(پیک هفته ۱۰۹) ۵ آذر ماه ۱۴۰۱ - ۲۶ نوامبر ۲۰۲۲

 pyknet100@gmail.com


۶- ۷ آذر

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۶- ۷ آذر

رویدادهای
منطقه و جهان


۶- ۷ آذر

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۶- ۷ آذر

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۶- ۷ آذر

منتخب اخبار ورزشی


۶- ۷ آذر

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت ۸ آذر

یک جمله اردشیر زاهدی را

روی انگشترهای عقیق بنویسید!

احمد وحیدی، وزیر کشور در هشتمین نشست قرارگاه  تحول اجتماعی گفت:

«اتفاقات اخیر سبب شد مشکلات اجتماعی و عفونت‌هایی که در درون پیکره بزرگ جامعه ما هست ظهور و بروز بیشتری پیدا کند تا همه مسئولین جهت رفع آن به تقلا بیفتند.» البته سخنرانی ایشان حاشیه های پر ابهام و اوهام زیاد داشت که تقریباً تکرار خوش خیالی های گذشته است و آلوده به بی خبری از عمق مشکلات اجتماعی. اما همین که پذیرفته در درون حاکمیت با مشکلات اجتماعی روبروست و مسئولین برای رفع آنها به تقلا افتاده اند، خودش بک گام به جلوست. ایشان از بسیجی های دهه هشتادی یاد کرده و خواهان تقویت مسجد و .... شده است. هم برای ایشان و هم برای دیگر دست اندرکاران نظام باید آن بخش از شعر زیبای شفیعی کدکنی را خواند: «گر از این کویر وحشت، به سلامتی گذشتی» فراموش نکن که چگونه گذشتی و برای گرفتار نیامدن دوباره در این کویر وحشت، به فکر چاره ای اساسی باید بود. یعنی ساختار اجتماعی را باید چنان پذیرفت که نیاز زمان است. نمی توان با معیارهای ۴۰ سال پیش جامعه ساخت و پافشاری بر ادامه گذشته، یعنی رفتن به استقبال کویر وحشتی بزرگتر.

به قول ایشان، حالا دیگر همه مسئولین کشور، با اتفاقات اخیر (اعتراضات مردم) اگر در گذشته هم خبر نداشتند حالا خبر دارند که در جامعه چه می گذرد و مردم چه می خواهند. این که از خارج چه دست هائی برای تحریک مردم دراز است، نمی تواند دلیلی برای انکار واقعیات باشد. اردشیر زاهدی وزیر خارجه شاه که در مهاجرت سوئیس درگذشت، در یکی از آخرین اظهار نظرهایش حرف دقیقی زد. او گفت: «اگر عیب و ایرادی نداشتیم، انقلاب نمی شد!». این جمله را همه دست اندرکاران حکومت باید روی انگشترهای عقیقی که اغلب در دست دارند بنویسند و هر روز چند نوبت به آن نگاه کنند تا یادشان نرود «اگر عیب و ایرادی نداشته باشیم، مردم از جانشان مایه نمی گذارند و دست به اعتراض نمی زنند».

معنای این جمله را ظاهرا آیت الله خوئینی  ها زودتر از دیگرانی که در حاکمیت بوده و یا هستند درک کرد و در نامه ای که برای رهبر جمهوری اسلامی نوشت، خواهان تجدید نظر در سیاست های داخلی ۳ دهه گذشته نظام شد. همه آنها که در موسسه تحقیقات استراتژیک مجمع مصلحت و یا در مجلس و یا در دوران اشغال سفارت امریکا و یا در روزنامه سلام با خوئینی ها کار کرده معترفند که او سیاسی ترین و هوشمندترین روحانی پس از انقلاب است و کم می گوید، اما وقتی می گوید، گزیده می گوید!

بدون تجدید نظر و تغییر سیاست های داخلی (بویژه اقتصادی و اجتماعی) سه دهه گذشته، نمی توان برای پیشبرد آن سیاست راهبردی که عبداللیهان می گوید و مجلس هم در جهت آن پیوستن به شانگهای را تصویب کرده به موفقیت امید داشت. دو سیاست داخلی و خارجی، در پیوند با یکدیگر معنا و مفهوم پیدا می کنند. برای گردش به شرق نیاز به بسیج ملی است و بسیج ملی جز با قبول تغییرات اساسی در سیاست ها و جلب رضایت مردم ممکن نیست. چنان که می بینیم که بسیار به ندرت مردم معنای گردش به شرق و نتایج آن را میدانند و از آن حمایت می کنند و اساساً گوششان بدهکار این سیاست راهبردی نیست.

 
 

با قانون جدید رتبه بندی

حداقل دریافتی معلمان

۱۶ میلیون تومان خواهد شد
 

در چارچوب سیاست نگاه به شرق

مجلس لایحه پیوستن

به شانگهای را تصویب کرد!

 

تظاهرات ضد آمریکایی

 در شهر لایپزیگ در شرق آلمان

 

تظاهرات در اتریش و بلغارستان

علیه جنگ و برای دوستی با روسیه

 

در وین پایتخت اتریش نیز عده ای از مردم علیرغم سرمای شدید، در اعتراض به سیاست دولت این کشور به خیابان آمدند تا ناراضی از سیاست اتحادیه اروپا در قبال روسیه را نشان بدهند. آنها در شعارها و دست نوشته های خود خواهان بی طرفی نظامی اتریش در جنگ اوکراین شده و خواهان صلح و دوستی با روسیه شدند. در بلغارستان نیز تظاهراتی با همین مضمون برگزار شد.

 

اعتصابات در انگلستان علیه گرانی

و برای افزایش دستمزدها

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

در ارتباط با اعتراضات

معاون سیاسی سپاه هم

امروزمیداند زخم‌ها داخلی است!


پرفسور جفری ساکس:

باور کنیم که ایالات متحده

امپراطوری درحال فروپاشی‌است


عنوان اول پیک نت ۵ آذر

زمزمه تاسیس حزب جدید

با استراتژی گردش‌به‌شرق

مصباحى مقدم عضو با نفوذ مجمع تشخیص مصلحت نظام، در اظهار نظری که برخی رسانه های داخل کشور از جمله خبرگزاری ایرنا آن را منتشر کرده اند، به چند نکته مهم اشاره کرده است. او گفته است:

«ساختار "نخست وزير - رييس جمهور" براى ايران مناسب تر است. ساختار سیاسی ما در حال حاضر پارلمانی - ریاستی است. معتقدم در بازنگرى قانون اساسى می‌توان آن را به ساختار پارلمانی تغییر داد.

در این ساختار نخست وزیر به عنوان نفر اول اجرایی از سوی پارلمان تعیین می‌شود و رئیس جمهور هم نقش هماهنگ کننده قوا را بر عهده دارد.  منتها پارلمان باید حزبی باشد و پارلمان فعلی برای این کار مناسب نیست و به درد این کار نمی‌خورد.»

 نکته مهم مطرح شده در این مصاحبه، نه طرح بازگشت سیستم نخست وزیری به قانون اساسی (سیستمی که در دوران حیات آیت الله خمینی برقرار بود) بلکه طرح مسئله اساسی حضور احزاب در جامعه و در مجلس و بر آمدن نخست وزیر از درون فراکسیون های احزاب است. و نکته دوم و مهمتر این که مجلس کنونی حزبی نیست.

اگر اشاره مصباحی مقدم  زمزمه تشکیل یک حزب جدید طرفدار گردش به شرق باشد تا در کنار احزاب دیگر فعالیت کند، راس نظام به این نتیجه درست رسیده است که با عده ای مداح و امام جمعه نمی توان یک سیاست راهبردی را در جامعه پیاده کرده و به پیش برد و نیاز به حزب و سازمانی واقعی دارای برنامه مدون برای چنین سیاستی است. طبیعی است که موسسات و اداره کنندگان چنین حزبی نمی توانند کسانی باشند که آنها را بعنوان طرفداران پیوند با غرب می شناسیم و اکنون نیز به اشکال مختلف فعال هستند و رسانه هم دراختیار دارند. باید دید در آینده نزدیک این سخن مصباحی مقدم از دهان کسان دیگری هم شنیده می شود؟


شادی ملی در ایران

پس از پیروز تیم ملی فوتبال ایران

در دومین مسابقه، در برابر "ولز"

پیروزی ۲ بر صفر تیم ملی فوتبال ایران در دومین مسابقه خود در چارچوب جام جهانی در مقابل تیم "ولز"، در داخل کشور تبدیل به یک شادی ملی شد. این شادی پاسخ صریحی بود به آن نمایش ضد ملی که در بازی ایران و انگلیس به صحنه بردند و امروز دیگر کمتر کسی است که نداند بازیگران آن  نمایش چه کسان و چه سازمانی بود و ترتیب دهندگان و تامین کنندگان پول بلیت و هتل و ... چه کشورهائی!


در جمهوری لتونی

بهتر است هیزم ها را بیمه کنید!


چرا امثال زیدآبادی ها

 به آخر خط می رسند؟


سرمقاله ۸۵۸

زیر نام"انقلاب"و"سرنگونی"

ایران را به‌سوی ویرانی می‌برند!


مانند همه حکومت ها در همه کشورها

فرصت برای تغییر و اصلاح

در ج. اسلامی ابدی نیست!


عنوان اول پیک نت ۲ آذر

گذشته آنها که این روزها

 نفت روی اعتراضات می‌ریزند


حتی برخی نمایندگان مجلس هم فهمیده اند

جبهه پایداری در جهت برپائی

جنگ داخلی درایران عمل می کند


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

عنوان اول پیک نت روز گذشته (یکشنبه) روی تلگرام این روزنت نزدیک به 6 هزار خواننده داشت و در فیسبوک پیک نت نیز پر خواننده ترین مطلب بود اما بیشترین اشتراک گذاری مربوط به شرحی بر دو شادی فوتبالی، یکی حکومتی دیگری مردم بود. این مطلب روی 10 فیسبوک خوانندگان آن به اشتراک گذاشته شد.


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت