بیانیه سالگرد تاسیس نهضت آزادی ایران

کم هزینه ترین فعالیت سیاسی

حرکت درچارچوب قانون اساسی‌است

 

دو دلیل احتمالی

زلنسکی به چه دلیل

در اروپا پرسه می زند؟

(پیک هفته ۱۰۹) ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ - ۲۰ مه ۲۰۲۳

 pyknet100@gmail.com


۳۰ - ۲۷
اردیبهشت

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۳۰ - ۲۷
اردیبهشت

رویدادهای
منطقه و جهان


۳۰ - ۲۷
اردیبهشت

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۳۰ - ۲۷
اردیبهشت

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۳۰ - ۲۷
اردیبهشت

منتخب اخبار ورزشی


۳۰ - ۲۷
اردیبهشت

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت ۳۰ اردیبهشت

سیاست "نگاه به شرق"

یعنی"سرکوب آزادی ها"؟

در نیمه دوم هفته ای که گذشت، مناسبات اقتصادی روسیه و ایران، با امضای آنلاین قرار داد احداث راه آهن شمال- جنوب از سوی روسای جمهور ایران و روسیه و حضور معاون نخست وزیر روسیه به ایران برای قراردادهای نفتی وارد مرحله نوینی شد.

پوتین در جریان امضای این قرار داد گفت: «مبادلات تجاری از طریق این مسیر ریلی ۱۰ روزه انجام خواهد شد، در حالیکه اکنون این انتقال بین ۳۰ تا ۴۵ روز انجام می شود. این مسیر ۱۶۰ کیلومتری (رشت - آستارا) برای هر دو کشور ما، ایران و روسیه مهم است.  بنادر روسیه در حاشیه دریای بالتیک به بنادر ایرانی در حاشیه دریای خلیج‌فارس وصل می شود، و این طرحی است که از ۲۰ سال پیش مطرح بود. من از نقش رهبر جمهوری اسلامی و همکاری دولت ایران در این زمینه قدردانی می کنم.»

گسترش همکاری اقتصادی ایران و روسیه، در چارچوب طرح راهبردی "نگاه به شرق" روسیه ستیزی رسانه های ایران را تشدید خواهد کرد و یا آن را کاهش خواهد داد؟

پاسخ این سئوال را باید در انگیزه ها و برنامه های اتاق بازرگانی، تئوریسین های این اتاق - افرادی مانند موسی غنی نژاد- و یا تئوریسین های مطبوعاتی این اتاق - افرادی مانند صادق زیبا کلام- جستجو کرد. تکلیف اتاق باررگانی و هولدینگ های بزرگ اقتصادی ایران مانند فولاد، پتروشیمی، مس، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرائی فرمان امام و .... روشن است. آنها بیم دارند که نگاه به شرق موجب کاهش قدرت سیاسی و اقتصادی آنها در جمهوری اسلامی شود و مجبور شوند تابع سیاست کنترل این هولدینگ ها شوند.

رسانه های داخلی، نمی گویند که در خدمت همان نگرانی هستند که اتاق بازرگانی و هولدینگ های یاد شده دارند، بلکه پشت دفاع از آزادی ها و دمکراسی سنگر گرفته و روسیه ستیزی و چین گریزی را به بهانه دفاع از دمکراسی و آزادی ادامه میدهند.

آیا نگاه به شرق یعنی محدود شدن آزادی ها؟

به این سئوال باید قاطعانه پاسخ منفی دارد، زیرا آنچه در سیاست نگاه به شرق - در هر کشوری و از جمله در ایران- دنبال می شود، نه سیاست سرکوب و محدود کردن آزادی ها، بلکه بیرون کشیدن پیکر زخمی و ضربه دیده از دلار و امریکا و چاره جوئی برای بیرون آمدن از بحران اقتصادی، گرانی ها، تحریم ها و خطرات ناشی از کودتاها، حمله نظامی ها و جنگ های منطقه و داخلی است. اگر رسانه های داخل کشور از این موضع به سیاست گردش به شرق نگاه می کردند (امری که وابستگی آنها به اتاق بازرگانی و هولدینگ ها اجازه آن را نمیدهد) آنگاه سیاستی ملی را به سود حل بحران اقتصادی و کاهش فشار اقتصادی بر مردم را همزمان با دفاع از آزادی ها نه برای خود بلکه برای همه جریان های سیاسی دنبال کرده بودند. یعنی با صراحت از آزادی ها دفاع می کردند، اما ابعاد گشایش های اقتصادی نگاه به شرق را برای مردم تشریح می کردند. منتقد قوانین و مقررات ارتجاعی بودند اما به مردم می گفتند که برای بیرون آمدن از زیر فشار اقتصادی امریکا، چاره ای جز پیوستن به جبهه جهانی رو به گسترش نگاه به شرق و جدائی از دلار نیست. درباره اختاپوس مافیاهای اقتصادی با صراحت می گفتند و می نوشتند و بجای روسیه هراسی و چین گریزی، ضرورت کنترل این اختاپوس را برای مردم تشریح می کردند.


از قول نماینده مجلس بخوانید

کدام بانک و هولدینگ ها حامی

کانال تلگرامی نرخ ارز هستند؟


معاون نخست وزیر روسیه وارد ایران شد

سرمایه گذاری روی

۱۳ میدان نفتی ایران!


آیا پیروزی او به سود ایران است؟

رقیب اردوغان در ترکیه

چه مواضعی را اعلام کرده؟


۴ دستآورد مهم حضور

 بشار اسد در اجلاس اتحادیه عرب


لاوروف:

امریکا حتی اجازه نمیدهد

اروپا خود مختاری داشته باشد!


سفر اوباما و ۵۰۰ امریکائی

به روسیه فدراتیو ممنوع شد


سرمقاله ۸۸۰

با توضیح المسائل اقتصادی

نمی‌توان به "بریکس" پیوست!


برای پیروزی در انتخابات مجلس

دفاع از حاکمیت دلار

سیاست غربگرایان ایران است


حساب جدید بانکی

Natalia Vernis
IBAN: DE92 1203 0000 1085 4703 81
BIC: BYLADEM1001
BANK: DKB
--

--------------------------

----------------------------


 جستجو در پیک نت

Site Meter Site Meter

 

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


 آرشیو رادیو هفته در یوتیوب 
----------------------

"رادیو هفته"

۲۷ اردیبهشت

به روز شد!

رادیو هفته، با نگاهی متقاوت نسبت به مهم ترین رویدادهای ایران و جهان، هر چهارشنبه به روز می شود. این رادیو، که روی "یوتیوب" به روز می شود را گوش کنید، آن را عضو شوید، لایک کنید، به اشتراک بگذارید و شنیدن آن را به دیگران توصیه کنید. تلاش ما، آشنائی شما با تحلیل متفاوت رویدادهای ایران و جهان است که بی وقفه از رسانه های فارسی زبان، همآهنگ با سیاست کشورهای غربی منتشر می شود. این رادیو، با همکاری یک گروه گوینده، تهیه کننده و مسئول امور فنی تهیه می شود. یاری شما، ضامن ادامه کار این رادیوست!
در برنامه این هفته مطالبی با عناوین زیر می شنوید:

۱- در مجلس اول جمهوری اسلامی چه گذشت؟
۲- به یاد محمد علی افراشته روزنامه نگار و طنز پرداز
۳- آیا تحولات در سیاست های داخلی آغاز شده؟
۴- چرا و به چه دلیل رضا شاه سقوط کرد و از ایران تبعید شد؟
۵- فرصت رفرم و اصلاحات همیشگی نیست
۶- مناظره تلویزیونی موسی غنی نژاد، یک فرصت فراهم کرد
۷- از قدرت نظامی و اتمی ایران باید دفاع کرد
۸- نفوذ و نفوذی ها در جمهوری اسلامی

----------------

کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

عنوان اول پیک نت چهارشنبه بالای 5 هزار خواننده روی تلگرام این روزنت داشت و پر مخاطب ترین مطلب بود. اعلام انتشار رادیو هفته 27 اردیبهشت نیز نزدیک به 4300 بیننده داشت. روی فیسبوک پیک نت خبر "شکست در اوکراین، یعنی فروپاشی امریکا و دلار" بیشترین خواننده را داشت که روی 6 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته

----------------

تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت