سرمقاله ۸۸۱

گام نخست حل بحران اقتصادی

از کجا باید آغاز شود؟

 

فرشاد مومنی : حکومت از خود سئوال کند

چه کرده ایم که شمار فقرا

ظرف ۳ سال، دو برابر شده؟

(پیک هفته ۱۰۹) ۳ خرداد ماه ۱۴۰۲ - ۲۴ مه ۲۰۲۳

 pyknet100@gmail.com


۳-۲ خرداد

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۳-۲ خرداد

رویدادهای
منطقه و جهان


۳-۲ خرداد

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۳-۲ خرداد

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۳-۲ خرداد

منتخب اخبار ورزشی


۳-۲ خرداد

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت ۳ خرداد

مشکل مسکن در ایران

چگونه میتواند حل‌شود؟

اگر نتیجه سیاست گردش به شرق و گسترش فعالیت جمهوری اسلامی در "بریکس" و پیوند اقتصادی با چین و روسیه در کوتاه ترین زمان ممکن بر سر سفره مردم نیآید، نه تنها باید منتظر شورشی تازه بود، بلکه باور عمومی به نتیجه سیاست گردش به شرق نیز جلب نخواهد شد. مردم حتی نمیدانند جدائی از دلار به سود سفره آنهاست یا به ضرر، بی مسکن ها و آنها که دنده هایشان زیر فشار اجاره خانه شکسته و حتی آواره حاشیه شهرها شده اند، اگر در سیاست گردش به شرق سقفی بالای سر خود نبینند و شاهد شهرک سازی ها نباشند، شورش را بر انتظار ترجیح خواهند داد. این شورش، شورش بی مسکن هاست و شعارها و اهداف آن، با شعارها و اهداف اعتراضات ماههای پایانی سال گذشته تفاوتی به فاصله زمین تا آسمان خواهد داشت. راه حل با بهره گیری از تجربه دیگر کشورها چندان پیچیده نیست:
دولت بجای زمین به افراد دادن، باید زمین به تعاونی ها بدهد. مشخصات این تعاونی ها بصورت قانونی باید اعلام شود. این تعاونی ها باید هیات مدیره داشته باشند و از این طریق در خواست زمین کنند و پس از موافقت اصولی دولت، نقشه و هزینه آن اعلام شود تا بانکها به این تعاونی ها وام بدهند. این تجربه حتی در خود ایران، درگذشته پیش و پس از انقلاب اجرا شد و موفق هم بود. نمونه کوچک آن "کوی نویسندگان و خبرنگاران" در تهران است که پیش از انقلاب با همین شرایط ذکر شده در بالا ساخته شد.
شماری شرکت ساختمانی نیز می توانند زمین از دولت گرفته و با دریافت وام بانکی مشغول خانه سازی شوند، اما قیمت پایه خانه هائی که می سازند و متراژ و نقشه آن باید توسط نهادی که مجلس و دولت تائید و تصویب می کنند تعیین شود و شرایط فروش و حتی پیش فروش آن نیز مشخص. شاید "شهرک اکباتان" که پیش از انقلاب در تهران ساخته شد نمونه مناسبی در این زمینه باشد.
طرح دوم، آپارتمان های اجاره ایست. در این طرح شرکت های بزرگ ساختمانی می توانند آپارتمان سازی کنند. با نقشه ای که دولت در اختیار آنها می گذارد و یا نقشه ای که خود تهیه میکنند اما دولت تصویب وتائید. آپارتمان های یک تا سه اتاقه. برای این آپارتمان ها دولت سقف اجاره تعیین می کنند و با در نظر گرفتن تورم سالانه، در صد افزایش اجاره نیز رسما و قانونا باید اعلام شود. این طرح در تمام کشورهای اروپائی بصورت وسیع دهها سال است که اجرا می شود. شرایط تعلق این خانه ها به اجاره نشین ها مطابق نوبت باید اعلام واجرا شود. در ادامه این نوع مسکن سازی های اجاره ای، دولت می تواند راسا با شرکت های ساختمانی کشورهای دیگر مانند ترکیه و چین قرار داد مسکن سازی منعقد کند و دست به کار شود. رقابتی که در این عرصه بوجود می آید به نفع مردم است.
این که هر کس پول داشت، هر مجموعه آپارتمانی را که خودش در نظر داشت بسازد و فروش آن را متوقف کند تا ببیند قیمت دلار چند می شود و یا هر طور که دلش خواست اجاره تعیین کند باید خاتمه یابد.
بنابراین بحث بر سر سه نوع خانه سازی است: تعاونی، نیمه دولتی و نیمه خصوصی و بالاخره خصوصی اما طبق ضوابط دولتی. این مسکن سازی، بی ارتباط است با خانه سازی افراد برای خود که دراین زمینه نیز یک دولت در خدمت رفاه عمومی و مخالف بورس بازی زمین و خانه، باید مانند سالهای اولیه پس از انقلاب، ضوابطی را به اجرا بگذارد. از جمله این که هیچکس حق ندارد دو خانه و یا بیشتر از دو خانه داشته باشد. کسی مخالف مالکیت خصوصی نیست اما مخالف احتکار خانه و مسکن همه هستند. کسانی که غیر از خانه شخصی خود قصد سرمایه گذاری برای خانه سازی دارند، در چارچوب سه طرح تعاونی، دولتی، و دولتی- خصوصی باید مسکن سازی کنند. شرایط این نوع مسکن سازی نیز در همان سه طرح باید بصورت قانونی در دولت و مجلس تهیه و تصویب شود.
از نگاه ما، برای هر مشکلی که در کشور وجود دارد، درعین انتقاد باید راه حل ارائه داد، نه آنکه هر مشکلی را پیوند زد به سرنگونی و یا با طرح آن، زمینه حضور در قدرت سیاسی کشور را فراهم ساخت. طبیعی است که پیشنهاد بالا فقط خطوط کلی یک برنامه است که باید جنبه های اجرائی و فنی آن عمیقا بررسی شود. در ادامه همین عنوان اول بخشی از نظرات حسین راغفر (اقتصاد دان مخالف لیبرالیسم اقتصادی) را منتشر کرده ایم.


حسین راغفر
بانک‌های خصوصی
در خدمت مافیای مسکن هستند


مردم اروپا تا چه زمانی

دنباله‌روی ازامریکا راتحمل می‌کنند؟


کشف شبکه جاسوسی اسرائیل

علیه شرکت های ایرانی در ترکیه


رادیو هفته

۳ خرداد به روز شد!

 

رادیو هفته، با تحلیل مهم ترین رویدادهای ایران و جهان در هفته ای که گذشت، هر چهارشنبه به روز می شود. این رادیو را که روی "یوتیوب" به روز می شود گوش کنید، آن را عضو شوید، لایک کنید، به اشتراک بگذارید و شنیدن آن را به دیگران توصیه کنید. تلاش ما، آشنائی شما با تحلیل متفاوت رویدادهای ایران و جهان است که بی وقفه از رسانه های فارسی زبان، همآهنگ با سیاست کشورهای غربی منتشر می شود.

در برنامه این هفته مطالبی با عناوین زیر می شنوید:

- در داخل و خارج از کشور چه کسانی نان به نرخ روز می خورند؟

- صادق هدایت فرزند دوران خود بود و تکرار هم نخواهد شد

- نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ترکیه چرا برای ما ایرانی ها مهم است؟

- غرب گرائی را به دفاع از دمکراسی وصله کرده اند

- آیا تجارت یگانه راه توسعه ایران است

- حجاب و سیاست چند بام و چند هوا در جمهوری اسلامی

- برای سرعت بخشیدن به سیاست راهبردی نگاه به شرق باید در حاکمیت جمهوری اسلامی یک خانه تکانی انجام شود.

- سیاست گردش به شرق، لنگان لنگان در جمهوری اسلامی پیش می رود

- گره مشکلات ناشی از بحران عمومی در جمهوری اسلامی چگونه میتواند باز شود؟

- اعتراف نماینده انگلستان به پخش ابرهای رادیو اکتیو در آسمان غرب


راه توده ۸۸۱ منتشر شد

هفته نامه راه توده - شماره ۸۸۱ (سوم خرداد ۱۴۰۲) منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک و کانال تلگرام راه توده نیز قرارگرفت. سرمقاله این شماره ارائه راه حلی عملی برای تفکیک و آشنائی مردم با دو بخش خصوصی و دولتی اقتصاد است. گزارش ویژه این شماره نیز بخش دیگری از مرور رویدادهای ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب ۵۷ است. در این بخش بحث های پر تنش برای اعلام جمهوری و یا ادامه سلطنت در ایران است که رضاشاه ابتدا طرفدار جمهوری و سپس زیر فشار روحانیون و بازاری ها آن را نفی و سلطنت را قبول کرد. در این شماره مطالب دیگری می خوانید با عناوین زیر:

اشاراتی به مناظره تلویزیونی علیزاده و غنی نژاد، شبکه انگلیسی "بدامن" چه شبکه ای بود و چه وظیفه ای داشت؟،  فساد و اختلاس فرزند کدام بخش اقتصاد در ایران است؟، چاره ای علیه غربگرائی در ایران باید یافت، رضا شاه در چه دورانی دست به کودتا زد؟، رویاهای حزب کمونیست ترکیه و انتخابات مهم ریاست جمهوری در این کشور،  اجلاس ۷ کشور بزرگ سرمایه داری زیر سایه ترس از چین، چالش های مهم بر سر راه جهان چند قطبی، برای پیروزی در اوکراین از تجربه جنگ دوم باید آموخت، پایان شش سده چیزگی غرب بر جهان، پس زمینه های انفجار راکتور فوکوشیما در ژاپن و سرانجام "سالروز خاموشی پرویز شهریاری، انسانی که جهان را سراسر مهربانی می خواست!

هیات سردبیری راه توده از همه خوانندگان این نشریه انتشار پرداخت آبونمان جهت تداوم انتشار آنرا  دارد. این نشریه هیچ منبع درآمدی برای انتشار ندارد مگر با کمک های شما. امیدواریم این ضرورت و این نیاز از سوی خوانندگان راه توده درک شود. آدرس بانکی راه توده در پایان صفحه اول این نشریه اعلام شده و در ادامه این درخواست نیز آن را تکرار می کنیم:


Natalia Vernis
IBAN: DE92 1203 0000 1085 4703 81
BIC: BYLADEM1001
BANK: DKB--


عنوان اول پیک نت ۲ خرداد

امریکا برای ادامه آقائی

جهان را بهآتش خواهدکشید؟


امریکا در یک سو و چین در سوی دیگر

دو اجلاس، با دو هدف

جنگ و سازندگی در ژاپن و چین


باحمایت"سنان اوغان"درانتخابات ریاست جمهوری

شانس اردوغان

 برای پیروزی بیشتر شد!


دبیر جدید شورای امنیت کیست

و چه سوابق و تحصیلاتی دارد!


سفر مدویدوف به ویتنام

کشوری که قهرمان پیروزی برامریکاست


عنوان اول پیک نت اول خرداد

اعدام و فیلترینگ

راهحل مشکلات‌اجتماعی نیست


حساب جدید بانکی

Natalia Vernis
IBAN: DE92 1203 0000 1085 4703 81
BIC: BYLADEM1001
BANK: DKB
--

--------------------------

----------------------------


 جستجو در پیک نت

Site Meter Site Meter

 

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


 آرشیو رادیو هفته در یوتیوب 
----------------------

"رادیو هفته"

3 اردیبهشت

به روز شد!

رادیو هفته، با تحلیل مهم ترین رویدادهای ایران و جهان در هفته ای که گذشت، هر چهارشنبه به روز می شود. این رادیو را که روی "یوتیوب" به روز می شود را گوش کنید، آن را عضو شوید، لایک کنید، به اشتراک بگذارید و شنیدن آن را به دیگران توصیه کنید. تلاش ما، آشنائی شما با تحلیل متفاوت رویدادهای ایران و جهان است که بی وقفه از رسانه های فارسی زبان، همآهنگ با سیاست کشورهای غربی منتشر می شود.

در برنامه این هفته مطالبی با عناوین زیر می شنوید:

- در داخل و خارج از کشور چه کسانی نان به نرخ روز می خورند؟

- صادق هدایت فرزند دوران خود بود و تکرار هم نخواهد شد

- نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ترکیه چرا برای ما ایرانی ها مهم است؟

- غرب گرائی را به دفاع از دمکراسی وصله کرده اند

- آیا تجارت یگانه راه توسعه ایران است

- حجاب و سیاست چند بام و چند هوا در جمهوری اسلامی

- برای سرعت بخشیدن به سیاست راهبردی نگاه به شرق باید در حاکمیت جمهوری اسلامی یک خانه تکانی انجام شود.

- سیاست گردش به شرق، لنگان لنگان در جمهوری اسلامی پیش می رود

- گره مشکلات ناشی از بحران عمومی در جمهوری اسلامی چگونه میتواند باز شود؟

- اعتراف نماینده انگلستان به پخش ابرهای رادیو اکتیو در آسمان غرب

----------------

کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

انتصاب دبیر جدید شورای عالی امنیت و سوابق او، که در پیک نت روز گذشته منتشر شد با بیش از 5 هزار خواننده، بیشترین مخاطب را روی تلگرام این روزنت داشت. روی فیسبوک پیک نت روز گذشته، بیشترین خواننده را عنوان اول «امریکا برای ادامه آقائی جهان را به آتش خواهد کشید؟" داشت و همین عنوان اول روی 38 فیسبوک خوانندگان آن به اشتراک گذاشته شد.

----------------

تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت