مردم تاوقتی بدرد میخورند که گوشت‌دم‌توپ باشند

دو نمونه از صدها نمونه

از بی اعتمادی حکومت به مردم

 

سیل مردم در زاینده روی خشک

اصفهان، این نصف جهان

 دیگر دژ مستحکم سپاه نیست!

(پیک هفته ۱۰۹) 23 آبان  ماه 1400 - 14 نوامبر 2021

 pyknet100@gmail.com


 22 - 23 آبان

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


 22 - 23 آبان

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


 22 - 23 آبان

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


 22 - 23 آبان

منتخب اخبار
شهرستان ها


 22 - 23 آبان

منتخب اخبار ورزشی


 22 - 23 آبان

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت 23 آبان

هاشمی دیر، اما زودتر

ازخامنه‌ای امروز را حدس‌زد

هاشمی رفسنجانی اشتباهات عظیمی در دهه اول جمهوری اسلامی مرتکب شد. سالهائی که او در کنار آیت الله خمینی عملا سکاندار جمهوری اسلامی بود. شاید بزرگترین اشتباه او قبولاندن ادامه جنگ با عراق پس از بازپس گیری خرمشهر از ارتش صدام، به آیت الله خمینی بود. رویدادی در دهه اول جمهوری اسلامی نیست که نام هاشمی رفسنجانی پشت آن نباشد. این اشتباهات، پس از درگذشت آیت الله خمینی نیز دردورانی که هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور شده بود ادامه یافت. این بار عمدتا در عرصه اقتصادی و تصفیه های حکومت از کادرهای متمایل چپ مذهبی از حاکمیت. او در همآهنگی با صندوق بین الملل پول و بانک جهانی، برنامه تعدیل اقتصادی را به بهانه بازسازی ویرانی های جنگ و بحران اقتصادی ناشی از جنگ به اجرا گذاشت و امثال میرحسین موسوی را به حاشیه راند. در این دوران 8 ساله، علی خامنه ای کم کم از زیر سایه هاشمی در آمد و خود تبدیل به یک قطب قدرت شد. پس از پایان ریاست جمهوری هاشمی، قطب جدید قدرت، گام به گام قطب قبلی قدرت در زمان حیات آیت الله خمینی را به حاشیه راند. برنامه تعدیل اقتصادی با اندک تغییراتی با اسامی تازه و بعنوان برنامه های 4 ساله و 5 ساله جمهوری اسلامی دنبال شد. قطب تازه قدرت که به گفته خودش از هنگام تدوین قانون اساسی با بخش حکومتی اقتصاد مخالف بود و طرفدار بخش خصوصی بود، بتدریج و عملا قانون اساسی را چه در زمینه حقوق اجتماعی مردم و چه اقتصاد دولتی کنار گذاشت و هاشمی که در مجمع مصلحت به ریاست رسیده بود این تصمیمات قطب جدید قدرت را به تصویب رساند. از جمله تغییر ماهیت اصل 44 قانون اساسی که با صراحت از اقتصاد سه بخشی در جمهوری اسلامی دفاع می کرد. در این تغییرماهیت بخش دولتی و تعاونی زیر پای بخش خصوصی به سود اقتصاد تجاری له شد. هاشمی رفسنجانی که از نیمه های دوران ریاست جمهوری اش بتدریج از خواب های طلائی بیدار می شد، با علی خامنه ای زاویه پیدا کرد. این زاویه بندی با انتخاب احمدی نژاد به ریاست جمهوری عمق پیدا کرد و در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 به اوج رسید. هاشمی عملا از جنبش سبز دفاع کرد و علی خامنه ای با اصطلاح "بصیرت" به جنگ او رفت و وی را بی بصیرت خواند و خود را صاحب بصیریت. سالهای زیادی طول نکشید که معلوم شد بصیرت هاشمی در شناخت گردابی که جمهوری اسلامی به سمت آن می رود بیش از علی خامنه ای بود که چشم بسته به سمت این گرداب می رفت و جامعه را نیز با خود کشاند به ورطه بحران عمیق سیاسی و اقتصادی و اجتماعی که اکنون شاهدش هستیم. هاشمی که سیاسی تر و سیاستمدار تر از همه روحانیون زندان دیده دوران شاه بود، طی چند نامه به علی خامنه ای که مهم ترین آن درباره انتخابات 88 بود، امروز جمهوری اسلامی پیش بینی کرد. او یکبار در جمعی از اطرافیانش گفت "اگر سقوط کنیم، مردم روحانیون را با عمامه هایشان به درخت ها در خیابان آویزان خواهند کرد" و این مضمون را به اشکال دیگری در مصاحبه ها و دیدارهایش مطرح کرد. این که جامعه ایران دیگر جامعه دهه اول جمهوری اسلامی نیست، این که مرجع نسل جوان دیگر روحانیون نیست، این که روحانیون عقب مانده و مرتجع نمی توانند این تحول و این نسل را بشناسند و همین ناهمآهنگی با نسل جدید چشم اسفندیار نظام است. او این مواضع را تا لحظه ای که استخر مرگ شد تکرار کرد. از جمله در گفتگوئی که با حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی حسین روحانی داشت. او در آن دیدار که 22 اردیبهشت سال 94 ( دو سال پس از رئیس جمهور شدن حسن روحانی) انجام شد و اشاره به تقابل مرتجعین با روحانی داشت گفت:

«توسعه سیاسی برای ما ضرورت است. ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که بخش زیادی از نسل جدید سیاست حاکم ما را قبول ندارند. ما فکر نکنیم که حالا هستیم و همه کارها دست خودمان است. بالاخره مگر ما چند سال دیگر هستیم. این نسل جدید تصمیم‌گیر آینده است. با این تفکری که اصول‌گرایان الان دنبال می‌کنند؛ هر روز کمتر و منزوی‌تر می‌شویم. اگر مردم با ما همکاری نکنند به جایی می‌رسیم که خیلی آسان ما را می‌خورند. ما باید مردم را داشته باشیم. این مردم هم فقط این هیئتی‌ها و امثالهم نیستند، این مردم کسانی هستند که الان پر از دانشمند، تحصیل‌کرده از دانشگاه‌ها خارج می‌شوند...»


اعتصاب اعتراضی کارگران ایران خودرو

 

کارگران ایران خودرو نیز همسو با دیگر کارگران صنعتی و فرهنگیان و بازنشستگان و طیف های گسترده مردم ناراضی از وضع موجود در اعتراض به گرانی و ناتوانی در تامین معیشت دست از کار کشیدند.


جلد دوم شکنجه سفید منتشر شد!


دیدار باقری کنی با وزیر خارجه انگلیس

ایران تنها در باره مسائل اتمی

درمذاکرات ‌برجام شرکت‌ میکند


عبداللهیان:

ما بدنبال یک توافق خوب

در مذاکرات اتمی  هستیم!


عنوان اول پیک نت 22 آبان

دولت و مجلس یکدست
از وحدت به تفرقه رسیده!


علم الهدا و تحولات دوران رئیسی

مردم دنبال حکومت می دویدند

حالا حکومت دنبال مردم می دود!


هشدار فرشاد مومنی به ابراهیم رئیسی

زیر فشار مافیاها مبادا

قیمت های کلیدی را دستکاری کنید!


اخراج یک فرمانده سپاه از سوریه

سوریه از برخی اقدمات

خودسرانه سپاه قدس ناراضی است


حکومت می بینید و می داند

اما نمی خواهد واقعیت را قبول کند

 

این یک منطقه از یک محله در جنوب تهران است. مرد و زن، جوان و سالمند نقش زمین اند. یا خمارند و منتظر مواد و یا رسیده و کشیده اند و بی حال افتاده اند. وسعت اعتیاد به انواع مواد مخدر، هرگز در ایران به این اندازه نبوده است. این اعتیاد گسترده نتیجه فقر، بیکاری، بی خانمانی و مرگ هر انگیزه ای برای زندگی اجتماعی است و تا این مشکلات حل نشود اعتیاد در ایران کاهش نخواهد یافت. نه دستگیری و راهی زندان کردن مشکلی را حل می کند و نه نصیحت و موعظه. گوش حکومت بدهکار این واقعیات نیست. مانند دهها و صدها واقعیت دیگری که به گوش نمی گیرند و به راهی می روند که بن بست است. درد ایران حجاب نیست، رفتن زنان و دختران به ورزشگاهها برای دیدن مسابقات نیست، تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها نیست. زنان گوینده سیما را تبدیل به کلاغ سیاه کردن نیست، ته ریش و مهربرپیشانی مردان نیست، دیوار چادری مقابل دانشگاه تهران نیست. درد همین است که می بینید!


سرمقاله 809

"ابراهیم‌رئیسی"توپ ‌سرگردان

زیر پای رهبر و مجتبی


28 مین فستیوال

تئاتر ایرانی در شهر کلن آلمان


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 



کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

عنوان اول پیک نت روز گذشته (شنبه) که در باره تفرقه در دولت و مجلس یکدست بود، با نزدیک به 6 هزار و پانصد خواننده روی تلگرام این روزنت بیشترین مخاطب را در مقایسه با دیگر مطالب داشت. در فیسبوک پیک نت نیز همین مطلب بیشترین خواننده را داشت و روی 10 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.
آدرس فیسبوک پیک نت
https://www.facebook.com/

pyknet1357/


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران