با انفجار سد کاخوفکا

وقوع یک فاجعه اتمی

اوکراین واروپا را تهدید میکند

 

دولت جدید کار خود را شروع کرد

امریکا و اروپا

با اردوغان چه خواهند کرد؟

(پیک هفته ۱۰۹) ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۲ - ۱۱ ژوئن ۲۰۲۳

 pyknet100@gmail.com


۲۱-۲۰ خرداد

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۲۱-۲۰ خرداد

رویدادهای
منطقه و جهان


۲۱-۲۰ خرداد

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۲۱-۲۰ خرداد

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۲۱-۲۰ خرداد

منتخب اخبار ورزشی


۲۱-۲۰ خرداد

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت ۲۱ خرداد

لایحه جدید حجاب

مخالف"شلُ حجابی"نیست!

دشوار بتوان تصور کرد که یک کشور در محاصره تحریم و بحران اقتصادی و گرفتار انواع بحران ها و چالش های مرزی با کشورهای همجوار باشد، اما خود را درگیر موضوع های فرعی و بی ارتباط با بحران های یاد شده بکند. آنچنان که با موضوعات فرعی، جنبش نارضائی عمومی از وضع اقتصادی کشور و بیکاری و دهها مشکل دیگر را تشدید کرده و به آن دامن بزند.

ماجرای حجاب در جمهوری اسلامی از این جمله موضوعات است که نه برای مردم آب و نان می شود و نه برای حکومت امنیت و عبور از بحران های یاد شده.

حیرت آور و سئوال انگیز است که رسانه های داخل کشور نیز روی همین موضوع چنان متمرکزند که تلویزیون های سه قلوی لندن متمرکزند. 

عکس های محله خبرآباد مشهد را حتما با دقت (در همین شماره پیک نت)  ببینید و سپس اظهار نظرهای همزمان امام جمعه ها و روحانیون و غیر روحانیون چسبیده به گوشه چادر سیاه زنان و مطالب روزنامه ها را در ذهن خود مرور کنید تا بیشتر متوجه آنچه که مطرح می کنیم بشوید. این که مشکلات جامعه چیست و کدامست؟ و حکومت چگونه در بند نقش ایوان است!

 ۴۴ سال است حکومت خود را درگیر حجاب و چادر سیاه زنان کرده و هنوز نمی تواند خود را از شر این موضوع خلاص کند و این درحالی است که جامعه در ۴ دهه گذشته بکلی دگرگون شده و دو نسل بعد از انقلاب در ایران قد کشیده است. این دو نسل با حکومت و تبلیغات مذهبی آن بصورت بسیار طبیعی بیگانه است و از جمله دلائل بی اعتباری و بی اعتنائی مردم به صدا و سیمای جمهوری اسلامی همین بیگانگی است.

 این پدیده خاص ایران نیست، در همه انقلاب ها همین پدیده شکل گرفته است و حکومتی زیرک و دارای توان درک شرایط و خواست های نسل های بعد از انقلاب است که بتواند ماهیت آن انقلاب را و نه فقط شعارهای آن را در عمل زنده نگهدارد. ما در چین، روسیه، کوبا و هر کشوری که انقلابی را پشت سرگذاشته با همین پدیده روبرو هستیم. چین ماهیت انقلاب را حفظ کرده اما نه با شعارها و تصمیمات جنون آمیز و نوبتی "مائو" رهبر آن انقلاب در سالهای پس از انقلاب، بلکه با تحقق شعارها و آرمان های آن انقلاب.

در روسیه عدم درک این واقعیت از جمله دلائل فروپاشی اتحاد شوروی شد و اکنون، تازه با روش های نوین و همآهنگ با دوران تازه، در پی احیای ماهیت انقلاب اکتبر هستند. در کوبا نیز وضع همینگونه است. تکرار بی وقفه سرودها و ترانه های دوران جنگ میهنی در اتحاد شوروی مردم را نسبت به آن سرودها و ترانه ها بی تفلاوت کرده بود، اما اکنون بازآفرینی و به روز شدن همان آهنگ ها و ترانه ها و سرودها، در کنار تصمیمات و اقدام نوینی که در پی احیای آرمان های انقلاب اکتبر است با استقبال مردم روبرو شده است. این نمونه را مقایسه کنید با سرودهای دوران جنگ ایران و عراق که بی وقفه از صدا و سیما پخش می شوند و دیگر مردم اعتنائی به آنها ندارند. این تنها یک مثال و یک نمونه است.

ماجرای حجاب نیز دقیقا همین است. این که ۴ دهه پیش حجاب در ایران چه اشکالی داشت و زنان تا چه میزان از آن استفاده و استقبال کردند مربوط به گذشته است. امروز، روز دیگری است و هر اندازه که حکومت بر گذشته پافشاری کند، در گذشته مانده و جامعه از آن پیشتر می افتد.

برای نمونه اکنون لایحه حجاب مطرح است و هنوز هستند متحجرینی که به هر دلیل (از جمله نان و آبی که در آن دارند) با بندهائی از این لایحه که اندکی به واقعیات جامعه نزدیک شده به مخالفت برخاسته اند.

مهدی باقری، عضو کمیسیون قضایی مجلس روز گذشته در همین ارتباط چنان در لفافه و با احتیاط نظر داده که گوئی در باره فعالیت اتمی و ساخت موشک هایپرسونیک می خواهد حرف بزند! او گفته است:

«آنچه در فضای مجازی تلقی شده و نخبگان (بخوانید روحانیون مرتجع حاکم و صاحب موقعیت حکومتی) به آن معترض هستند؛ اینست که لایحه حجاب و عفاف بازدارندگی (یعنی تحمیل حجاب حکومتی) ندارد. ما نمی‌توانیم بی‌عفتی و تن برهنگی را از لحاظ قانونی و شرعی بپذیریم و قطعا باید قوانین بازدارنده‌ای را برای آن تنظیم کنیم. البته نباید طوری باشد که نگرانی عمومی ایجاد شود و بنا باشد رفتارهای تند و سخت سلبی با عموم جامعه اتفاق بیفتد.»

ایشان گوئی نیمی از زبانش را برده اند که دو کلام بگوید که در لایحه جدید حجاب و بقول ایشان عفاف، فشار به زنان برای رعایت حجاب اجباری وجود ندارد و این لایحه با برهنگی مخالف است اما عده ای از طرفداران حجاب اجباری در فضای مجازی جنجال به پا کرده اند که شلُ حجابی در لایحه مورد بحث بلامانع است!


انهدام سلاح های ارسالی

 آلمان و امریکا به اوکراین

ریانووستی- نعمت بوستانی


دیدار در سوچی!

 

کسانی که اخبار را در روزنامه ها و سایت های خبری ایران دنبال کرده باشند قطعا به یاد دارند که در هفته های گذشته این روزنامه ها و سایت ها خبر از بیماری مهلک لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس و بستری شدنش در یکی از بیمارستان های مسکو دادند. برخی ها حتی مقاله های تحلیلی دراین ارتباط نوشتند و به برخی سایت های خبری خارج از کشور رساندند. جمهوری بلاروس نزدیک ترین روابط اقتصادی و سیاسی را با ایران دارد و بخش مهمی از پیوستن رسانه های ایران به جنگ روانی علیه روسیه و بلاروس ناشی از همین ارتباط است. روزگذشته رسانه های روسیه و حتی یورو نیوز گزارش دادند که لوکاشنکو با پوتین در سوچی دیدار و بر سر انتقال سلاح های تاکتیکی اتمی روسیه به بلاروس و مستقر شدن آنها دراین کشور مذاکره کرد. همچنین قرار است پاشینیان رئیس جمهور ارمنستان نیز خود را به سوچی رسانده و با پوتین و احتمالا با لوکاشنکو دیدار کند.


طالبان مدعی است

۵۰ هزار شرکت را

در افغانستان زنان اداره می کنند!


پایان سفر وزیر خارج امریکا به عربستان

امریکا خودش را

به خاورمیانه دعوت کرد!


رابرت کندی:

ارتش اوکراین تاکنون

۳۵۰ هزار کشته داده است!


گزارش مرکز تحقیقات انرژی فنلاند

تحریم نفتی روسیه شکست خورده


عنوان اول پیک نت ۲۰ خرداد

جنگ با روسیه از مرزهای

اوکراین فراتر خواهد رفت!


خواهد توانست "لیر" را نجات بدهد؟

یک زن رئیس کل جدید

بانک مرکزی ترکیه شد!


کسی شک دارد که کار چه کشوری بود؟

با انفجار سد "کاخوفکا"

فاجعه اتمی در پیش است!

رویانووستی- ترجمه نعمت بوستانی


اینها همانهائی هستند که مرکز سندیکائی دونتسک

در شرق اوکراین را با کارگرانش ۱۴ سال پیش آتش زدند

فاشیست های اوکراین

با"مته"به جان مجسمه پوشکین افتادهاند


با شعار آشتی، استقلال- آزادی- آبادانی

۱۲ کشور امریکای لاتین

در یک جبهه عمل خواهند کرد



 جستجو در پیک نت

Site Meter Site Meter


 آرشیو رادیو هفته در یوتیوب

----------------------

"رادیو هفته"

۱۷ خرداد

به روز شد!

رادیو هفته، با تحلیل مهم ترین رویدادهای ایران و جهان ، هر چهارشنبه به روز می شود. این رادیو را که روی "یوتیوب" به روز می شود را گوش کنید، آن را عضو شوید، لایک کنید، به اشتراک بگذارید و شنیدن آن را به دیگران توصیه کنید. تلاش ما، آشنائی شما با تحلیل متفاوت رویدادهای ایران و جهان است که بی وقفه از رسانه های فارسی زبان، همآهنگ با سیاست کشورهای غربی منتشر می شوند.

در برنامه این هفته مطالبی با عناوین زیر می شنوید:

 

- مراسم تحلیف ریاست جمهوری اردوغان، پس از انتخابات دو مرحله ای ترکیه

- جنبش بابیه، در دوران خود، جنبشی مترقی بود

- نگاه به چند خبر و تفسیر کوتاه آنها

- لیبرالیسم اقتصادی علم نیست، یک سیستم اقتصادی در برابر اقتصاد ملی است

- نتیجه عقب نشینی اتمی، خوردن چوب و پیاز با هم است

- دو نکته اساسی که در سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی بمناسبت سالگرد در گذشت آیت الله خمینی مطرح  شد.

- راهکارهائی که رهبر حزب کمونیست روسیه برای پیروزی بر ناتو مطرح کرده است

- چپاول رفاقتی سرمایه داران رانت خوار در جمهوری اسلامی

- پرچم ملی ایران، یادگار قیام علیه کاوه آهنگر علیه استبداد است

- به یاد "محمود پاینده" روزنامه نگار طنز پرداز گیلک

- بانکهای خصوصی در دوران احمدی نژاد مثل قارچ از زمین روئیدند

----------------

کدام مطلب پیک نت روزگذشته بیشترین

 خواننده را داشت؟

عنوان اول پیک نت روز گذشته (شنبه) نزدیک به 5 هزار خواننده روی تلگرام این روزنت داشت. در فیسبوک پیک نت بیشترین خواننده را خبر و فیلم تخریب مجسمه پوشکین در اوکراین داشت. این فیلم و خبر روی 28 فیسبوک خوانندگان پیک نت نیز به اشتراک گذاشته شد.

----------------

تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت