شرایط رفع فیلترینگ از زبان رئیسی

نه سکوئی فعال می شود

نهاعتمادی به اینترنت‌داخلی است

 

پایان ۶ دهه اتحاد

نگرانی های فایننشال‌تایمز

از آینده تاریک اتحادیه اروپا

(پیک هفته ۱۰۹) ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۲ - ۱۷ آوریل ۲۰۲۳

 pyknet100@gmail.com


۲۸ - ۲۷ فروردین

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۲۸ - ۲۷ فروردین

رویدادهای
منطقه و جهان


۲۸ - ۲۷ فروردین

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۲۸ - ۲۷ فروردین

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۲۸ - ۲۷ فروردین

منتخب اخبار ورزشی


۲۸ - ۲۷ فروردین

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت ۲۸ فروردین

ایران می تواند مبتکر

پیمان جمعی درمنطقه شود!

گزارش سیامک زند

نتایج سفر و مذاکرات تاریخی رئیس جمهور چین در عربستان و سپس دیدار ابراهیم رئیسی از پکن و مذاکرات منتهی به توافقنامه میان ایران و عربستان همچون یک سونامی خلیج فارس را درنوردید و یمن و سوریه را نیز در آغوش کشید.

آشتی ایران و عربستان دارای چنان انرژی و پتانسیلی بود که ظرف کوتاه ترین مدت ممکن کل منطقه را در مسیر تغییرات سریع قرار داد.

ایران و عربستان طی مدت بسیار کوتاهی توانستند همه مشکلات را با هدف واحدی برای منطقه بسرعتی باورنکردنی حل کنند. مذاکرات دو کشور که نزدیک به دوسال در عمان و بغداد بی‌نتیجه ادامه داشت تنها با دو دور مذاکرات در چین به بازگشایی سفارت ایران در ریاض انجامید و سعودی ها نیز برای بازگشایی سفارت و کنسولگری خود راهی تهران شدند.

این آشتی توانست ظرف مدت کوتاهی مردم یمن را از جنگ نجات دهد و با مذاکرات بسیار حساس و سطح بالایی بین مقامات یمنی و سعودی- اماراتی توافقات سریعی بدست آورد که منجر به آتش بس و آزادی ۹۰۰ اسیر جنگی در یمن و اخیرا منجر به تخلیه فوری نیروهای اماراتی از بعضی جزایر یمن شده است.

این آشتی راه را برای دیدار علی شمخانی از امارات بهمراه هیئتی اقتصادی همو‌ار ساخت و دو کشور پس از آن چندین ملاقات مهم در تهران و ابوظبی داشتند و ایران بعد از سالها سفیر خود را به امارات فرستاد و امارات آماده پذیرایی از ابراهیم رئیسی شد. امری که نشاندهنده توافقات بسیار مهم امنیتی اقتصادی دو کشور است.

از طرفی ملاقات تاریخی اخیر فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه از ریاض، پس از ۱۲ سال، نوید دیگری بود برای مصمم بودن ایران و عربستان برای رفع سریع همه مشکلات منطقه. فیصل المقداد توانست در این سفر سوریه را به جایگاه خودش در اتحادیه عرب بازگرداند. امری که تاثیر بسزایی در اتحاد کشورهای عربی حول محور توسعه با محوریت چین و "یوان" خواهد داشت. این سفر چنان مهم بود که شورای همکاری خلیج فارس به دعوت عربستان در بیانیه قاطعی از صلح و یکپارچگی در سوریه حمایت کرد و آنرا بازگشت سوریه به آغوش اعراب نامید. در این بیانیه کشورهای عرب بر برقراری سریع صلح در سوریه و حفظ وحدت و امنیت و ثبات و هویت عربی سوریه تاکید کردند و به امور دیگری، از جمله بازگشت آوارگان، مبارزه با تروریسم و مافیای مواد مخدر و پایان دادن به حضور شبه نظامیان در سوریه حمایت کرده اند. این بیانیه همچنین بر محوریت فلسطین و اولویت آن تاکید و اقدامات غیرقانونی اسرائیل برای از ببن بردن فرصت های صلح را محکوم کرد.

پیامدهای نوید بخشی که با توافقات ایران و عربستان حاصل شده چنان بی سابقه است که در دهها سال حضور امریکا در منطقه نه تنها بدست نیامده بود بلکه با توطئه همیشگی انگلستان و ایالات متحده منطقه به بمب ساعتی تبدیل شده بود. اثرات این توافق قطعا بسیار وسیع تر خواهد بود. چنانکه لیبی و مالدیو هم خواستار از سر گیری روابط خود با ایران شدند.

بنظر می‌رسد توافقات ایران با کشورهای عرب که با حمایت همه جانبه چین صورت گرفت موجب تغییرات داخلی هم شده است. از جمله دولت ابراهیم رئیسی دست به تغییراتی در کابینه خود زد که باید حاکی از تغییر رویکردهای اقتصادی دولت برای دورانی جدید باشد. از دیگر اثرات توافقات ایران و عربستان می‌توان به تغییراتی در عراق هم اشاره کرد که در قدم نخست مقتدی صدر اعلام کرد که گروه صدر را معلق کرده است.

این تحولات که با سرعت شگرفی در حال اتفاق است می‌تواند ضمن ایجاد صلح در لبنان به اتحاد بیسابقه ایران با کشورهای عرب بیانجامد و مسیر توسعه کشورها را تغییر دهد. این دوران با طرح های اقتصادی چین آغاز شده است که بارها در نقاط دیگر جهان از جمله در آفریقا رخ داده است. ایران می‌تواند با فرصت بدست آماده و نقشی که چین در تجدید نظر در سیاست های جمهوری اسلامی در منطقه داشته گام های مهمی برای کنار گذاشتن دلار در روابط اقتصادی ایران و کشورهای منطقه برداشته و به جایگزینی "یوان" چین سرعت ببخشد.

ایران می‌تواند با تکیه بر صلح ایجاد شده در منطقه مبتکر یک پیمان اقتصادی منطقه ای با اعراب شود تا توافقات حاصله با عربستان به پیمانی جمعی با بقیه کشورهای عربی انجامیده و صلح منطقه را در سایه منافع اقتصادی حفظ کند. ایران می‌تواند از نقش ژئوپلیتیکی خود برای تبدیل کشور به لنگرگاه صلح و توسعه استفاده کند.


با تعلل های دولت رئیسی

کریدور شمال- جنوب از دست میرود


استقبال با شکوه

از "لولا" در پکن

 

"لولا" رئیس جمهور چپ گرای برزیل که امریکا با بسیج راستگرایان شبه فاشیست برزیل سعی داشت جلوی پیروزی او را درانتخابات آن کشور بگیرد، روز گذشته وارد چین شد و به گرمی مورد استقبال قرارگرفت. لولا یک دوره دیگر نیز رئیس جمهور برزیل بود که جلوی انتخاب مجدد او را گرفتند و حتی زندانی اش کردند. برزیل با نزدیک به ۲۵۰ میلیون جمعیت بزرگترین و صنعتی ترین کشور امریکای لاتین است. لولا پیش از سفر به چین، سفری چند روزه نیز به امریکا کرد و در کاخ سفید با بایدن ملاقات کرد. از طرح های انقلابی لولا، فاصله گیری از دلار امریکا در کنار ۵ کشور انقلابی امریکا لاتین و شاید هم اعلام یک پول واحد در امریکای لاتین است.


سفر ناگهانی وزیر دفاع چین

به مسکو و دیدار با پوتین!


سرنوشت مشترک

 "سازمان بازرگانی"و"وزارت بازرگانی"!


در انتظار تشکیل دولت وحدت ملی

پایان جنگ در یمن

میوه آشتی ایران و عربستان!


محاصره ای که تنگ می شود

آقائی "دلار" امریکائی

 درفیلیپین هم زیرسئوال رفت!


عنوان اول پیک نت ۲۷ فروردین

حکومت بر سر چند راهی
ملت خشمگین ازبی‌عملی


اجاره یک زاغه ۱۰ متری شده ۵ میلیون تومان

زاغه نشینان و طاغوتیان

پس از انقلاب سال ۵۷


پیشنهاد تشکیل جبهه نظامی- علمی

امریکا پشت به زین بود

و حالا ونزوئلا روی زین


در اقیانوس آرام

شهرهای ساحلی امریکا

در تیررس اژدر اتمی روسیه


حساب جدید بانکی

Natalia Vernis
IBAN: DE92 1203 0000 1085 4703 81
BIC: BYLADEM1001
BANK: DKB
--

--------------------------

----------------------------


 جستجو در پیک نت

Site Meter Site Meter

 

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


 آرشیو رادیو هفته در یوتیوب 
----------------------

"رادیو هفته"

۲۲ فروردین

منتشر شد!

رادیو هفته بدلیل تعطیلات ۴ روزه در ایران، بجای چهارشنبه، یک روز زودتر، یعنی سه شنبه منتشر شد. این رادیو وِیژه تحلیل رویدادهای مهم  یک هفته است. در برنامه این هفته مطالبی را می شنوید با این عناوین:

- "دلار" گریبان حکومت و مردم ایران را گرفته است!

- غربگرایان در ایران، هنوز حلیم "برجام" را هم می زنند

- به یاد پرویز شهریاری، آن معلم یگانه و فراموش نشدنی

- نمایشگاه "ته لنجی" در بوشهر

- غربگرایان ایران از خواب برخواهند خواست؟

- ارتش اوکراین تا پیش از ورود ارتش روسیه به این کشور ۱۶ تا ۱۸ هزار نفر را در شرق اوکراین کشت و غرب سکوت کرد!

- هوش مصنوعی به چند قطبی شدن جهان سرعت می بخشد

- هوشیاری های ایران در برابر ماجراجوئی ها و توطئه های امریکا و اسرائیل

رادیو هفته را بشنوید و شنیدن آن را به دیگران نیز توصیه کنید!

----------------

کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

عنوان اول پیک نت روز گذشته روی تلگرام این روزنت نزدیک به 5 هزار خواننده داشت و پر مخاطب ترین مطلب در مقایسه با دیگر مطالب این شماره بود. روی فیسبوک پیک نت خبر تصویری پیشنهاد رئیس جمهور ونزوئلا برای تشکیل یک شورای نظامی- علمی با شرکت ایران، چین و روسیه بیشترین خواننده را داشت که روی 9 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.
 

----------------

تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت