سرمقاله راه توده ۸۵۹

حجاب ازچه زمان وبا چه

انگیزه‌ای به زنان تحمیل‌شد

 

سوغات تازه امریکا برای مردم جهان

جهان منتظر شیوع ویروسی

خطرناک تر از "کوید ۱۹"!

(پیک هفته ۱۰۹) ۹ آذر ماه ۱۴۰۱ - ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲

 pyknet100@gmail.com


۸- ۹ آذر

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۸- ۹ آذر

رویدادهای
منطقه و جهان


۸- ۹ آذر

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۸- ۹ آذر

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۸- ۹ آذر

منتخب اخبار ورزشی


۸- ۹ آذر

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت ۹ آذر

جناح‌بندی‌های نوین سیاسی

بزودی درایران شکل خواهدگرفت!

جمهوری اسلامی اکنون وارد مرحله ای شده  که از این پس جامعه سیاسی ایران در حول یک دوگانه تازه شکل خواهد گرفت که عبارتست از پشتیبانان سیاست گردش به شرق و حامیان ماندن در دایره غرب. این هم فقط مربوط به ایران نیست بلکه یک گرایش جهانی است. چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا و رادیکال و محافظه کار و ... در جهان همه در حال از دست دادن معیارها و شاخصه های سابق خود هستند و بتدریج به این دو گرایش تقسیم می شوند. اصلاح طلبان و اصولگرایان ایرانی هم از این پس حول این دو قطبی تازه که خود را بر همه جهان و ایران تحمیل خواهد کرد شکل خواهد گرفت. بنابراین ما شاهد دسته بندی ها و انشقاق های تازه در میان طیف های اصولگرا و اصلاح طلب خواهیم بود. اصلاح طلبان طرفدار غرب و ناتو با اصولگرایان وابسته به سرمایه داری تجاری  وحشت زده از افول حاکمیت دلار به یکدیگر نزدیک می شوند و در برابر گرایش به شرق صفی یگانه را تشکیل خواهند داد. در مقابل باید صفی از حامیان گردش به شرق ایجاد شود اعم از اصولگرا و اصلاح طلب و لاییک و ...

سرنوشت مبارزه داخلی در ایران نیز به سرنوشت غلبه این یا آن گرایش بستگی خواهد داشت. اکثریت رسانه های اصلاح طلب ایرانی چنانکه در هشت ماهه گذشته جنگ اوکراین نشان داده طرفدار سرسخت پیروزی ناتو بر جهان هستند. بیشتر آنها مخالف زیر سئوال رفتن حاکمیت دلار و دستاوردهای نظامی و اتمی ایران و خواهان عقب نشینی ایران در برابر غرب هستند که آن را رفع تحریم ها معرفی می کنند. در اردوگاه اصولگرایان نیز وضع در همین جهت است. نماد آن فلج کامل مدیریت دولتی است که در برابر گردش به شرق حرف نمی زند ولی کارشکنی می کند، همانطور که یک سال است در برابر همکاری و قرارداد ایران با چین مانع گذاشته اند.

با اینحال روند جهانی در سمتی دیگر است. اکثریت کشورهای جهان که بدنبال استقلال ملی و رهایی از یوغ امپریالیسم و وابستگی هستند ناگزیر به صف گردش به شرق خواهند پیوست. غرب امروز خود در بحران اقتصادی است و چیزی ندارد که بخواهد به دیگر کشورهای جهان ارائه دهد جز آنکه بحران خود را به آنها صادر کند یا در صدد مداخله و تجزیه و جنگ داخلی و ویرانی آنها برآید. حتی در خود کشورهای اروپایی نیز گرایش های سیاسی نیرومندی در حال شکل گیری است که خواهان جدا شدن این کشورها از آمریکا و همکاری نزدیک آنها با روسیه و چین است.

اگر پذیرش تسلیم در برابر غرب به معنای ادامه وضع موجود تا مرز تسلیم و نابودی و تجزیه ایران است، گردش به شرق به معنای یک مبارزه است که برای پیروزی در آن داشتن برنامه، سازمان و همراهی و بسیج مردم لازم است. با محدودیت های اجتماعی، انحصار طلبی سیاسی، فساد اقتصادی، بی توجهی به خواست های مردم نمی توان مبارزه گردش به شرق را به پیش برد. اصلاحات و تحولات واقعی تنها در سایه ورود به چنین مبارزه ای و خواست چنین تحول و چنین گردشی ممکن است.


ای کاش اعتراض ها در ایران

همین سمت و سو را داشت!

 

این بخشی از تظاهرات دهها هزار نفری مردم اسپانیا در شهر مادرید علیه مماشات نخست وزیر اسپانیا با مفسدان اقتصادی است. در تمام تظاهرات و اعتراض های دو ماه اخیر (غیر از مرحله او که علیه حجاب اجباری و کشته شدن مهسا امینی بود) کسی به یاد ندارد که معترضین ایران با چنین شعارهایی به خیابان آمده باشند. نه تنها این، بلکه علیه فقر، علیه تقسیم جامعه به اقلیتی مرفه و اکثریتی گرسنه. بجای اینها، مشتی فحش های رکیک تبدیل شد به شعار. در خارج از کشور و بنام حمایت از اعتراض های داخل کشور نیز وضع بهتر از این نبود، با این تفاوت که عده ای برای خود شال و کلاه حکومت دوختند! کجا بودند روشنفکران و سیاسیون برای جهت دهی به اعتراضات در چارچوب همین شعارهای ریشه ای و بنیادی جامعه؟ ما حتی در مقالات و تحلیل های منتشر شده در روزنامه ها و سایت های داخل کشور نیز شاهد چنین تلاشی نبودیم.


درارتباط با جنگ اوکراین

وقت حسابرسی تسلیحاتی

در امریکا آغاز شده است!

وبسایت گلوبال- ترجمه بهمن دوستار


جلوئی نه، عقبی وریا غفوری است

که از زندان آزاد شد!

 جلوئی، بیخودی خودش را پیش انداخته، عقبی وریا غفوری کاپیتان سابق تیم استقلال است که بالاخره روز گذشته با سپرده وثیقه از زندان آزاد شد. این عکس پس از آزادی از او گرفته شده است.


اوکراین، بزودی

در تاریکی غرق خواهد شد!


راه توده ۸۵۹ منتشر شد!

هفته نامه راه توده - شماره ۸۵۹ (۹ آذر ۱۴۰۱)- منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک و تلگرام راه توده نیز قرار گرفت. گزارش ویژه این شماره درباره همنشینی حاج آقا رفیع با رضا شاه ومحمد رضا شاه است که از سوی هر دو شاه مغضوب شد اما در آخرین دیدار با شاه به او نصیحت کرد که به کج راهه نرود که عاقبت بدی خواهد داشت. سرمقاله این شماره نیز درباره نقش ارتجاع مذهبی در تحمیل حجاب به زنان ایران در سالهای پس از انقلاب است. در همین شماره مطالب  دیگری می خوانید با عناوین زیر:

جناح بندی های تازه در ایران: طرفداران و مخالفان گردش به شرق، دشواری های دوره انتقالی گردش به شرق، جایگزین غرب برای جمهوری اسلامی چه کسی است؟، "لولا" برای همه مردم برزیل رئیس جهمور است، زلنسکی نمیخواهد زیر بار مسئولیت جهانی برود، جهان دگرگون شده و "ملی گرائی" در اروپا اوج می گیرد، گفتگوی دولت ونزوئلا با مخالفان برای "وحدت ملی" و بالاخره زبان اعدام و ترور، زبان همه حکومت ها با کردها بوده!

تلگرام راه توده: https://telegram.me/rahetudeh


پیشرفت امکانات فنی ایران نتیجه نمی دهد

مردم بدلیل نگاه امنیتی حکومت

ازشبکه های داخلی گریزانند!


رئیس جمهور چین خطاب به معترضان خیابانی

بجای خشونت  خیابانی

بیائید با هم گفتگو کنیم!


عنوان اول پیک نت ۸ آذر

خاتمی‌میخواست اما نشد

که ازسیاست کناره‌بگیرد!


گزارش دیدار و مذاکره

رهبران‌اصلاح‌طلبان با شمخانی واژه‌ای


جنگ زمینی در اوکراین

گرفتار سرما و گل و لای شده!

 


با قانون جدید رتبه بندی

حداقل دریافتی معلمان

۱۶میلیون تومان خواهد شد


در چارچوب سیاست نگاه به شرق

مجلس لایحه پیوستن

به شانگهای را تصویب کرد!


عنوان اول پیک نت ۸ آذر

یک جمله اردشیر زاهدی را

رویانگشترهای‌عقیق بنویسید!


اعتصابات در انگلستان علیه گرانی

و برای افزایش دستمزدها


تظاهرات در اتریش و بلغارستان

علیه جنگ و برای دوستی با روسیه

 

در وین پایتخت اتریش نیز عده ای از مردم علیرغم سرمای شدید، در اعتراض به سیاست دولت این کشور به خیابان آمدند تا ناراضی از سیاست اتحادیه اروپا در قبال روسیه را نشان بدهند. آنها در شعارها و دست نوشته های خود خواهان بی طرفی نظامی اتریش در جنگ اوکراین شده و خواهان صلح و دوستی با روسیه شدند. در بلغارستان نیز تظاهراتی با همین مضمون برگزار شد.


تظاهرات ضد آمریکایی

 در شهر لایپزیگ در شرق آلمان


در ارتباط با اعتراضات

معاون سیاسی سپاه هم

امروزمیداند زخم‌ها داخلی است!


مانند همه حکومت ها در همه کشورها

فرصت برای تغییر و اصلاح

در ج. اسلامی ابدی نیست!



حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

خبر تظاهرات اعتراضی در چین که در شماره روز گذشته پیک نت منتشر شد، روی تلگرام این روزنت بالای ۶ هزار خواننده داشت و پر مخاطب ترین مطلب بود. روی فیسبوک پیک نت نیز همین مطلب بیشترین خواننده را داشت اما بیشتری اشتراک گذاری با ۱۰ اشتراک گذار مربوط به گزارش زیدآبادی از دیدار با محمد خاتمی بود.


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت