سرمقاله 748

به 40 سال بند بازی

درسیاست‌خارجی‌بایدخاتمه‌داد!

 

آشیانه های ثروتمندان روس

در بهترین نقاط کشورهای جهان

روزنامه پرواد- ترجمه نعمت بوستانی

(پیک هفته ۱۰۹)  9 مرداد ماه 1399 - 30 ژوییه 2020

 pyknet100@gmail.com


8-7 مرداد

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


8-7 مرداد

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


8-7 مرداد

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


8-7 مرداد

منتخب اخبار
شهرستان ها


8-7 مرداد

منتخب اخبار ورزشی


8-7 مرداد

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت 9 مرداد

امریکا درافغانستان می‌ماند

تا این کشور پل ایران و چین نشود

روزنامه معتبر "پراودا" چاپ مسکو تفسیر مهمی پیرامون مذاکرات صلح افغانستان و وعده های امریکا برای خروج نظامی از این کشورمنتشر کرده است. این تفسیر نگاهی تازه به دو مقوله صلح و خروج نظامی امریکا از افغانستان دارد. نگاهی که با خوش بینی های رایج و اخبار و تبلیغات سطحی رسانه های داخل کشور و رسانه های پر بیننده فارسی خارج از کشور متفاوت است. در این تفسیر نوشته شده که امریکا نه تنها در پی خروج نظامی از افغانستان نیست بلکه در صدد تقسیم آن کشور به دو افغانستان و جلوگیری از تبدیل شده افغانستان به پل ارتباطی میان ایران و چین و مقابله با طرح "جاده ابریشم" است.
به همین دلیل مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان، عملاً به بن‌ بست رسیده است و به دنبال آن جنگ و کشتار و ترور در این کشور روبه افزایش است.
در هفته‌های اخیر خونین ترین برخوردهای نظامی در این کشور صورت گرفت. فقط در یک هفته، یعنی از 15 تا 22 ژوئن، 422 حمله در 32 استان از 34 استان این کشور رخ داده است. در این برخوردهای خونین 300 نفر کشته و 550 نفر زخمی شده اند.
از ابتدای سال جاری تا به حال 8 هزار درگیری مسلحانه به ثبت رسیده است. در نتیجه، قلمرو طالبان از 30 در صد خاک افغانستان به 40 در صد افزایش یافته و آن ها استان های ارزگان، زابل، باد غیس، فاریاب، کندوز و بخش‌های دیگری از کشور را در کنترل خود دارند. استراتژی طالبان روز به روز روشن‌تر می شود: محاصره کابل، قطع ارتباط با دیگر مناطق و همچنین تنگ تر کردن عرصه نیروهای نظامی دولتی.
امریکا در مذاکرات با طالبان راه ماندن در افغانستان را باز گذاشته است. واقعیت این است که ایالات متحده داوطلبانه منطقه را ترک نخواهد کرد. سیاست دولتمردان این کشور در ارتباط با جمهوری خلق چین و ایران سند گویایی است بر این مدعا. واشنگتن مبارزه با هر دو کشور را در الویت کار خود می داند. افغانستان با چین و ایران مرز مشترک دارد و می‌تواند به سر پلی بین دو کشور تبدیل گردد و این همان نکته گرهی است که کمتر به آن توجه شده است.
پکن و اسلام آباد مرحله دوم کریدور اقتصادی چین – پاکستان را آغاز کرده اند. از مهم‌ ترین این پروژه ها نوسازی خط راه آهن 1870 کیلو متر پیشاور- کراچی همراه با مجتمع صنعتی نزدیک شهر توبا- تک سینگ است. بویژه چین مبلغ 100 میلیون دلار جهت ساختن مسکن در پاکستان اختصاص داده است. خواه ناخواه، برنامه‌هایی با چنین دست مایه‌هایی برای کابل نیز وسوسه انگیز هستند.
بدون شک با به وجود آمدن محور همکاری چین، پاکستان و افغانستان و دیگر کشورهای آسیایی، هراس ایالات متحده آمریکا تشدید خواهد شد. برنامه همکاری 25 ساله استراتژیک تهران با پکن را نیز باید گامی در همین مسیر دانست. دولت ایران اخیراً نقشه راه را برای این طرح تصویب کرد. هزینه‌ کل این پروژه ها 400 میلیارد دلار است. همکاری در زمینه‌های نفت، گاز، صنایع پترو شیمی و گسترش زیر ساخت های حمل و نقل را شامل می شود. یکی از چشمگیر ترین این طرح ها ساخت شاهراه تهران - بندرگوادر پاکستان، برقی کردن راه آهن تهران- مشهد و ساخت خط آهن پر سرعت تبریز- اصفهان است.
در عین حال جمهوری خلق چین می‌تواند در ساخت شبکه راه آهن چابهار تا زاهدان نزدیکی های مرز افغانستان همکاری کند. تلاش برای مختل کردن اتحاد مردم منطقه به همین جا ختم نخواهد شد. بنا براین نمی‌توان انتظار داشت ایالات متحده افغانستان را ترک کند و از افزودن هیزم به کوره‌های جنگ نوزده ساله در این کشور دست بر دارد.
https://gazeta-pravda.ru/issue/62-30994-2427-iyulya-2020-goda/
aziatskiy-poedinok/


گفتگو با سعید لیلاز

انگیزه مخالفت با قرارداد 25 ساله

مخالفت با شخص خامنه ایست!


مقابله تاریخی چین

با "کووید 19"چگونه آغاز شد!

ویجی پراشاد، دو ژیاوجون و وییان زو

ترجمه و تدوین طليعه حسنی


راه توده 748 منتشر شد

هفته نامه راه توده – شماره 748 (پنجشنبه 9 مرداد 1399)- منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی کانال تلگرام و فیسبوک این نشریه نیز قرارگرفت. سرمقاله این شماره درباره 40 سال سرگردانی سیاست خارجه جمهوری اسلامی است. گزارشی بمناسبت 40 سالگی در گذشت آخرین شاه ایران در قاهره به همراه مطالب زیر دراین شماره منتشر شده است: "امپریالیسم اقتصادی" کشف جدید پژوهشکده ها و رسانه های امریکا علیه چین، دو اعتصاب سراسری مطبوعات در سال انقلاب 57، ترکیه و یونان به پرتگاه جنگ نزدیک شده اند، کودتا روی معادن "لیتیوم" در بولیوی، به یاد دو شاعر توده ای، مقابله تاریخی چین با کووید 19 چگونه آغاز شد، تجزیه امریکائی افغانستان برای قطع پیوند ایران و چین، نظام اقتصادی در جهان باید دگرگون شود، امریکا در تدارک نبرد فضائی است، گام بلند امارات متحده برای حضور در فضا، لبنان زیر فشار بحران های جاری پوست می اندازد و بالاخره بخش دوم منتخبی از خاطرات محسن رفیقدوست.


ثبت نام و پذیرش آغاز شده

با راهاندازی ‌اینترنت‌ماهواره‌ای

فیلترینگ به تاریخ می پیوندد!


پایان دوران "بره کُشان"

شرکت های هواپیمائی!

دویچه روند- ترجمه رضا نافعی


عنوان اول پیک نت 8 مرداد

"پرستوئی" که روی بام

خیلی‌ها درج.اسلامی نشسته‌بود


املاک و خانه ها دراختیار چه کسانی است؟

یادگارهائی که قالیباف از دوران

خود در شهرداری باقی گذاشته


او شده سکه کف زندانها

نامه کیوان صمیمی که قرار است

بار دیگر برای 3 سال به زندان برود


همانجا که قربانیان کرونا بستری اند

مداحان مخالف تعطیل محرم

بروند بیمارستانها سینه بزنند


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 



کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

گزارش مربوط به نقش میترا استاد بعنوان پرستوئی که روی بام خیلی از مقامات نشسته بود با نزدیک به 8 هزار خواننده روی تلگرام پیک نت بیشترین مخاطب را در میان مطالب روز گذشته این روزنت داشت. در فیسبوک پیک نت نیز همین مطلب بیشترین خواننده را داشت و روی 17 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران