سرمقاله راه توده ۸۶۹

اصلاح طلبان "سردَرگمُ" ایران

زیرآوارتغییرجهان له خواهندشد!

 

سفر لاوروف به بغداد

پول ملی عراق و روسیه

پایه مناسبات دوکشور می‌شود!

(پیک هفته ۱۰۹) ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ - ۸ فوریه ۲۰۲۳

 pyknet100@gmail.com


۱۸-۱۹ بهمن

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۱۸-۱۹ بهمن

رویدادهای
منطقه و جهان


۱۸-۱۹ بهمن

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۱۸-۱۹ بهمن

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۱۸-۱۹ بهمن

منتخب اخبار ورزشی


۱۸-۱۹ بهمن

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت ۱۹ بهمن

تحول اقتصادی با تعیین تکلیف

بانکهای خصوصی آغاز میشود!

هفته گذشته به ابتکار دانشگاه تهران جلسه ای با حضور ۲۶ اقتصاددان و کارشناس حکومتی و دانشگاهی و احسان خاندوزی وزیر اقتصاد برای بررسی مشکلات اقتصاد ایران تشکیل شد. این جلسه حدود چهار ساعت و نیم بطول انجامید و بیشتر کارشناسان دعوت شده که بسیاری از آنها خود بخشی از مشکلات کنونی کشور هستند به انتقاد های تکراری و ارائه راه حل های تکراری خود پرداختند.

مشکل اینگونه جلسات این گمان است که گویا تنگناهای اقتصادی ایران برخاسته از عدم توجه دولت به نظرات کارشناسی است که اگر به آن توجه شود مشکلات حل خواهد شد. براساس این نگاه حکومت ایران ظاهرا در دست کارشناسان کم سواد و بیسوادی قرار گرفته که اگر جای خود را به کارشناسان باسواد بدهند مشکل حل می شود. در حالیکه باسوادی و بیسوادی آخرین بخش مشکل است. معضل اصلی پاسخ به این پرسش است که کدام سواد و کدام نظرات کارشناسی؟ مشکل واقعی در جهت گیری اجتماعی و طبقاتی سیاست های دولت است. تا این جهت گیری مشخص نشود، مشخص هم نخواهد شد که از کدام ذخیره کارشناسی در کدام جهت قرار است استفاده شود.

بنابراین دولت باید قبل از هرچیز اهداف و جهت گیری های عمومی خود را مشخص کند و سپس از کارشناسان و اقتصاددانانی که با این جهت گیری یا هر بخش آن موافق یا مخالف هستند دعوت کند که در چارچوب آن جهت گیریها راه حل ارائه دهند. الویت هایی که امروز کشور با آن مواجه است نحوه گسترش روابط با شرق و استفاده از ظرفیت عظیم اقتصادی چین، روسیه، بریکس و شانگهای و کشورهای متحد آنها، تعیین تکلیف بانک های خصوصی، تعیین تکلیف خصوصی سازی ها، تعیین تکلیف بخش عمومی و آموزش و پرورش و بهداشت و مسکن و ... مسائلی نظیر آن است. مشکل اینجاست که نه دولت، نه رانت خوارها، نه سرمایه داری تجاری که حکومت در چارچوب منافع آن تصمیم می گیرد هیچکدام نمی خواهند جهت گیری های اصلی مشخص شود و ترجیح می دهند در سایه همین ابهام ها حرکت کنند.

وظیفه اقتصاددانان منتقد و مترقی ایران فقط ذکر مصیبت نیست بلکه ارائه راه حل است. باید به جایی حمله کرد که کمترین زیان و فشار را روی مردم و بیشترین فشار را بر روی رانت خوارهای حکومتی و غیرحکومتی وارد کند و نقش آزادساز را برای مردم و اقتصاد ایران داشته باشد. این محور، بازی و آزمایش با نرخ ارز یا یارانه نیست که با زندگی دهها میلیون ایرانی در ارتباط است بلکه تعیین تکلیف بانک های خصوصی است. اصلاحات اقتصادی را باید از بانک های خصوصی آغاز کرد که بیشترین فشار را بر  مردم می آورند، و دست به اصلاحاتی زد که بیشترین فشار روی رانت خوارها و صاحبان ثروت متمرکز کند. اقتصاددانان مترقی ایران می توانند در این عرصه با هم به تفاهم دست یابند و جبهه ای در برابر اقتصاددان هائی که در خدمت وضع اقتصادی کنونی و بانک های خصوصی هستند بوجود آورند.


پرده برداری از نیم تنه

 قهرمانان جنگ میهنی در استالینگراد!

 

سالگرد شکست ارتش آلمان هیتلری در جریان محاصره پرتلفات و ویرانی استالینگراد، که هشتاد سال از آن می گذرد، امسال با رویدادهای مهمی در روسیه و بویژه در خود استالینگراد همراه شد. علاوه بر حضور پوتین در این شهر و سخنرانی و پیامی که به همین مناسبت فرستاد، از پیکره های نیم تنه استالین رهبر وقت اتحاد شوروی و فرمانده کل قوا، واسیلفسکی فرمانده ارتش شوروی در استالینگراد و مارشال ژوکوف فرمانده ارتش سوخ بعنوان قهرمانان جنگ میهنی طی مراسمی در این شهر پرده برداری شد. نکته مهم دیگر حضور رهبران حزب کمونیست روسیه در این مراسم بود.


آمادگی های نظامی- جنگی

ژاپن علیه چین!

"رضا نافعی"


راه توده ۸۶۹ منتشر شد!

هفته نامه راه توده – شماره ۸۶۹ (چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱)- منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک و کانال تلگرام راه توده نیز قرار گرفت. گزارش ویژه این شماره بخش هشتم از روز شمار انقلاب مشروطه تا انقلاب ۵۷ است که به شورش زنان در اصفهان رسیده است. سرمقاله این شماره نیز اختصاص به کجراهه اصلاح طلبان برای درک شرایط کنونی ایران و جهان دارد. در همین شماره مطالب دیگری می خوانید با عناوین زیر:

اقتصاد دان مترقی در ایران کیست و چه باید بکند؟ حکومت همه را سپرده بدست تلویزیون های ۳ قلوی لندن، نفرت شاه از هرکس که استقلال نظر داشت، احیای حزب کمونیست روسیه ۳۰ سال طول کشید، پشت ارتش هیتلر در استالینگراد شکست، "پریمایکوف" طراح اصلی روسیه امروز، الیگارش ها در اوکراین حکومت می کنند، آمادگی نظامی- جنگی ژاپن علیه چین، گسترش پایگاههای نظامی امریکا در فیلیپین، کودتا و ضد کودتا در خیابانهای پرو و بالاخره نگاهی به تجربه انقلاب ۵۷ (آیا نارضائی مردم به معنای سرنگونی نظام است؟)

تلگرام راه توده: https://telegram.me/rahetudeh


در جریان جنگ ایران وعراق

چه کسانی و چه احزابی

خطرات را دیدند و هشدار دادند


گزارش صندوق بین الملی

نقش روسیه و چین

در بحران اقتصادی امریکا


عنوان اول پیک نت ۱۸ بهمن

گفتگو با مخالفان خوب است

اما، دیگران پیشقدم شوند!


وحشت ناتو از مسلح شدن

ارتش روسیه به موشک "زیرکن"

ریانووستی- نعمت بوستانی


عنوان اول پیک نت ۱۷ بهمن

چه کسانی،امروزج.اسلامی را

در آینه دیروز دیده بودند؟


تیرگی روابط ترکیه

با امریکا و چند کشور اروپائی


درتیرماه ۱۳۹۹

نامه تاریخی و سرگشاده

آیت الله خوئینی ها به رهبرج. اسلامی


حساب جدید بانکی

Natalia Vernis
IBAN: DE92 1203 0000 1085 4703 81
BIC: BYLADEM1001
BANK: DKB
--

--------------------------

----------------------------


 جستجو در پیک نت

Site Meter Site Meter

 

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


یکشنبه ۱۶ بهمن به روز شد!

"رادیو هفته"

 را بشنوید

و به دیگران

معرفی کنید

"رادیو هفته" ابتکاری است برای پخش صوتی اخبار و رویدادهای مهم ایران و جهان در یک هفته. این رادیو روزهای یکشنبه به روز می شود!

----------------

کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

عنوان اول پیک نت روز گذشته نزدیک به ۵ هزار خواننده داشت و در مقایسه با دیگر مطالب پر مخاطب ترین مطلب بود. روی فیسبوک پیک نت نیز همین عنوان اول پر خواننده ترین مطلب بود که روی ۷ فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.

----------------

تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت