سرمقاله ۸۶۲

اصلاح طلبان۳ گروه شده‌اند

وهمگی باگردش به‌شرق مخالف!

 

مشاور سابق پنتاگون

روسیه جنگ اوکراین را برده

اروپا،جنگ را درخانه خودباخته!

(پیک هفته ۱۰۹) ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۱ - ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲

 pyknet100@gmail.com


۳۰ - ۲۹ آذر

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۳۰ - ۲۹ آذر

رویدادهای
منطقه و جهان


۳۰ - ۲۹ آذر

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۳۰ - ۲۹ آذر

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۳۰ - ۲۹ آذر

منتخب اخبار ورزشی


۳۰ - ۲۹ آذر

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت ۳۰ آذر

اگرحکومت خانه‌تکانی نشود

فروپاشی ایران قطعی است!

با فروکش کردن نسبی خشونت ها و جدا شدن صف معترضین از خشونت گرها، جریان های ارتجاعی و خشونت گرای درون حاکمیت جان تازه ای گرفته اند. هدف خشونت گران درون حاکمیت در واقع جلوگیری از جدایی این دو صف از یکدیگر است. آنها می دانند که ظرفیت اعتراض های مسالمت آمیز اکثریت برای تحولات مترقی به مراتب بیش از حرکات خشونت آمیز اقلیتی است که عملا می خواهد و می تواند به ویرانی ایران ختم شود.

خشونت همانطور که از همان آغاز و زمانی که عده ای در پندار انقلابی تازه بودند توسط پیک نت تشخیص داد، نماد یک روند انقلابی نبود، بلکه یک حرکت شبه فاشیستی علیه جنبه های مترقی سیاست خارجی جمهوری اسلامی بود و هیچ ارتباطی با اعتراض های مدنی و مترقی اکثریت مردم نداشت. گسترش خشونت ها و کنار زدن سریع مبازارت مدنی، شعارهای برخاسته از مشکلات معیشتی و اجتماعی مردم زمینه بکارگیری روش های تهدید و ارعاب  توسط طرفدران "اعدام درمانی" در حکومت را بوجود آورد و  نشان داد که در اوضاع بغرنج کشور زمینه های جدی روش ها و حرکت های فاشیستی از هر دو سو وجود دارد.

این خطر درحالی وجود دارد که جریان های ارتجاعی مذهبی و مافیای اقتصادی حکومت را فلج کرده است. این فلج حکومتی زمینه بروز حرکت های فاشیستی را فراهم کرده است. در همه عرصه ها این فلج حکومتی دیده می شود٬ چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی. نمونه بارز این فلج حکومتی را می توان در ناتوانی حکومت در انجام اصلاحات اقتصادی و سیاسی دید. فلج حکومتی به شکل ناتوانی در محدود کردن و حذف امامان جمعه ارتجاعی، در پایان دادن به قوانین و روش های زن ستیزانه حتی در حد مقابله با اسیدپاشی، در ناتوانی در حذف بودجه نهادهای بی خاصیت و پرهزینه مذهبی، در ناتوانی اصلاح قوانین مالیاتی به زیان ثروتمندترین ها، در ناتوانی در کنترل بانک ها و بازداشت روسا و سهامداران عمده و غارتگر بانک های خصوصی و مهار آنها که پایشان را روی گلوی هشتاد ملیون مردم ایران گذاشته اند و مردم را به فقر و ناداری محکوم کرده اند، فلج حکومتی در ناتوانی از لغو خصوصی سازی های ضد ملی و  جلوگیری از نابودی صنایع، فلج حکومتی در مقابله با مفسدان اقتصادی، یا در عرصه سیاست خارجی، فلج در رابطه با چین و جلوگیری از سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری آن کشور در ایران، فلج در گسترش روابط با روسیه و کشورهای شرق و ...

حکومت معترضان را با خشونت میتواند سرکوب کند اما مافیاها و ارتجاع درون خود را نمی تواند سرکوب کند و به همین دلیل حکومت فلج است. بنابراین مسئله به این شکل نیست که صرفا کانون هایی در خارج ایران در حال هدایت یک حرکت خشونت بار در داخل ایران هستند، این فقط بخش علنی این حوادث است. پای دیگر این خشونت گرائی در داخل خود ایران و در داخل خود حکومت است. نه فقط نیروهای نفوذی بلکه بخش مهمی از نیروی رسمی حکومت خود پایگاه این خشونت ها هستند. همانها که جلوی حمله به مافیای اقتصادی را گرفته اند٬ مانع حذف دلار از مبادلات بین المللی ایران هستند٬ افسار تقریبا همه روزنامه ها و رسانه های حکومتی و غیرحکومتی و صدا و سیما را در اختیار دارند....

فاشیسم اگر دو پا در خارج کشور داشته باشد یک پا در داخل حکومت و خشونت گرایان حکومتی دارد. این بخش از حکومت پایگاه اجتماعی خود را از بین برده در نتیجه اجازه می دهد که از خارج به آن حمله شود.

اگر قرار است سازماندهندگان خارجی خشونت ها که آینده ایران و تمامیت سرزمینی کشور ما را هدف گرفته اند منزوی و ناتوان شوند باید به پایگاه های خشونت گران درون حکومت حمله شود.  محصول فلج بودن حکومت برای سرکوب خشونت گران داخل حکومتی همان است که "فرشاد مومنی" اقتصاد دان روز گذشته گفت:

"طبق گزارش‌ها، بالغ بر ٧۵ درصد مردم بدون اعانه نمی‌توانند زندگی خود را بگذرانند. پرسش اصلی این است که مدارای نجیبانه مردم ایران با فقر تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد؟  مردم دچار حس بی آینده بودن شده اند و مرحله بعد از بی آینده بودن فروپاشی است!"

ما ضمن حمایت از جنبه های مثبت سیاست خارجی اخیر جمهوری اسلامی، ضمن هشدار نسبت به ادامه 3 دهه سیاست های غلط اقتصادی و اجتماعی داخلی که قطعا مانع آن جنبه های مثبت سیاست خارجی (از جمله نگاه و یا گردش به شرق) خواهد شد، بارها بر همان نکاتی با جزئیات تاکید کرده ایم که آقای فرشاد مومنی خلاصه آن را گفته است. ساختار کنونی دولت و حاکمیت با سیاست خارجی کنونی جمهوری اسلامی همخوانی ندارد و باید تغییر کند. با  این تغییر است که بتدریج اعتماد ملی را می توان بازسازی کرد و پاسخ مثبت به خواست های مردم در جنبش اعتراضی داد. در غیر اینصورت، به سوی  همان  آینده ای می رویم که آقای  مومنی گفته است!

به کانال تلگرام پیک نت بپیوندید:

https://telegram.me/pyknet


ارتش اوکراین در حال

 متلاشی شدن است!

 

زالوژنى فرمانده كل ارتش اوكراين: من چاره ای ندارم جز این که واقعیات متلاشی شدن ارتش اوکراین را بگویم. خروج غیرمجاز از یک واحد نظامی یا محل خدمت، فرار از خدمت، خروج غیرمجاز از میدان جنگ یا امتناع از استفاده از سلاح، نافرمانی و عدم رعایت دستورات نظامی.  من از تغییرات مربوطه در قانون تصویب شده توسط پارلمان حمایت می کنم و از رئیس جمهور می خواهم که قانون را امضا کند. اغلب مواضع از دست رفته باید با عملیات تهاجمی با هزینه انسانی و غیر انسانی بسیار بالا بازپس گرفته شوند.


راه توده ۸۶۲ منتشر شد!

 

هفته نامه راه توده - شماره ۸۶۲ (۳۰ آذر ۱۴۰۱) منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی تلگرام و فیسبوک راه توده نیز قرارگرفت. گزارش ویژه این شماره آغاز روزشمار تاریخ ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب ۵۷ است که بتدریج منتشر خواهد شد. بخش اول این گزارش مربوط به سقوط رژیم استبدادی رضا شاه است که دوره او به دو ۱۰ سال تقسیم می شود. ۱۰ سال اول که اقدامات موثر و خوبی را انجام میدهد و ۱۰ سال دوم که به استبداد و سرکوب و نزدیکی به آلمان هیتلری روی می آورد. سرمقاله این شماره نیز به ماهیت امروز اصلاح طلبان در ایران و تقسیم آنها به سه گروه اختصاص دارد. در همین شماره مقالات دیگری می خوانید با عناوین زیر:

مردم و حکومت چه درسی از آعتراضات اخیر گرفته و باید بگیرند؟ تولید ثروت و طبقاتی شدن جامعه با دولت هاشمی آغاز شد. ناتو با ارسال سیل سلاح به اوکراین نتوانست روسیه را متوقف کند، بیست و سومین کنگره حزب کمونیست کلمبیا، ژاپن متحد نظامی امریکا می شود، فاشیسم آلمانی بار دیگر از خواب بر می خیزد، فرانسه با دو چهره می خواهد سفیر مذاکره و صلح شود، فروپاشی روسیه به سبک شوروی رویای امریکاست، شبح برژینسکی در اوکراین با روسیه می جنگد و بالاخره مقاله ای در باره مرتضی کیوان و پوری سلطانی همسر او.

تلگرام راه توده: https://telegram.me/rahetudeh


روزنامه عربی ۲۱ مصر:

همکاری چین و عربستان

ضربه محکمی به امریکاست!


با اعدام معضلات کشور حل نمی شود

نامه ۱۴۰ استاد دانشگاه

علیه اعدام معترضان خیابانی


عنوان اول پیک نت ۲۹ آذر

نظر سنجی در بولتن محرمانه:

امید مردم از اعتراضات
اصلاح در حکومت است!


سفر مهم پوتین به بلاروس

جمهوری بلاروس آماده

گشایش جبهه دوم علیه ناتو می شود!


اروپا زیر بار هزینه

یک تریلیون دلاری تحریم گاز روسیه


در انتخابات مجلس دوازدهم

آیا "روحانی" وارد مجلس می شود؟


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

.مقاله روزنامه "۲۱ مصر" و نامه استادان دانشگاهها به رئیس قوه قضائیه که در شماره روز گذشته پیک نت منتشر شد روی تلگرام این روزنت هر یک نزدیک به ۵ هزار خواننده داشتند و در مقایسه با دیگر مطالب پر مخاطب تر بودند. هر دو مطلب در فیسبوک پیک نت نیز پر خواننده ترین مطلب بودند که هر کدام روی ۵ فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت