قیمت لوازم یدکی کره جنوبی 100 درصد بالا رفت

فرمان ممنوعیت را رهبر داد

سود آن را تجارمحترم بردند!

 

روزنامه اومانیته - ترجمه آذرنگ

بی اعتنائی گسترده مردم

به انتخابات پارلمانی این کشور!

(پیک هفته ۱۰۹) 20 مهر ماه 1400 - 12 اکتبر 2021

 pyknet100@gmail.com


20 -19 مهر

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


20 -19 مهر

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


20 -19 مهر

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


20 -19 مهر

منتخب اخبار
شهرستان ها


20 -19 مهر

منتخب اخبار ورزشی


20 -19 مهر

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت 19 مهر

آغاز فصل مهم سیاسی

بجای دوران رجزخوانی نظامی

در جریان سفر وزیرخارجه جمهوری اسلامی به مسکو، پیشنهاد یک نشست مشترک میان کشورهای همسایه افغانستان، برای تنظیم مناسبات با دولت طالبان مطرح شد. مسکو از این پیشنهاد که احتمالا خود طراح آن بوده اما ترجیج داده شد از دهان وزیر خارجه ایران مطرح شود استقبال کرد. سخنگوی وزارت خارجه ج.اسلامی روز گذشته در نشست خبری خود ضمن تائید خبر نشست کشورهای همسایه افغانستان گفت که به پیشنهاد ایران، روسیه هم در نشست همسايگان براى بررسی اوضاع افغانستان حاضر خواهد بود.

جلوتر از نشستی که فعلا در حد حرف است، بلند پایه ترین هیات طالبان به رهبری امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان، با یک پرواز اختصاصی از کابل راهی دوحه پایتخت قطر شد تا با یک هیات بلندپایه امریکائی دیدار و مذاکره کند که چنین نیز شد. بلافاصله پس از این دیدار و مذاکره، وزیر خارجه پاکستان اعلام کرد که بزودی دولت همه شمول در افغانستان تشکیل خواهد شد. بدین ترتیب، آنچه که ظاهرا قرار بود در نشست مشترک کشورهای همسایه افغانستان مطرح و پیشنهاد شود، جلوتر از این نشست، از سوی امریکا و پاکستان به طالبان تفهیم شد. حتی همین دیدار و مذاکره در دوحه نیز نشان داد که مناسبات میان طالبان و امریکا از یکسو و پاکستان و طالبان از سوی دیگر، علیرغم شعارهائی که طالبان درباره 20 سال مبارزه با حضور امریکا در افغانستان میدهد، مستحکم و برقرار است و زمزمه هائی در امریکا برای آزاد سازی پولهای افغانستان و رساندن آن به طالبان نیز جریان یافته است. سخنگوی دولت طالبان "ذبیح الله مجاهد"، در تنها مصاحبه ای که از وی تاکنون منتشر شده (این مصاحبه را زهرا مشتاق" خبرنگار ایرانی در کابل با وی انجام داده است) نیز از تشکیل حکومت همه شمول دفاع کرده اما اضافه کرده است که نمی توان چهره های حکومت سقوط کرده که مردم آنها را فاسد می دانند در دولت شریک کرد زیرا مردم به ما هم خواهند گفت که شما هم با قبلی ها یکی هستید!

اگر سخنان ذبیح الله مجاهد را در این مصاحبه جدی تلقی کنیم، در دولت آینده طالبان چهره هائی از اقوام و ملیت های دیگر افغانستان نیز حضور خواهند داشت اما نه از میان دولتمردان قبلی. ذبیح الله مجاهد در همین مصاحبه مدعی شده که تند روی های پس از سقوط دولت قبلی بتدریج تحت کنترل در خواهد آمد. بعید نیست که همین نکات، که مهمترین انتقادها به طالبان را تشکیل میدهند، در مذاکرات وزیر خارجه طالبان و هیات همراه وی با امریکائی ها نیز مطرح شده و به پاکستان هم اطلاع داده شده باشد. نشست احتمالی کشورهای همسایه افغانستان با حضور روسیه، در صورتی که یک هیات از طالبان هم در آن شرکت داده شود، اگر وعده های سخنگوی طالبان به بیانیه ای مشترک تبدیل شود، آنگاه راه برای به رسمیت شناختن طالبان بعنوان یک دولت می تواند هموار شود. وزیر خارجه دولت رئیسی در مصاحبه با شبکه ان. بی. س به همین نکته اشاره کرده و گفته است "تشکیل دولت فراگیر بهترین راه حل برای افغانستان است."

قطعا در سفر سرلشکر باقی رئیس ستاد مشترک نیروهای نظامی جمهوری اسلامی به پاکستان که از روز گذشته آغاز شد، علاوه بر مسئله مانور مشترک پاکستان و ترکیه و آذربایجان، همآهنگی در ارتباط با نوع مناسبات با دولت طالبان نیز مطرح خواهد شد.

آیا نشستی از کشورهای همسایه سوریه نیز برای خروج نیروهای امریکا و ترکیه و واحدهای شبه نظامی از این کشور و عقب نشینی نظامی جمهوری اسلامی از سوریه نیز پیش بینی شده است؟

سخنگوی وزارت خارجه ج. اسلامی روز گذشته در همان نشست خبری که در ابتدا به آن اشاره شد زمزمه این عقب نشینی را اینگونه مطرح کرد: روابط ایران و سوریه وارد فاز راهبردی شده است. این روابط همه ابعاد اعم از اقتصادی، فرهنگی و نظامی را در بر می گیرد.

این جمله را میتوان اینگونه ترجمه سیاسی کرد که مناسبات نظامی با دولت سوریه جنبه رسمی و علنی به خود خواهد گرفت و از حالت حضور شبه نظامیان فاطمیون وابسته به سپاه قدس خارج خواهد شد و در ادامه آن، روابط رسمی اقتصادی (شرکت در بازسازی سوریه) و فرهنگی تقویت خواهد شد.

بدین ترتیب، فصل نوین سیاسی، همگام با ضرورت تقویت بازهم بیشتر قدرت نظامی برای حفظ تمامیت ارضی ایران، جانشین رجز خوانی های نظامی می شود.

 

مصاحبه با سخنگوی طالبان در کابل:

https://www.youtube.com/watch?v=gSB908r5UUI


امیرعبدالهیان در مصاحبه با NBC

بزودی و بدون تاخیر

به مذاکرات وین باز می گردیم!


درانتظار آزادی دیگر فعالان صنفی و مدنی

آزادی سخنگوی معلمان گیلان

باز کردن "گره"ها با دست و نه دندان؟


چراغ سبز به امریکا و اروپا

فیتیله خبر سند همکاری

ایران و روسیه پائین کشیده‌ شد


نتیجه نظرسنجی در 22 استان

60 تا 80 در صد مردم

ازمجلس کنونی راضینیستند


عنوان اول پیک نت 19 مهر

باد چهار چرخ ماشین
دولت درحال دَر رفتن است!


بر خلاف خاتمی و کروبی

موسوی و رهنورد

رفع حصر نصف و نیمه را نپذیرفتند


تا کی شعار تو خالی؟

 

رهبر جمهوری اسلامی که در باره عمده ترین و جزئی ترین امور مملکتی دخالت می کند و نظر دارد و حکم حکومتی صادر می کنند، درباره اعتراضات مردمی و از جمله اعتراضات کارگری مهر سکوت را از لب بر نمی دارد. از جمله درباره اعتراضات و تظاهرات کارگران هفت تپه که علیه خصوصی سازی ها شعار می دهند. رهبر سکوت می کند زیرا شعار علیه خصوصی سازی ها، در اصل شعار علیه تصمیمات خود او برای خصوصی سازی است که دولت ها و از جمله دولت رئیسی ناچار به اجرای آن بوده و هستند. او سکوت می کند و اطلاعات سپاه و دیگر نهادهای امنیتی عمل می کنند. یعنی فعالان این جنبش های اعتراضی را دستگیر می کنند و به زندان می برند و بدستور آنها دادگاهها احکام محکومیت برای آنها صادر می کنند. شعار تظاهرات اعتراضی کارگران هفت تپه انعکاس همین بی عدالتی و سرکوب و شعارهای توخالی دولت است.


جنتی می رود و قائم مقام رهبری اعلام می شود؟

دو پیش بینی و شایعه درباره

تشکیل نشدن اجلاس خبرگان


"بیل برنز" چهره کلیدی مذاکرات برجام

خاطره رئیس آینده "سیا"

از مذاکره با سعید جلیلی


عنوان اول پیک نت18 مهر

ج.اسلامی درچهار راه‌ جدید
رویدادهای جهان و منطقه


خطاب به خوانندگان

یاری کنید، تا فانوس پیک نت

درامواج ‌رویدادها خاموش‌نشود


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 



کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

خبر تفسیری "باد چهار چرخ ماشین دولت در حال در رفتن است" عنوان اول پیک نت روز گذشته (دوشنبه) بود که تنها روی تلگرام این روزنت نزدیک به 8 هزار خواننده داشت. همین مطلب در فیسبوک پیک نت نیز بیشترین خواننده را داشت و روی 11 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.
آدرس فیسبوک پیک نت
https://www.facebook.com/

pyknet1357/


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران