتن قیمت ها هستیم. حاصل جمع اوضاع اینست که  دمشان را به دلار گره زده اند و بیشترین تورم ناشی از همین ارتباط است.


از این تبلیغ قوی تر برای امریکا؟

یک دلاری

عیدی نوروز سال ۱۴۰۲ شده


مصاحبه ایلنا با حسین راغفر

اعتراض های کف خیابان

و فریادهای روی بام

نتیجه خصوصی سازی هاست!


قرار دادن سپاه پاسداران

درفهرستتروریستی را محکوم‌میکنیم!


در جنگ اوکراین

در سقوط شهر باخموت

اجساد لهستانی‌واسرائیلی‌ها بدست آمد


هشدار جی پی مورگان و گلدمن ساکس

بدهی بانکی دولت امریکا

به مرز خطر رسیده است!


عنوان اول پیک نت ۱۰ بهمن

حمله پهپادی و چماق کردن

دوباره حجاب،دو روی یک‌سکه‌اند!


از جمله روزنامه شرق

چین ستیزان مطبوعاتی ایران

باید خجالت بکشند نه چینی هاً


حسین راغفر:

بانک‌های خصوصی ایران

غده سرطانی‌ اقتصاد شده‌اند


فلاحت پیشه از جمله آنهاست

مچ روسیه ستیزان را باید

در سیما و مقابل مردم گرفت!



حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


"رادیو آخر هفته"

 را بشنوید

و به دیگران

معرفی کنید

"رادیو آخر هفته" ابتکاری است برای پخش صوتی اخبار و رویدادهای مهم ایران و جهان در یک هفته. این رادیو روزهای یکشنبه به روز می شود!

----------------

کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

عنوان اول پیک نت روز گذشته که در ارتباط با حمله پهپادی به مرکز تولید موشک های کروز در اصفهان بود، بالای 6 هزار خواننده روی تلگرام این روزنت داشت. روی فیسبوک پیک نت نیز همین عنوان اول بیشترین خواننده را داشت و روی 10 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.

----------------

تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت