سرمقاله راه توده شماره ۹۰۳
چ
ه کسانی در ایران
منتظر پیروزی اسرائیل هستند؟

 

بمباران مردم غزه و دو
وزیرخارجه حزب دمکرات امریکا

(پیک هفته ۱۰۹) 10 آبان ماه ۱۴۰۲ - 1 نوامبر ۲۰۲۳

 pyknet100@gmail.com


10 آبان

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


10 آبان

رویدادهای
منطقه و جهان


10 آبان

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


10 آبان

 منتخب اخبار
شهرستان ها


10 آبان

منتخب اخبار ورزشی


10 آبان

منتخب اخبار اقتصادی

"رادیو پیک"

 چهارشنبه ۱۰ آبان


عنوان اول پیک نت 10 آبان
شرکت پوتین در یک برنامه تلویزیونی
در ارتباط با بمباران غزه
پشت تمام فجایع جهان
امریکا و متحدانش قرار دارند
تلویزیون حزب کمونیست روسیه- ترجمه نعمت بوستانی
روز 30 اکتبر ولادیمیر پوتین، در یک برنامه تلویزیونی در ارتباط با جنگ خاورمیانه شرکت کرد و برای نخستین بار با قاطعیت و مستحکم به سئوالات مطرح شده پاسخ داد. سخنان او را میتوان فصل نوینی در سیاست جهانی روسیه، بویژه در برابر امریکا و همچنین تحولات داخلی روسیه ارزیابی کرد. پوتین در این برنامه گفت:

وقایع هولناکی که اکنون در نوار غزه رخ می دهد، زمانی که صدها هزار انسان بی گناه بی رحمانه کشته می شوند، کسانی که به سادگی جایی برای فرار و هیچ جایی برای پنهان شدن از بمباران ها ندارند، با هیچ معیاری قابل توجیه و پذیرش نیست. وقتی به کودکان خون آلوده، کودکان مرده، رنج زنان و سالخوردگان، نحوه مرگ پزشکان نگاه می‌ کنید، البته بدون تردید مشت‌هایتان گره زده می شود و اشک در چشمانتان جاری می گردد، در چنین حالاتی نمی‌توانید حال دیگری داشته باشید.
هرچند نمی توان احساسات را هدایت کرد، اما باید حوادث جاری را واقع بینانه ارزیابی کرد و دانست که چه کس و یا چه کشورهایی پشت تراژدی در خاورمیانه سنگر گرفته اند.
ما نباید، حق نداریم و نمی توانیم به خودمان اجازه دهیم که تابع احساسات باشیم، ما باید به وضوح درک کنیم که در واقع چه دستانی پشت تراژدی مردم خاورمیانه و در سایر مناطق جهان هستند که سازماندهی مرگبار را رقم می زنند. در این هرج و مرج، چه کسی از آن سود می برد. به نظر من امروز، این موضوع برای همه آشکار و روشن شده است. خریدارانی که آشکارا و گستاخانه عمل می کنند. چه کسانی هستند که ندانند این نخبگان حاکم کنونی ایالات متحده و همردیف های آن هستند که ذی نفعان اصلی بی ثباتی جهانی می باشند، آنها از خون ارتزاق می کنند.
استراتژی آنها نیز واضح است. ایالات متحده به عنوان یک ابرقدرت جهانی که همگی بدان واقفند آن را بر اساس روندهای اقتصاد جهانی می بیند و درک می کند، در حال تضعیف و از دست دادن موقعیت خود است. جهان آمریکا با هژمونی آن در حال فروپاشی است، ناپدید می شود، بتدریج اما پیوسته به گذشته سپرده می شود. آنها نمی خواهند با این امر حتمی کنار بیایند، بلکه برعکس، می خواهند سلطه خود و دیکتاتوری جهانی خود را حفظ کرده و گسترش دهند و در شرایط هرج و مرج عمومی انجام این کار را راحت تر می دانند، زیرا با کمک چنین مواردی آنها انتظار دارند رقبای خود را مهار کنند. به قول خودشان، مخالفان ژئوپلیتیکی خود را که شامل کشور ما نیز می‌شود بی ثابت کنند. اما کشورهای مستقل و آزاده نمی‌خواهند خود را حقیر ببینند، می خواهند نقش خود را بر صفحه زندگی بگذارند.
ایالات متحده در حال ایجاد پایگاه های نظامی در سراسر جهان است تا جریان های مالی و تسلیحاتی را به مناطق درگیری هدایت می کند.
دوباره تکرار می‌کنم: پشت تراژدی فلسطینی‌ها، پشت کشتار و تخریب در کل خاورمیانه، پشت درگیری در اوکراین، و پشت بسیاری از درگیری‌های دیگر در جهان، در افغانستان، عراق، سوریه و غیره، حاکمان ایالات متحده و اقمار آنها هستند. آنها هستند که پایگاه های نظامی خود را در همه جا مستقر می کنند، مدام با مناسبت و بی مناسبت از نیروی نظامی استفاده می کنند و به مناطق درگیری سلاح می فرستند. آنها منابع مالی خود را از جمله به اوکراین و خاورمیانه ارسال و تخم نفاق و نفرت را در اوکراین و خاورمیانه می پراکنند.
ما باید دقیقاً بدانیم که ریشه شر در کجاست.
من یک بار دیگر تاکید می کنم: باید بدانید و بفهمید که ریشه شر کجاست!
همگان باید بدانند این عنکبوت که می خواهد کل سیاره، کل جهان را در تار خود اسیر کند و بدنبال شکست استراتژیک ما در میدان جنگ است، کیست و کجاست. برای مبارزه با این دشمن در چارچوب یک عملیات ویژه نظامی باید متحد شویم. تأکید می کنم که در حال تقویت مواضع همه کسانی هستیم که برای استقلال و حاکمیت خود می‌جنگند.
توانایی روسیه برای مقاومت در برابر دشمن به انسجام جامعه بستگی دارد.
تکرار می‌کنم: حقیقت این است که هرچه روسیه قوی‌تر باشد و جامعه ما متحدتر باشد، ما می‌توانیم از منافع ملی خود و مردمی که قربانی سیاست‌های نواستعماری غرب شده‌ اند، موثرتر دفاع کنیم.

https://www.rline.tv/news/2023-10-31-bombardirovki-mirnykh-zhiteley-sektora-gaza-ne-poddayutsya-opravdaniyu-za-konfliktom-na-blizhnem-vos/

در تهران گفته می شود
یک شورای موقت، عهده‌دار
سیاست خارجی ایران شد!

جنگ غزه، جنگ امریکا
و اسرائیل برای نفت و گاز است

"رادیو پیک"
۱۰ آبان به روز شد


این رادیو هر چهارشنبه روی "یوتیوب" به روز می شود. برای حمایت از آن، اگر امکان آبونمان را دارید تاخیر نکنید و اگر چنین امکانی را ندارید ، ابتدائی ترین و ساده ترین کمکی که می توانید بکنید لایک کردن آن در یوتیوب و عضویت در آن با انتخاب گزینه "Subscribe"است.
توصیه می کنیم، نه تنها خود شنونده پیگیر این رادیو باشید، بلکه آن را به اشتراک بگذارید و شنیدن آن را به دیگران نیز توصیه کنید. آرشیو رادیو پیک نیز، امکان دسترسی شما به برنامه های هفته های گذشته را میدهد.

در برنامه این هفته رادیو پیک (چهارشنبه دهم آبان) مطالبی را با این عناوین، همراه با عکس ها و فیلم های مربوط به آنها می شنوید و می بینید:
- آیا حجاب در راس مسائل مملکت است؟
- چند خبر کوتاه داخلی و خارجی و تفسیر آنها
- جنگ غزه بحران اقتصادی را برای اسرائیل به همراه آورده
- اسرائیل زیر فشار برای عقب نشینی
-23 سال از خاموشی فریدون مشیری گذشت
- آیا گشایش کانال ارتباط مستقیم با امریکا
جلوی توطئه امریکا علیه ایران را می گیرد؟
- انتخابات مجلس خبرگان و اهمیت آن برای ابراهیم رئیسی
- جنگ غزه جنگ نفت و گاز است
-"نانوا" داستانی از میترا مفیدی
- اوضاع داخلی اسرائیل، موقعیت خارجی یهودیان
- شعری که پایان بخش برنامه این هفته است


راه توده ۹۰۳ منتشر شد!
هفته نامه راه توده - شماره 903 (چهارشنبه 10 آبانماه 1402)- منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک و تلگرام راه توده نیز قرار گرفت. گزارش ویژه این شماره ترور ناتمام شاه در دانشگاه تهران و سپس اعلام انحلال حزب توده ایران و توقیف روزنامه ها و بسته شدن فضای سیاسی کشور است. سرمقاله این شماره اختصاص به طرفداران شرمگین و خاموش پیروزی اسرائیل در جنگ غزه در ایران دارد. در همین شماره مطالب دیگری می خوانید با عناوین زیر:
جنگ غزه، جنگ نفت و گاز در منطقه است، وقایع سال 1327 ایران زمینه ساز استبداد 20 ساله شاه شد، روز شمار جنگ ویرانگی و خونین غزه، نتایج سفر پوتین به چین و نگرانی امریکا، روسیه برای امنیت کوبا باید گام های نوینی بردارد، اسرائیل هولوکاست را در غزه تکرار کرد، همکاری های نظامی چین و بلاروس، چین رد پای استعمار را از شرق آسیا می زداید، اوکرائینی ها بی آنکه بدانند قربانی طمع هژمونی طلبی امریکا شدند، هنوز نظر واحدی درباره جنگ اوکراین وجود ندارد (اجلاس احزاب کمونیست و کارگری در ترکیه) و بالاخره کره شمالی از درون کوره جنگ آزادیبخش و انقلاب بیرون آمد.

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

پرواز از بام اوکراین

برای‌نشستن بربام خاورمیانه

پپه اسکوبار ــ مترجم ابوالقاسم گلستانی


شهریار مرکز تهران غربی می شود

تهران از وسط به دو نیمه

شرقی وغربی تقسیم می‌شود


عنوان اول پیک نت ۹ آبان

"مولد سازی" رفت زیر

چرخ تانک خصوصی‌سازی

سیامک زند

مولدسازی پس از  سروصدای بسیار به بوروکراسی اداری سپرده و تبدیل شد به چرخ پنجم خصوصی سازی شکست خورده در جمهوری اسلامی.

خصوصی سازی در جمهوری اسلامی از دولت هاشمی شروع شد و سپس دولت های خاتمی، احمدی نژاد و روحانی هر کدام با شعارهای متفاوت و رنگ و لعاب های تازه آن را دنبال کردند.

چارچوب مصوبه مجمع مصلحت نظام برای خصوصی سازی با آمدن احمدی نژاد دگرگون شد و‌ ناگهان با ابلاغ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ فصل جدیدی در خصوصی سازی رقم خورد که به حراج اموال دولتی تبدیل شد. حجم خصوصی سازی در دولت دوم احمدی نژاد چنان وسیع بود که معادل ۹۸ درصد کل خصوصی سازی تا آن تاریخ شد.

خصوصی سازی از بنیاد پیشنهاد رهبر ج. اسلامی بود، اما خود او بیش از احمدی نژاد و خاتمی و روحانی متوجه پیامدهای منفی خصوصی سازی شد و بتدریج حملات انتقادی خود به بانکها و بانکداری خصوصی را شروع کرد. این درحالی بود که بانکداری خصوصی فرزند تنی خصوصی سازی است و دولت احمدی نژاد با گشودن همه درها به روی بانکداری خصوصی  پر اولاد ترین دولت شد. طبیعی است که انتقادهای رهبر جمهوری اسلامی نمیتوانست سد راه خصوصی سازی ها شود زیرا این قطار ترمز نداشت. ابراهیم رئیسی با وعده کشیدن ترمز خطر این قطار سر کار آمد اما، چنان در اسارت بانکها باقی ماند که جسارتش برای مقابله با بانکها کمتر از روحانی از آب در آمد و تولید جعلی ثروت توسط بانک‌ها بیشتر از دوران روحانی شد.

مصوبه خصوصی جنجال‌های فراوانی آفرید. از دور زدن تصویب قانون از روی سر مجلس تا ایجاد مصونیت قضایی برای هیئت منتخب برای مولد سازی. درادامه همین جنجال‌ها مولد سازی تبدیل شد به  جزیی از سازمان خصوصی سازی کشور و سرنوشت آن نیز افتاد بدست بوروکراسی حاکم بر حکومت.

مولد سازی حالا یک سامانه اینترنتی است که گویا منتظر است مردم هر زمین یا کارخانه دولتی ناکارآمدی را دیدند به این سایت گزارش دهند تا در آن مورد تحقیق شود. مولد سازی تاکنون سیزده نشست برگزار کرده که آخرین آن در مرداد ماه گذشته برگزار شد که نتیجه آن جز معرفی املاک و زمین های راکد چیز دیگری نبود. این درحالی است که در ابتدا مولدسازی یک طرح ضربتی پنداشته میشد که گویا اگر چند مقام رده بالا آستین بالا بزنند به تعبیر رئیسی فوری و انقلابی می‌توان به اهدافش دست یافت. در همان روزهای نخست طرح این مصوبه در فضای عمومی، همگان به احتمال رانت خواری در اجرای این طرح هشدار دادند، اما تنها اقدامی که دولت رئیسی پاس دادن موارد مولد سازی به همین سایت فشلی بود که به آن اشاره کردم. در این سامانه اینترنتی بالغ بر ۳۷ هزار هکتار املاک غیرمنفول به چشم میخورد که برای هیچکدام نتوانسته اند تصمیم بگیرند. شاخص‌ترین آنها دهها هکتار زمین کارخانه چیت سازی تهران است که سالهاست از کار انداخته شده است.

مولد سازی بنا به پیش بینی های اولیه قرار بود با هیاتی متشکل از قوای مقننه و قضاییه و مجریه تشکیل شود اما امروزه علنا در دست وزارت امور اقتصادی و دارایی است و ذیل سازمان خصوصی سازی اداره میشود. این طرح برای ایجاد نقدینگی بودجه ای تهیه شد و به اجرا گذاشته شد تا بلکه به داد کمبود بودجه دولت برسد اما به نتایجی خلاف اهدافش رسید.

مصوبه مولد سازی بار دیگر نشان داد که طرح های ضربتی در چارچوب نظم اقتصادی حاکم بر کشور که پایه آن بر خصوصی سازی استوار است پاسخگوی بحران اقتصادی و مالی کشور نیست. این تغییرات نیازمند عزم دیگری است که بتواند چرخش اساسی در  خصوصی سازی و تجدید نظر در مسیر پراشتباه گذشته بوجود آورد.


سفر سرلشکر رحیم صفوی

مشاور عالی رهبر ج.اسلامی به چین


گاز، نفت و پتروشیمی

پیشنهاد ایران به اعضای شانگهای

برای تشکیل یک "هاب گاز"


وزیر دفاع  روسیه در چین:

امریکا برای حفظ برتری خود

جهان به سمت جنگ اتمی می برد


بر سر ماندن یا رفتن سلاح ورزی

اتاق بازرگانی و دولت

زورکدامشان به دیگری میرسد؟


با ۱۳۵ امضاء

بیانیه محکومیت

نسل کشی فلسطینیان در غزه


عنوان اول پیک نت ۸ آبان

مردم ایران را حکومت

دلزده کرده نه روشنفکران


پیرامون جنگ غزه

هیات پارلمانی ایران

برای رایزنی وارد مسکو شد


در جریان ورود به غزه

۵ هزار نظامی امریکا

در کنار ارتش اسرائیل در غزه


اعتراف تحلیلگر اسرائیل

اسرائیل از دو سال پیش

آماده حمله به غزه شده بود



 جستجو در پیک نت

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


----------------

 آرشیو رادیو هفته
در یوتیوب

-----------------

"رادیو پیک"

چهارشنبه ۱۰ آبان

 

"رادیو پیک" ، با هدف نگاهی متفاوت از دیگر رسانه های فارسی زبان داخل و خارج از کشور، نسبت به رویدادهای ایران و جهان راه اندازی شده است.

این رادیو هر چهارشنبه روی "یوتیوب" به روز می شود. برای حمایت از آن، اگر امکان آبونمان را دارید تاخیر نکنید و اگر چنین امکانی را ندارید ، ابتدائی ترین و ساده ترین کمکی که می توانید بکنید لایک کردن آن در یوتیوب و عضویت در آن با انتخاب گزینه "Subscribe"است.

توصیه می کنیم، نه تنها خود شنونده پیگیر این رادیو باشید، بلکه آن را به اشتراک بگذارید و شنیدن آن را به دیگران نیز توصیه کنید. آرشیو رادیو پیک نیز، امکان دسترسی شما به برنامه های هفته های گذشته را میدهد.

در برنامه این هفته رادیو پیک (چهارشنبه دهم آبان) مطالبی را با این عناوین، همراه با عکس ها و فیلم های مربوط به آنها می شنوید و می بینید:
- آیا حجاب در راس مسائل مملکت است؟
- چند خبر کوتاه داخلی و خارجی و تفسیر آنها
- جنگ غزه بحران اقتصادی را برای اسرائیل به همراه آورده
- اسرائیل زیر فشار برای عقب نشینی
-23 سال از خاموشی فریدون مشیری گذشت
- آیا گشایش کانال ارتباط مستقیم با امریکا
جلوی توطئه امریکا علیه ایران را می گیرد؟
- انتخابات مجلس خبرگان و اهمیت آن برای ابراهیم رئیسی
- جنگ غزه جنگ نفت و گاز است
-"نانوا" داستانی از میترا مفیدی
- اوضاع داخلی اسرائیل، موقعیت خارجی یهودیان
- شعری که پایان بخش برنامه این هفته است

---

کدام مطلب پیک نت روزگذشته بیشترین

 خواننده را داشت؟

عنوان اول پیک نت روز گذشته که درباره دلیل دلزدگی و بی اعتنائی مردم نسبت به رویدادهای غزه شده بود، روی تلگرام این روزنت بالای 5 هزار خواننده داشت. روی فیسبوک پیک نت نیز همین مطلب بیشترین خواننده را داشت و روی 11 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.

 فیسبوک پیک نت


---------------

تلگرام پیک نت