درنامه كيوان صميمی از زندان

نخبگانی که از ایران رفته اند

ازسرنوشت‌بازگشتگان درس‌گرفته‌اند

 

مصاحبه با عطاء الله مهاجرانی

منتقد مدیریت کشور هستم

امافعالیت‌سیاسی نخواهم‌کرد!

(پیک هفته ۱۰۹)  9  آذر  ماه ۱۴۰۰ - 30  نوامبر  ۲۰۲۱

 pyknet100@gmail.com


8-9 اذر

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


8-9 اذر

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


8-9 اذر

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


8-9 اذر

منتخب اخبار
شهرستان ها


8-9 اذر

منتخب اخبار ورزشی


8-9 اذر

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت 9 آذر

با فرامین قوام السلطنه ای

نمیتوان مردم را بی خبر نگهداشت

روز گذشته وزارت ارشاد اسلامی بخشنامه ای خطاب به رسانه های داخلی منتشر کرد. در این بخشنامه به رسانه ها تکلیف شده تا از انتشار اخبار مستقل از اخبار حکومتی درباره  مذاکرات اتمی و یا تفسیر مذاکرات اتمی وین و همچنین ترجمه و انتشار اخبار و تفسیر رسانه های خارجی خودداری کنند. صرفنظر از هر بهانه ای که در پشت این بخشنامه باشد و صرفنظر از این که چنین بخشنامه ای اساسا در جهان متکی به فضای مجازی و جامعه امروز ایران قابل اجراست یا خیر، یک نکته را عیان تر از گذشته 4 ماهه اخیر برای مردم آشکار ساخت و آن ماهیت دولت نظامی ابراهیم رئیسی است. جامعه ای که یک انقلاب عظیم برای آزادی را پشت سر دارد و آزادی عمده ترین شعار انقلاب 57 بود و طی 40 و چند سال علیرغم همه محدودیت های حکومتی این آزادی را حتی نیمه جان حفظ کرده آن جامعه ای نیست که تسلیم بخشنامه وزارت ارشاد اسلامی شود و در حقیقت این دولتمردان جدید اند که جهان و جامعه را نمی شناسند والا مردم ماهیت دولت کنونی را روز به روز بیشتر می شناسند. بخشنامه وزارت ارشاد، آن بخشنامه شداد و غلاظ را تداعی می کند که قوام السلطنه، در تیرماه سال 1331 پس از برکناری دکتر مصدق طرفدار آزادی ها بدستور شاه و بعنوان نخست وزیر برگمار شده شاه صادر کرد و خطاب به مردم و مطبوعات وقت نوشت: کشتیبان را سیاستی دگر آمد!

عمر آن دولت به چند روز هم نکشید و با قیام معروف 30 تیر سرنگون شد و مصدق بار دیگر سکان نخست وزیری را در دست گرفت. این بخشنامه ادامه آن طرحی است که به بهانه صیانت از مردم، قصد فشردن گلوی اینترنت را تا سر حد خفه شدن آن داشت و همچنان نیز مجلس حداقلی کنونی در پی قانون آنست. در باره طرح صیانت "محمد مهاجری" روزنامه نگاری که مستقل از اصولگرایان و اصلاح طلبان است، روز گذشته نوشت:

«از ابتدای دولت سیزدهم، ظاهرا سیاست بر تقابل با «سرعت اینترنت» است و به نظر می‌رسد در این چند ماه، اینترنت «با سرعت پر محدود» در ایران فراگیر شده و ظاهرا این مسیر هم ادامه خواهد داشت. این مطالب را در حالی نوشتم که ویدئوی صحبت های انتخاباتی آقای رئیسی را چند بار مرور کردم که گفته بود: «چرا وقتی بچه‌ها گیم بازی می‌کنند، اینترنت قطع میشه، چرا یک دانشجو وقتی میخواد یک فایل علمی رو از اینترنت ببینه ناراضیه؛ من خودم دو میلیون فالور دارم!»

وزیر کشور نیز گفته است که دولت به استانداران اختیارات کامل در استانها خواهد داد. این طرح نیز با توجه به این که اکثر استانداران نظامی منصوب شده اند، این بیم را تشدید کرده که هر استاندار نظامی در محل ماموریت خود، مقرراتی را در چوب شغل و روحیه و روش نظامی اعمال کند. به این ترتیب، دولتی که عمدتا نظامی است، می رود به سوی تصمیمات و روش های نظامی که بستن فضای رسانه ای و محدود کردن باز هم بیشتر فضای سیاسی کشور از نتایج آن خواهد بود.

از آنجا که طرح صیانت قطعا ناموفق از آب در خواهد آمد، بستن فضای رسانه ای اشتیاق و نیاز به فضای مجازی را در ایران تشدید خواهد کرد و بازار چند تلویزیون فارسی زبان و پر بیننده خارج از کشور را داغ تر.

این نوع تصمیمات، توهین به شعور مردمی است که خود میدانند و میتوانند خبرها و تفسیرهای مغرضانه حکومتی و یا روی دیگر این اخبار و تفسیرهای مغرضانه از خارج برای ایران را تشخیص بدهند. از آنجا که بخشنامه جدید وزارت ارشاد روی اخبار مذاکرات اتمی وین متمرکز است، بار دیگر باید گفت: بزرگترین اشتباه حکومت در ارتباط با فعالیت های اتمی بی خبر نگهداشتن مردم و در نتیجه ناتوان و فلج کردن حمایت ملی از این فعالیت است. همین غفلت موجب شده تا فعالیت اتمی ایران چنان توسط رسانه های غربی بعنوان بلندگوهای اسرائیل و امریکا و دیگر کشورهای اروپائی و حتی منطقه ای در بوق شود که آن را "هراس جهانی" تبلیغ کنند. اگر حکومت به مردم اعتماد کرده و درباره فعالیت های موشکی و اتمی خود گام به گام به آنها توضیح داده و ضرورت آن را بیان کرده بود، وضع کنونی پیش نمی آمد. ادامه این غفلت، این بیگانگی با مردم و ترس از قبول اخبار و تفسیرهای رسانه های خارجی است که به بخشنامه وزارت ارشاد و طرح صیانت کشیده است.


گفتگو با نمایندگان اصفهان درمجلس

در روزهای اعتراضات مردم

قرعه سخنرانی بنام ما نیفتاد!


نامه سرگشاده دانشجویان عدالتخواه

جایگاه علمی آقایانی که هیات

امنای دانشگاه تهران شده اند چیست؟

مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران حسابشان از حساب دفتر تحکیم وحدت جداست. آنها از دانشجویانی هستند که هر از چند گاهی به دیدار رهبر برده می شوند و گهگاه دراین دیدارها انتقادهائی را از اوضاع مطرح می کنند. حتی این جمع دانشجوئی نزدیک به "قدرت" نیز از تصمیماتی که دولت رئیسی برای دانشگاه تهران گرفته نه تنها ناراضی بلکه عصبانی اند و نامه زیر را خطاب به "محمدعلی زلفی گل" وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نوشته اند:


مسیر سیاسی - اقتصادی تازه اردوغان

ترکیه - مصر - اسرائیل

مثلث قدرت را تشکیل میدهند؟


آینده ای برای رئیسی نمی بینند

کارگزاران دولت های سابق

حاضربههمکاری با رئیسی‌نیستند


حتی در صورت صدور کارت هوشمند ملی

بیم ممنوع الخروج شدن

مانع‌سفر ایرانیان خارج‌ازکشور


عنوان اول پیک نت 8 آذر

ترور فخری زاده و سلیمانی
ریشه درداخل کشور داشت!


ناصر همتی هنوز امیدوار است

دلیل حمایت کشورهای منطقه

 از تحریم ایران، اقتصادی است نه اتمی


سخنرانی سخنگوی نیروهای مسلح

شلیک شکارچی از تهران

مذاکرات در وین را هدف گرفت


خوش بینی ها برای توافق

 طرح "کم برای کم"

روی‌میزمذاکرات وین؟


عنوان اول پیک نت 7 آذر

فقط سپاه و بسیج

دست به تظاهرات نزده اند!


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 



کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

عنوان اول پیک نت روز گذشته (دوشنبه) که اختصاص به بررسی ریشه دو ترور مهم فخری زاده و قاسم سلیمانی داشت روی تلگرام این روزنت با نزدیک به 6 هزار خواننده بیشترین مخاطب را داشت.

فیسبوک پیک نت تا یکشنبه قفل است و به همین دلیل مطلب آن به روز نشده است. این قفل را فیسبوک به بهانه انتشار مطالب غیر متعارف با سیاست های فیسبوک به پیک نت تحمیل کرده است. ظاهرا انتشار عنوان اول پیک نت چهارشنبه که درباره سیاست اسرائیل برای متلاشی کردن ایران بود انگیزه بستن یک هفته ای ما بوده است.
آدرس فیسبوک پیک نت
https://www.facebook.com/

pyknet1357/


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران