مصاحبه با عرب سرخی

"شورای میانه روها" مرکب

از اصلاح طلبان تشکیل شد!

 

در یکی از شهرهای چین

اجلاس مشترک چین

با ۵ کشور آسیای مرکزی

(پیک هفته ۱۰۹) ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ - ۲ مه ۲۰۲۳

 pyknet100@gmail.com


۱۰ - ۱۲

فروردین

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۱۰ - ۱۲

فروردین

رویدادهای
منطقه و جهان


۱۰ - ۱۲

فروردین

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۱۰ - ۱۲

فروردین

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۱۰ - ۱۲

فروردین

منتخب اخبار ورزشی


۱۰ - ۱۲

فروردین

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت  ۱۲اردیبهشت

تصمیمات مهمی برای تغییر

سیاستهای داخلی گرفته‌شده؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس استیضاح و برکنار شد. دلائل و بهانه های مختلفی برای این استیضاح و برکناری مطرح شده بود و روز گذشته در مجلس نیز مطرح شد. در راس این دلائل و بهانه ها وضع  خودرو سازی در ایران و فروش و قیمت آن بود. مردم که نسبت به آنچه در مجلس می گذرد بی تفاوت اند، رسانه  ها نیز شاید حدس هائی می زنند اما آن را برکاغذ نیآورده اند. بنابراین، دلیل و یا دلائل اصلی این استیضاح و برکناری را مجلس و چهره های حکومتی و صاحبان و مدیران خودرو سازی و مافیاهای اقتصادی می دانند و بس. البته تا اینجا، شاید در آینده دلائل اصلی فاش شود.

دولت ابراهیم رئیسی وزرائی به مراتب ضعیف تر و ناتوان تر از وزیر باصطلاح "صمت" را دارد، بنابراین، سقوط مجلسی وزیر صمت می تواند ارتباط چندانی به توان و یا ناتوانی او نداشته باشد. بنابراین، استیضاح و سقوط وزیر صمت را باید ضربه ای هشدارگونه دانست که مجلس به ابراهیم رئیسی زد تا مبادا، پس از بازگشت از سفر خوزستان هوس کند در استان های دیگر و حتی در تهران دست به اقداماتی بزند که در خوزستان زد و آن را اجرای رهنمودهای رهبر جمهوری اسلامی در دیدارش با کارگران مطرح کرد. یعنی مبارزه با فساد و کم کم مبارزه با ثروت اندوزان. رئیسی در خوزستان با چنان سرعت و قاطعیتی که تاکنون در عملکردهای او سابقه نداشت، دست به اقدام زد که گوئی برای اجرای یک دستور العمل راهی خوزستان شده بود. او در همین سفر به میان کارگران نیشکر هفت تپه رفت و در جلسات استانی گفت که از افراد محلی برای مدیریت ها باید استفاده شود و این یعنی مقابله با رانت خواری هائی که در نشست و برخاست های مخفی تهران سازمان داده می شود. گفته می شود که در جریان سفر رئیسی به خوزستان حداقل یکصد تن از مدیران استان بدلیل آلوده بودن به فساد برکنار شده اند.

رئیسی‌ در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی، توسعه و فعالان اقتصادی استان خوزستان گفت: در دولت دبیرخانه‌ای فعال شده که روابط ارزی ایران با دنیا را تغییر خواهد داد. این دبیرخانه بند ناف ریال با دلار را خواهد برید تا پول ملی را نجات بدهد.

این تصمیم دولت تا چه حد به دو سفر اخیر رئیس بانک مرکزی روسیه به ایران مربوط است؟ معلوم نیست، اما سیاست آن رئیس بانک مرکزی که گفته می شود یک نابغه اقتصادی و بانکی است، همین سیاستی بوده که رئیسی در خوزستان اعلام کرد.

سخنرانی نسبتا صریح رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با کارگران برای مقابله با فساد و بیکاری و ضرورت تولید و پرداخت حقوق کارگران، قبول اشتباهاتی که در خصوصی سازی ها روی داده و مبارزه با ثروت اندوزی و متعاقب آن، سفر رئیسی به خوزستان با نتایجی که در بالا به آن  اشاره شد و همچنین تصمیم دولت برای منحل کردن شرکت های پیمانکاری و تبدیل کارگران پیمانی به کارگران استخدامی را اگر حلقه های یک سلسله تصمیماتی برای تغییر جهت سیاست های اقتصادی و بطور کلی سیاست های داخل کشور و همسو کردن آن با سیاست خارجی بدانیم، آنوقت اقدام مجلس برای برکناری وزیر صمت معنای دیگری پیدا میکند. بویژه اگر این برکناری را هشدار به رئیسی و تهدید او به آغاز مخالفت های آشکار با تصمیمات جدید دولت بدانیم. دولتی که گفته می شود کابینه اش با تغییر ۶ وزیر قرار است، ترمیم شود! حتی گفته می شود که دولت مصمم به بستن قرارداد با خودرو سازان چین و روسیه برای تولید اتومبیل در ایران است. اقدامی که برای بالا بردن کیفیت اتومبیل های ساخت ایران و کنترل بازار و قیمت آنها چاره ای جز آن نیست. دولت راه حل را در آزاد گذاشتن واردات اتومبیل های دست دوم از اروپا ندیده، بلکه در ایجاد یک رقابت جدی در تولید اتومبیل در داخل کشور دیده و قرار داد با خودرو سازان چین و روسیه حرکت در همین مسیر است. آیا وزیر "صمت" پیش قربانی این تصمیم شد؟ آیا وزیر صمت مدافع قرارداد با خودرو سازان روسیه و چین بود و پا را از گلیم خود فراتر گذاشته بود؟ پاسخ همه این سئوالات و ابهامات بزودی معلوم خواهد شد، چرا که ماه همیشه نمی تواند زیر ابر بماند.

عکس: شادی نمایندگان اصولگرای مجلس پس از سقوط وزیر صمت!


پرواز "سوخو ۳۵"

در آسمان ایران دیده شد!


ضرورت تفاهم دو طرفه

میان حکومت و کم حجاب ها

این موتور سواری در برخی خیابانهای شمالی تهران، عملا واکنشی در برابر تهدیدها و محدودیت های تازه ای که به بهانه بی حجابی بار دیگر آغاز شده است. این موتور ها توان رقابت با موتورهای پر قدرت چماقداران را ندارد، اما انگیزه آنها که ترک این موتورها نشسته اند قوی تر از انگیزه چماقدارانی است که حقوق بگیرند، درحالیکه اینها نه حقوق حکومتی میگیرند و رانت های حکومتی شامل حالشان می شود. در هیچ کشور اسلامی حجاب نه مسئله حکومتی است و نه زنان تحت فشار برای مراعات حجابی که حکومت می پسندد قرار دارند. در هیچ کشور اسلامی هم باندازه ایران دختران و زنان مخالف حجاب اجباری و روسری، رعایت لباس را آنگونه نمی کنند که درایران می کنند. البته حساب افغانستان جدا از این بحث است زیرا برقع در افغانستان علاوه بر آن که یک سنت است، یک مسئله سیاسی برای طالبان حاکم نیز هست. دو طرف، یعنی حکومت و روحانیون حکومتی از یک طرف و برخی زنان و دختران از طرف دیگر اگر حد کنونی حجاب را نگهدارند و قبول کنند، مسئله حل می شود و کار به لجبازی نمی انجامد! دو طرف به تفاهمی دست می یابند که نیازی به اعلام آن نیست اما رعایت میشود.


آشنائی اعضای شورای امنیت

با مانیفست سیاست خارجی روسیه


به ابتکار لاوروف رئیس شورای امنیت سازمان ملل

کنفرانس جهان چند قطبی

با شرکت ۶۰ کشور جهان


گفتگو با خبرگزاری فارس

امثال غنی نژاد، متهم

بحران اقتصادی کشورند!


رهبرجمهوری اسلامی:

اعتراض های کارگران

تا جائی که میدانم، به حق است


 وزیر دفاع ایران در نشست "شانگهای"

جنگ در اوکراین بر اهمیت

کریدور شمال - جنوب افزود!


وزیر دفاع روسیه در نشست وزرای دفاع شانگهای

امریکا و متحدانش بدنبال

شکست روسیه و مقابله با چین هستند


حساب جدید بانکی

Natalia Vernis
IBAN: DE92 1203 0000 1085 4703 81
BIC: BYLADEM1001
BANK: DKB
--

--------------------------

----------------------------


 جستجو در پیک نت

Site Meter Site Meter

 

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


 آرشیو رادیو هفته در یوتیوب 
----------------------

"رادیو هفته"

۶ اردیبهشت

به روز شد!

رادیو هفته، با تحلیل مهم ترین رویدادهای ایران و جهان در هفته ای که گذشت، هر چهارشنبه به روز می شود. این رادیو را که روی "یوتیوب" به روز می شود را گوش کنید، آن را عضو شوید، لایک کنید، به اشتراک بگذارید و شنیدن آن را به دیگران توصیه کنید. تلاش ما، آشنائی شما با تحلیل متفاوت رویدادهای ایران و جهان است که بی وقفه از رسانه های فارسی زبان، همآهنگ با سیاست کشورهای غربی منتشر می شود.

در برنامه این هفته مطالبی با عناوین زیر می شنوید:

 

- آیا انقلاب ۵۷ می تواند در ایران تکرار شود؟

- پیک نت درباره جنبش اعتراضی نیمه دوم سال گذشته چه نظری داشت؟

- حکومت در ایران بر سر چند راهی است

- دو تریبون در دیدار رهبر جمهوری اسلامی با دانشجویان عدالتخواه

- آیا یک "کندی" دیگر قربانی می شود و یا رئیس جمهور امریکا؟

- هشدار سعید محمد و دستگیری جاسوس "سیا" در یوگسلاوی

- دکتر حشمت ، پزشکی انقلابی که در حافظه تاریخی مردم گیلان زنده است

- "لیلی" جان عاشور پور بود!

- ایران تا کی باید اسیر دلار باقی بماند؟

- کدام کارگران در روز کارگر به دیدار رهبر برده می شوند؟

 

----------------

کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

عنوان اول پیک نت یکشنبه که درباره نقش اتاق بازرگانی در جمهوری اسلامی بود، روی تلگرام این روزنت نزدیک به 5 هزار خواننده داشت. روی فیسبوک پیک نت همین عنوان اول و سخنان وزیر دفاع ایران در حاشیه اجلاس وزرای دفاع شانگهای بیشترین خواننده را داشتند و هر دو مطلب روی 9 فیسبوک خوانندگان آنها به اشتراک گذاشته شد.

----------------

تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت