سرمقاله راه توده 807

روحانیت و فرماندهان سپاه

گریبان هم را خواهند گرفت؟

 

روند ادغام 200 هزار ایرانی در جامعه کانادا

درهای کانادا به روی

کدام مهاجرین باز می شود؟

(پیک هفته ۱۰۹) 5 آبان  ماه 1400 - 27 اکتبر 2021

 pyknet100@gmail.com


 4 - 5 آبان

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


 4 - 5 آبان

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


 4 - 5 آبان

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


 4 - 5 آبان

منتخب اخبار
شهرستان ها


 4 - 5 آبان

منتخب اخبار ورزشی


 4 - 5 آبان

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت 5 آبان

ترکیه- اسرائیل- آذربایجان

مثلث خطر علیه ایران!

روزنامه پراودا چاپ مسکو، تفسیر مهمی در باره آنچه که در جمهوری آذربایجان علیه ایران در حال تکامل است منتشر کرده است. در این تفسیر نکات مهم خبری زیر مطرح شده است:

1- پس از تنش‌های نظامی سال گذشته، حدود 20 کیلومتر از بزرگ راه ایران و ارمنستان تحت کنترل آذربایجان در آمد و در ماه اوت مرزبانان آذربایجان با ایجاد یک ایست بازرسی درخواست پرداخت «حق ترانزیت» به مبلغ 260 دلار برای هر خودرو کردند. روز 15 سپتامبر دو راننده ایرانی کامیون به اتهام «قاچاق کالا» دستگیر و  زندانی شدند.

2- در ماه ژوئن الهام علی اف و رجب طیب اردوغان، سران آذربایجان و ترکیه در«بیانیه شوشا» روابط و اتحاد عمیق‌ تر بین طرفین را امضاء کردند. یکی دیگر از اهداف تعیین شده ایجاد «کریدور زنگزور» است که آذربایجان را به ترکیه متصل می کند. در این صورت با عبور از منطقه سیونیک ارمنستان، ارتباط این جمهوری با ایران قطع خواهد شد.

3- استراتژی دو کشور آذربایجان و ترکیه برای آینده، در تمرین‌های نظامی مشترک در خاک آذربایجان معنا پیدا می کند. این مانورها بطور مکرر انجام می‌شود و به حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک این کشور جنبه دائمی و قانونی بخشیده است. محل برگزاری مانورها نیز مناطق قره باغ و منطقه خودمختار نخجوان در همسایگی ایران، همین‌طور در دریای خزر انتخاب می شوند. در ماه سپتامبر، رزمایش مشترکی توسط واحدهای ویژه دریایی آذربایجان، ترکیه و پاکستان انجام شد.

4- دستگاه‌های تبلیغاتی ترکیه ایران را مانع اصلی شکل‌ گیری «توران بزرگ» و اتحاد کشور های ترک زبان تحت مدیریت آنکارا می دانند.

5- حضور اسرائیل در آذربایجان سالهاست که قطعیت دارد. از زمان استقلال آذربایجان هر دو کشور روابط نزدیکی برقرار کرده اند. باکو بیش از 60 درصد نیاز نفت خام تل اویو را تأمین می کند. اسرائیل در ماه ژوئیه نمایندگی تجاری خود را در آذربایجان افتتاح کرد که احتمالاً مقدمه‌ ای است برای برپایی سفارت خود در این کشور. ضمن اینکه شرکت های اسرائیلی، قرار است برای باز سازی منطقه قره باغ شرکت کنند. از ایجاد یک دامداری در منطقه زنگلان هم مرز با ایران نیز سخن به میان آمده است.

6- آنکارا همراه اسرائیل تامین کننده اصلی تسلیحات پیشرفته جمهوری آذربایجان می باشند. وسایل نقلیه زرهی، خمپاره ها، موشک های هدایت شونده، هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی و بمب افکن که تازه این موارد لیست کامل را در بر نمیگیرند. در همین زمینه تولید مشترک پهپادهای Orbiter راه اندازی شده است. اخیرا الهام عل اف، صراحتاً اعتراف کرد «آذربایجان به تسلیحات نظامی اسرائیل دسترسی کامل دارد.» در ماه اوت رسانه های اسرائیلی از قرارداد تسلیحاتی 2 میلیارد دلاری آذربایجان با اسرائیل خبر دادند.

7- بهره گرفتن اسرائیل از آذربایجان برای نیاز های اطلاعاتی امری است بدیهی. در دهه 1990  شرکت اسرائیلی GTIB در ایجاد اپراتور تلفن‌های همراه Bakcell در آذربایجان سرمایه‌ گذاری کرد. متعاقباً سیستم امنیتی فرودگاه باکو را تامین و سازمان داد، مرزبانان این کشور را با هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی مجهز نمود و به ساخت سیستم اطلاعات ملی این کشور همت گماشت. الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل در ماه دسامبر سال گذشته گفت: هیچ کشوری در منطقه ارو- آسیا مانند آذربایجان و اسرائیل رابطه صمیمانه ندارند. روزنامه ترکیه ای دووار، در رابطه این دو کشور می نویسد: با توجه به همکاری‌های وسیع اطلاعاتی دو کشور، آذربایجان وظیفه «برج نظارت» بر ایران را بعهده گرفته است. با توجه به این اطلاعات و روابط خاص دو کشور، فرضیه مبنی بر اینکه حملاتی مانند ترور محسن فخری زاده، فیزیکدان هسته ایرانی توسط اسرائیل از قلمرو این جمهوری انجام شده باشد دور از انتظار نیست.

8- مقامات آذربایجان با اعتماد به «پشتوانه قوی» بیش از پیش خود، متهورانه رفتار می کنند. روز 4 اکتبر، علی اف با افتتاح یک پایگاه نظامی در جبارائیل، 13 کیلومتری مرز ایران، با انتقاداتی به تهران حمله کرد و گفت: «آن‌ها اسرائیل را در اینجا کجا دیده اند؟ اتهامات بی‌اساس است و بی پاسخ نخواهد ماند». رئیس جمهور برای مدت طولانی خروشید و با هواپیمای بدون سر نشین شناسایی اسرائیلی هارپ، در حالی که بدنه فولادی آن را در آغوش گرفته بود عکس گرفت. مقامات ایرانی از وجود دو پایگاه در کوردامیر، و ناسوسنایا، صحبت می‌کنند در حالی که کانال 9 تلویزیونی اسرائیل خبر از 4 پایگاه می دهد. بنابراین، می توان حدس زد که اجازه حملات احتمالی به ایران از طرف باکو به اسرائیل داده شده است که احتمالا توسط هواپیما های اف 35 نیروی هوایی اسرائیل انجام خواهد شد. (ترجمه و تدوین آزاده اسفندیاری)


بر سر نزدیکی به امریکا و یا چین- ترجمه نعمت بوستانی

ارتش و دولت پاکستان

بار دیگر در برابر هم قرار گرفتند


فارسی شکر است

اما نه از دهان و زبان رئیسی

ما نمیدانیم ابراهیم رئیسی، زبان عربی را هم مثل زبان فارسی حرف میزند و هر دو را به یک اندازه بلد است یا عربی اش بهتر از فارسی اش است. این از تازه ترین سخنرانی های او درباره بانکها و به قول او "آقای بانک" است. ماسک کرونا در جلسات سخنرانی ابراهیم رئیسی، پوشش خوبی است برای آنها که در جلسات او حاضر می شوند، زیرا می توانند خنده تمسخر خود را پشت آن پنهان کنند. خودش هم نمیداند بالاخره بانکها چه باید بکنند، بانکهدارها هم از این سخنان چیزی سر در نمی آورند، زیرا حرف های رئیس جمهور سر و ته ندارد. متن سخنرانی ها را هم که می نویسند و مقابلش می گذارند نمی تواند بدون تپق بخواند. حتی پس از چند بار بازخوانی و مرور آن در خفا.


پوتین در نشست "والدای"- ترجمه و تدوین ایرج گلفام

سرمایه داری جهانی

به پایان خط خود رسیده است


افتتاح موزه اتومبیلهای تاریخی درتهران

 

موزه  اتومبیل های تاریخی از دوم آبان در تهران افتتاح شد. برخی از این اتومبیل ها ترمیم شده اند و برخی دست نخورده به نمایشگاه آورده شده اند. البته همه آنها به رنگ اصلی خود، بار دیگر رنگ شده اند. در ترمیم اتومبیل ها و باز رنگی آنها مهندسان ایرانی در داخل کشور سهم داشته اند.


راه توده شماره 807 منتشر شد!

هفته نامه راه توده (شماره 807- چهارشنبه 5 آبان 1400) منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک و کانال تلگرام راه توده نیز قرار گرفت.

سرمقاله این شماره اختصاص به سرانجام مهره چینی های جدید در جمهوری اسلامی با نقش آفرینی سپاه و رقابت آنها با روحانیون دارد. بخش دیگری از سقوط اصفهان بدست محمود افغان نیز دراین شماره منتشر شده است. در همین شماره مقالاتی می خوانید با عناوین زیر:

فروپاشی خوش خیالی های پیش از انتخابات 1400، آخرین قسمت از 36 بخش برگزیده کتاب خاطرات محمد علی عموئی، گفتگوی مریم فیروز در باره دشواری های مهاجرت سیاسی، کودتا در سودان، تایوان بهانه درگیری چین و امریکا، فرانسه برای روسیه آغوش می گشاید؟، توطئه های امریکا علیه انتخابات آزاد در نیکاراگوئه، صف آرائی ها پشت مرزهای ایران در ج. آذربایجان وبالاخره عکسی از رحمان هاتفی (حیدر مهرگان) در مصاحبه با احسان نراقی در سالهای روزنامه نگاری در روزنامه کیهان.

 تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh


استاندار جدید خراسان رضوی

کابینه نظامی

بسرعت در حال تکامل است


انتشار نظرات جدید پوتین

"کاپیتالیسم" قادر به حل

مشکلات امروز جهان نیست!


عنوان اول پیک نت 4 آبان

دولت رئیسی حریف
دوران ‌تاریخی ‌دیپلماتیک ‌میشود؟


دیر و زود دارد

اما سوخت و سوز ندارد!

نه مجلس، مجلس است و نه نماینده ای که به آن برده شده، نماینده مردم. مردم گرفتار آب و برق و نان و گرانی و مسکن اند، مجلس به فکر تصویب طرح صیانت از اینترنت و بستن آن تا مردم از حال هم بی خبر بمانند. این تلاش ها، شاید 20 - 30 سال پیش راه به جائی می برد، اما در جهان امروز و بویژه با آگاهی که مردم ایران پیدا کرده اند قطعا راه بجائی نمی برد. امروز که هنوز حکومت از هم نپاشیده، مردم اینگونه به مجلسی ها سخن می گویند که می بینید و می شنوید، تردید نیست که با اولین زلزله در حاکمیت، دیگر مردم اینگونه سخن نخواهند گفت و نماینده ها، لنگه کفش در مجلس جا گذاشته و خواهند گریخت. این شتر مقابل در ورودی شورای نگهبان هم که این مجلس را روی دست مردم گذاشته خواهد خوابید! دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.


واکنش به ماجراجوئی ها و بحران اقتصادی

هشتک "اردوغان استعفا"

در فضای مجازی ترکیه می چرخد!


استقبال از رئیس کل جدید بانک مرکزی

 

این استقبال بی سابقه از مدیرعامل جدید بانک ملی هم دیدنی است. یا مدیرعامل جدید از فرماندهان از لباس در آمده سپاه است و مراسم نظامی به همین دلیل برای او در بدو ورود به بانک مرکزی انجام شده و یا بطور کلی قرار است برای همه وزرا و مدیران کل و معاونین دولت بدلیل سوابق نظامی اینگونه استقبال انجام شود. این افسر فرمانده گارد بانک که سر خود مراسم استقبال انجام نمیدهد، قطعا از بالا دست به او دستور این مراسم داده شده و چئدین بار هم تمرین کرده تا مبادا مثل رئیس جمهور وسط چند جمله تپق بزند!

لابد فردا روابط عمومی سپاه و یا ستاد کل نیروهای مسلح یک اطلاعیه هم در توجیه این استقبال صادر می کند!


معارفه استانداران دولت رئیسی!

نکته سنجی، حضور ذهن و طنز از ویژگی های مردم ایران است که در دوران استبداد و سانسور بیش از دوران آزادی جلوه می کند. از ملانصرالدین بگیرید و بیائید جلو تا برسید به هفته نامه "توفیق" و سپس "گل آقا" و حالا در فضای مجازی که دست ها و زبانها باز تر از دوران یکه تازی مطبوعات است. در فاصله دو روزی که فیلم سیلی خوردن سردار سپاه و استاندار جدید آذربایجان شرقی از سرهنگ سپاه در مراسم معارفه در حضور وزیر کشور، انواع طنزها در فضای مجازی منتشر شده، اما از میان همه طنزها و کنایه ها این فیلم کوتاه دیدنی تر و پر مضمون تر است. این فیلم با این جمله کوتاه منتشر شده: معارفه استانداران دولت رئیسی!


عنوان اول پیک نت 3 آبان

این سیلی، گام دوم انقلاب است


روی وبسایت شورای شهر تهران

آرزوی نابودی ج. اسلامی

37 میلیون لایک گرفت!


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 



کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

خبر تفسیری " کابینه نظامی بسرعت در حال تکامل است" در شماره روز گذشته پیک نت (سه شنبه) روی تلگرام این روزنت با نزدیک به 6 هزار و پانصد خواننده بیشترین مخاطب را داشت. در فیسبوک پیک نت عنوان اول بیشترین خواننده را داشت، اما سخنان کشاورز اصفهانی در برابر نماینده اصفهان در مجلس بیشترین اشتراک گذاری را. این مطلب و فیلم آن روی 16 فیسبوک خوانندگان آن به اشتراک گذاشته شد.
آدرس فیسبوک پیک نت
https://www.facebook.com/

pyknet1357/


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران