سر مقاله راه توده ۸۶۸

آشکار شدن زمزمه‌های مهم

تغییرسمتگیری اقتصادی‌ایران

 

لاروف و اردوغان تائید کردند

نشست صلح سوریه با شرکت

ترکیه، ایران، سوریه و روسیه

(پیک هفته ۱۰۹) ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۱ - ۱ فوریه ۲۰۲۳

 pyknet100@gmail.com


۱۱ - ۱۲ بهمن

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۱۱ - ۱۲ بهمن

رویدادهای
منطقه و جهان


۱۱ - ۱۲ بهمن

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۱۱ - ۱۲ بهمن

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۱۱ - ۱۲ بهمن

منتخب اخبار ورزشی


۱۱ - ۱۲ بهمن

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت ۱۲ بهمن

دلیل بحران اقتصادی

آن نیست که رهبرج.اسلامی گفت

بحران اقتصادی ایران، تا زمانی که بند ناف ایران از دلار امریکا بریده نشود، حل نخواهد شد. این کورترین گره در بحران اقتصادی ایران است. بنابراین، تازه ترین سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی که در آن از شرطی شدن اقتصاد ایران (منظور پیوند آن به تحریم ها ومذاکرات اتمی) انتقاد کرده، تنها نیمه خالی لیوان است، نیمه پر آن سمت گیری سه دهه گذشته جمهوری اسلامی است که در آن رانت خواری گسترش یافت و مافیاهای اقتصادی شکل گرفتند و وابستگی اقتصاد ایران به دلار را نهادینه کرد.  رهبر جمهوری اسلامی از کنار این گره اساسی بحران اقتصادی کشور گذشت و به آن نپرداخت.

بخش مهم  و اصلی این بحران، اتفاقاً برعکس نظر رهبر جمهوری اسلامی در دولتی شدن و یا تحت نظارت دولت بودن اقتصاد در ابتدای انقلاب نیست، بلکه در  خصوصی سازی های لجام گسیخته ایست که در دوران رهبری ایشان شکل گرفت. زندگی لاکچری و اختلاف طبقاتی تاریخی در ایران حاصل همین مسئله است. این که خصوصی سازی خوب اجرا شد و یا بد اجرا شد، یک بحث است، اما بحث جدی تر نفس خصوصی سازی و دایره آنست که در جمهوری اسلامی شامل کلیدی ترین واحدهای تولیدی کشور شد. چون سرمایه داری تجاری در سه دهه گذشته بر سمت گیری اقتصادی کشور حاکم بود، تولید قربانی تجارت شد. این، برخلاف نظر رهبر جمهوری اسلامی مربوط به مدیریت خوب و یا مدیریت بد نیست، بلکه مربوط به نفس مسئله و سمت گیری کلی اقتصاد کشور است. بعنوان نمونه در چین و ویتنام هم بخش خصوصی وجود دارد و فعالیت می کند، اما دولت بر این بخش نظارت می کند، اما در ایران اساساً خط قرمزی برای خصوصی سازی و واگذاری صنایع تولیدی و بویژه واحدهای ملی و مردمی مانند پتروشیمی، نفت، فولاد و... وجود نداشته و ندارد و از آن فاجعه‌بارتر این که فعالیت تشکل های صنفی و کارگری که می توانست و می تواند بازدارنده لجام گسیختگی خصوصی سازی باشد یا ممنوع بوده اند و یا اگر فعالیت محدودی داشته اند پیوسته زیر ذره بین امینتی و پیگرد بوده اند.

سیاست خارجی کنونی جمهوری اسلامی که خود ایشان آن را "نگاه به شرق" توصیف کرده، نمی تواند به سرمنزل مقصود برسد، مگر با عوض کردن ریل قطار خصوصی سازی ها و بویژه بریدن بند ناف اقتصاد ایران از دلار. این همان تدبیری است که کشورهای مختلف در مسیر آن گام گذاشته اند، بی آنکه محدودیتی برای فعالیت بخش خصوصی ملی و نه وابسته و مافیائی قایل شوند. برای نمونه حتی امارات متحده در مراودات تجاری با هند می خواهد با ارزهای ملی دو کشور معامله کند. یعنی بخش تجاری باید تابع تصمیم دولت برای نوع مناسبات تجاری با کشورهای دیگر باشد. آیا در ایران ما شاهد چنین عزمی در دولت و یا اساساً دارای چنین راهبردی را شاهدیم؟ اگر دولت و حتی نظام چنین تصمیمی بگیرد مثلاً اتاق بازرگانی و بانک های خصوصی و موسسات اعتباری که در زمان احمدی نژاد مثل زالو به جان مردم و اقتصادی کشور افتادند و  رهبری جمهوری اسلامی در آن زمان در مخالفت با این فاجعه لب از لب نگشود به آن تمکین خواهند کرد و یا در برابر آن خواهند ایستاد و کارشکنی را تا حد فلج کامل اقتصادی و بحران ارزی پیش خواهد برد؟ مسئله اساسی اینست و گروه "نگاه به شرق" نیز در همینجاست، چنان که روسیه ستیزی و چین گریزی نیست ریشه اش همینجاست و رهبر لام تا کام در این باره سخن نگفت.

هند پس از چین دومین شریک تجاری امارات به شمار می رود و 9 درصد تجارت خارجی امارات با هند است.

انتظار می رفت رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی خود در انتقاد از وضع اقتصادی کشور، به این نکات گرهی اشاره میکرد و نه طرح خرده حساب های مربوط به مدیریت سالهای اول انقلاب و یا انداختن وضع بحرانی اقتصاد کشور به گردن دولت های گذشته و لابد در آینده نیز به گردن دولت کنونی!


نسیم شکست تحریم ها علیه ایران از امریکای لاتین می آید

برزیل ۱۰ هواپیمای مسافری

ساخت خود را به ایران فروخت!


مصاحبه تلویزیونی رهبر حزب کمونیست روسیه

امریکا بازار فروش

تانک های ابرامز را از دست میدهد

کانال تلویزیون ۲۴ روسیه- ترجمه نعمت بوستانی


تشویق جوانان اوکراینی

برای نرفتن به جبهه های جنگ

سایت ریانووستی


اوکراین به دو قسمت

شرقی و غربی تقسیم می شود؟

 

در تازه ترین گزارش از وضع دولت و ارتش اوکراین، آسیا تایمز نوشت: هیچ تانکی از ناتو نمی تواند کی یف را نجات بدهد. رژیم زلنسکی حداکثر در شش ماه آینده پایان خواهد یافت و غرب تنها می تواند برای نجات تن به قبول یک دولت کوچک در غرب اوکراین بدهد.


راه توده ۸۶۸ منتشر شد!

 

هفته نامه راه توده - شماره ۸۶۸ (۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۱)- منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک و کانال تلگرام راه توده نیز قرار گرفت. گزارش ویژه این شماره هفتمین بخش از مرور تاریخ ایران از انقلاب  مشروطه تا انقلاب ۵۷ است. سرمقاله این شماره نیز اختصاص به زمزمه های تغییر سمت گیری اقتصاد ایران دارد. در این شماره همچنین مطالبی می خوانید با عناوین زیر:

جرم های روحانی، اتهامات امروز رئیسی است، آرزوها و تخیلات خود را جانشین واقعیات نکنیم، رقابت و جنگ میان صفویان و عثمانی ها، مخالفان حزب توده ایران از چه چیز ناراحتند؟، پیروزی روسیه در دو شهر استراتژیک سولدار و باخموت، امریکای لاتین در انتظار جهان چند قطبی، گردهمآئی بزرگ چپ در برزیل، شکست کودتا و دوران پس از کودتا در برزیل، حضور خزنده چین در افریقا و بالاخره مروری به یک عکس از آین الله خمینی در نوفل لوشاتو.

 تلگرام راه توده: https://telegram.me/rahetudeh


نظر وزارت خارجه روسیه درباره حمله اصفهان

هر نوع تعرض به ایران

علیه صلح و ثبات خاورمیانه است


نگرانی از سخنان جنگ طلبانه وزیرخارجه آلمان

آلمان نگران آینده

پس ازشکست ناتو دراوکراین


عنوان اول پیک نت ۱۱ بهمن

اقتصاد و سیاست ایران
به "دلار" گره زده شده!

احمد دستیاری


از این تبلیغ قوی تر برای امریکا؟

یک دلاری

عیدی نوروز سال ۱۴۰۲ شده


مصاحبه ایلنا با حسین راغفر

اعتراض های کف خیابان

و فریادهای روی بام

نتیجه خصوصی سازی هاست!


قرار دادن سپاه پاسداران

درفهرستتروریستی را محکوم‌میکنیم!


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


"رادیو آخر هفته"

 را بشنوید

و به دیگران

معرفی کنید

"رادیو آخر هفته" ابتکاری است برای پخش صوتی اخبار و رویدادهای مهم ایران و جهان در یک هفته. این رادیو روزهای یکشنبه به روز می شود!

----------------

کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

نامه جمعی از ایرانیان مخالف قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریسم از سوی پارلمان اروپا که در پیک نت روز گذشته منتشر شد، با نزدیک به 6 هزار خواننده روی تلگرام این روزنت بیشترین مخاطب را داشت. روی فیسبوک پیک نت نیز همین نامه بیشترین خواننده را داشت و روی 5 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.

----------------

تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت