برای بقای خود، ناچار به ملاحظاتی هستیم
گزارش کمرنگ و پر ملاحظه
سازمان ملل از فاجعه غزه

 

سفر عبداللهیان به لبنان
پیام ویژه برای حسن نصرالله
در میدان جنگ فاش می‌شود

(پیک هفته ۱۰۹) ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۲ - ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳

 pyknet100@gmail.com


۱۹ - ۲۲ مهر

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۱۹ - ۲۲ مهر

رویدادهای
منطقه و جهان


۱۹ - ۲۲ مهر

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۱۹ - ۲۲ مهر

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۱۹ - ۲۲ مهر

منتخب اخبار ورزشی


۱۹ - ۲۲ مهر

منتخب اخبار اقتصادی

رادیو پیک چهارشنبه ۱۹ مهر


عنوان اول پیک نت ۲۲ مهر

بمباران، نشانه قدرت

وپیروزی درجنگ نیست!

رئیس جمهور و وزیر خارجه روسیه، طرح دو دولت را برای خاتمه یافتن نه تنها جنگ اسرائیل با غزه، بلکه برای حل معضل بی خانمانی فلسطینی ها و خاتمه یافتن نبرد چند ده ساله میان اسرائیلی و فلسطینی ها پیشنهاد کرده اند. این پیشنهاد، تقریبا همان شرطی است که عربستان برای برقراری مناسبات میان عربستان و اسرائیل مطرح کرده بود که اکنون با جنگ غزه آن پیشنهاد و آن آشتی احتمالی بکلی به حاشیه رفته است. روز گذشته رئیس جمهور مصر ژنرال "السیسی" نیز همین طرح را بصورتی ملایم مطرح کرد و در بیانیه دولت چین درباره جنگ غزه نیز تقریبا همین پیشنهاد مطرح شده است. طبیعی است که مقدمه این پیشنهاد آتش بس میان طرفین است و مانند همه موارد تاریخی، تا قدرت نظامی برتر نیمه جان نشود، تن به عقب نشینی بموقع نمیدهد. تاریخ بسیار به یاد دارد که "قدرت" ها زمانی عقب نشینی و مذاکره را پذیرفته اند که دیگر دیر بوده و فرصت ها از دست رفته است. البته به قیمت کشتار و ویرانی که از خود باقی می گذارند.

اسرائیل، علیرغم توحشی که در بمباران غزه از خود نشان میدهد و پشت جبهه ای که ناوگانهای امریکا برایش به خط کرده اند، نه تنها امروز "قدرت" نیست، بلکه ضعیف تر از جنگ ۱۹۶۷ با اعراب و جنگ ۳۳ روزه با لبنان، جنگ صحرای سینا و جنگ های کوچک تر از آنهاست. بمباران نشانه قدرت و پیروزی نیست. اگر چنین بود، امریکا در ویتنام باید پیروز می شد. نه اسرائیل و نه امریکا هنوز نمی خواهند بپذیرند که شرایط جهانی تغییر کرده است و با هیچ جنگ و کشتاری نمی توان زمان را به عقب برگرداند. حتی اگر سلاح اتمی به خدمت گرفته شود. بنابراین، فرصت برای تن دادن به واقعیت فلسطین امروز است، اگر دیروز زود بود، فردا حتما دیر است. جنگ اوکراین، نمونه دیگری از نشانه های تغییر توازن قوای جهانی و خاتمه هژمونی اقتصادی و نظامی امریکا است. نه امریکا بعنوان رهبر ناتو و نه متحدان امریکا در ناتو حاضر به جنگ زمینی نیستند. جنگ زمینی و کلاسیک اکنون از دور خارج شده است. بنابراین جنگ های امروز متکی به تکنولوژی جدید، امکانات فضائی و سلاح هائی است که از ماهواره هدایت می شوند. ناتو هر آنچه که در این زمینه داشت و دارد در اوکراین به خدمت گرفت اما کاری از پیش نبرد، زیرا حرف در این عرصه پیشتاز است. آن دوران سپری شده که در عرض چند روز بتوان با عراق و لیبی آن کرد که کردند. امروز دو قدرت روسیه و چین وسط میدان هستند و هر دو قدرت متحدانی دارند. از جمله این متحدان ایران است که امروز خود یک قدرت نظامی نه تنها در منطقه بلکه در جهان است. همین صف آرائی ناوگانی که امریکا برای حمایت از اسرائیل کرده خود باندازه کافی گویای هم تغییر توازن قدرت در جهان و هم بیم از قدرت نظامی ایران است. فرمانده ارتش ایران در همین روزهای بمباران غزه و احتمال ورود لبنان به این جنگ، با صراحت اعلام کرد که ایران موشک هائی را دراختیار دارد (کروز) که از طریق ماهواره هدایت شده و نقطه زن است. حال فرض کنید که این موشک در اختیار حزب الله لبنان باشد و یا در اختیار حزب الله لبنان قرار گیرد. تکلیف ناوگان حامی اسرائیل چه می شود؟

جنگ غزه و صف آرائی ناوگانی امریکا بنام حمایت از اسرائیل و در حقیقت برای سینه به سینه شدن با حزب الله لبنان و ایران، یکبار دیگر ثابت کرد که برای حفظ و حراست از بقای ایران، هیچ گریزی از هرچه بیشتر نظامی شدن نیست. و در همین ارتباط است که نباید کوچکترین عقب نشینی در عرصه فعالیت های اتمی کرد. امروز، کشورهائی مانند عربستان و قطر نیز که بیمناک از ضربه امریکا و اسرائیل هستند، می توانند در یک جبهه با ایران به قدرت نظامی و حتی اتمی ایران متکی شوند تا بقای خود را حفظ کنند. بنابراین، آن بحث رقابت اتمی در منطقه و واکنش های منطقه ای منتفی است.

امروز همانقدر که قدرت نظامی و اتمی ضامن بقای ایران است، نارضائی مردم از حکومت و مناسبات اقتصادی و طبقاتی و فشارهای اجتماعی و مذهبی حاکم ضعف بزرگ حکومت است. تردید نمی توان داشت که در زمینه فشار مذهبی و  اجتماعی به مردم، عواملی در داخل حکومت عمل می کنند که اگر هم پیمان با اسرائیل و امریکا نباشند، نادانی آنها موجب این هم پیمانی است. باید نگاهی عمیق داشت به بی تفاوتی مردم نسبت به جنگ غزه در همین روزها و دلائل این بی تفاوتی را باید در نوع و شیوه حکومت جستجو کرد.


۴۴ سال سکوت درباره حاج آقا حسین ملک

شرکت مجتبی خامنه ای

درمراسم یادبودرئیس کتابخانه"ملک"


ایران اینترنشنال، اسرائیل اینترنشنال شد
حق با نتانیاهو بود
اما به گوش ج. اسلامی نرفت!


سرمقاله ۹۰۰

رابطه حمله به اسرائیل

وگران شدن دلاردرایران چیست؟


یا باید می مردند و یا خودکشی می کردند

مردم غزه هیچ چاره ای

جز حمله به اسرائیل نداشتند


محمد خاتمی :
حمله حماس به اسرائیل
دستآورد بزرگ ملت فلسطین است!


آتش بس میان اسرائیل و حماس
ضعف نیست، یک دستآورد است


مصاحبه کریستین امانپور با سفیر فلسطین در انگلستان

اجلاس قدرت های جهان

راه حلی نهائی برای فلسطین پیدا کند

ترجمه و تنظیم عسگر داوودی


عنوان اول پیک نت ۱۸ مهر

تهدید های تو خالی

امریکائی ها علیه ایران


گزارش رویترز

رکود اقتصادی امریکا

بسرعت دامن اروپا را گرفته



 جستجو در پیک نت

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


----------------

 آرشیو رادیو هفته
در یوتیوب

-----------------

"رادیو پیک"

چهارشنبه

۱۹ مهر

به روز شد!

 

"رادیو پیک" ، با هدف نگاهی متفاوت از دیگر رسانه های فارسی زبان داخل و خارج از کشور، نسبت به رویدادهای ایران و جهان راه اندازی شده است.

این رادیو هر چهارشنبه روی "یوتیوب" به روز می شود. برای حمایت از آن، اگر امکان آبونمان را دارید تاخیر نکنید و اگر چنین امکانی را ندارید ، ابتدائی ترین و ساده ترین کمکی که می توانید بکنید لایک کردن آن در یوتیوب و عضویت در آن با انتخاب گزینه "Subscribe"است.

توصیه می کنیم، نه تنها خود شنونده پیگیر این رادیو باشید، بلکه آن را به اشتراک بگذارید و شنیدن آن را به دیگران نیز توصیه کنید. آرشیو رادیو پیک نیز، امکان دسترسی شما به برنامه های هفته های گذشته را میدهد.

در این چهارشنبه مطالبی با عناوین زیر را همراه با عکسها و فیلم های مربوط به آنها می شنوید و می بینید:

- صادرات و واردات پشت قباله اتاق بازرگانی است

- چند خبر کوتاه داخلی و خارجی

- خطر اخبار جعلی برای ایران و جهان

- امنیت سرمایه گذاری اقتصادی درایران،  در گرو امنیت اجتماعی است

- استقبال مردم از کتاب رهبر چین و رسیدن آن به چاپ دوم!

- سخنرانی پوتین در باره استراتژی جهانی روسیه

- اسلامی ۱۴۰۰ تاریخ دارد و موسیقی ایران ۸ هزار سال قدمت

- دو خبری که در حاشیه موشک باران اسرائیل از سوی حماس قرار گرفت

- ضربه نظامی کمر شکن به اسرائیل

- معجزه ای بنام " کاریکلماتور"، در ادبیات طنز ایران

---------------

کدام مطلب پیک نت روزگذشته بیشترین

 خواننده را داشت؟

.متن تنظیم شده مصاحبه سی ان ان با سفیر فلسطین در انگلستان روی تلگرام این روزنت بالای 6 هزار خواننده داشت و با اندک فاصله ای، گزارش "مردم غزه هیچ چاره ای جز حمله به اسرائیل نداشتند" روی تلگرام پیک نت پرخواننده بود. در فیسبوک پیک نت خبر تفسیری مربوط به "اتش بس" بیشترین خواننده را داشت که روی 11 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.

 فیسبوک پیک نت


---------------

تلگرام پیک نت