سرمقاله 814
جنبش اعتراضی ایران نیازمند
یک‌برنامه‌نوین‌سیاسی-اقتصادی‌است

 

ظریف، زنگنه و جهرمی

آغاز اعتراف به خدمات

3 وزیر دولت روحانی

(پیک هفته ۱۰۹)  24  آذر  ماه ۱۴۰۰ - 15 دسامبر  ۲۰۲۱

 pyknet100@gmail.com


23-24 اذر

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


23-24 اذر

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


23-24 اذر

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


23-24 اذر

منتخب اخبار
شهرستان ها


23-24 اذر

منتخب اخبار ورزشی


23-24 اذر

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت 24 آذر

گره مذاکرات اتمی

نه‌بادندان،بلکه‌بادست بازشود!

در مذاکرات وین گره روی گره خورده و باز کردن آنها بسیار دشوار به نظر می رسد. اسرائیل یا با هدف ایران هراسی و پیش بردن استراتژی خود برای عادی سازی رابطه این کشور با کشورهای منطقه و حتی تبدیل آنها به متحدان اسرائیل در برابر ایران اتمی، و یا با هدف غرق کردن منطقه در یک جنگ ویرانگر، می گوید این گره ها را باید با دندان باز کرد. یعنی تاسیسات اتمی ایران را بمباران کرد. در حالیکه بعید است اسرائیل از آنچه در جلسات مذاکرات وین می گذرد بی خبر باشد، هیچ خبر رسمی در باره آنچه در پشت درهای بسته می گذرد منتشر نمی شود. نه تنها خبری از داخل جلسه منتشر نمی شود، بلکه هم هیات ایرانی و هم هیات های دیگر مذاکره کننده بقول معروف "راست حسینی" نمی گوید گره اصلی در کجاست؟ تا معلوم شود مانع اصلی چیست و مقصر کیست؟

آنچه که بصورت غیر مستقیم از لابلای اظهار نظرها استنباط می شود آنست که ایران نمی خواهد به شرایط سال 94 و امضای برجام باز گردد، زیرا حاضر نیست از توانمندی غنی سازی خود صرفنظر کند. طی سالهایی که از امضای برجام می گذرد تحولات مهمی در زمینه اتمی در ایران روی داده است. تحولات با هزینه اقتصادی و انسانی بسیار. گویا امریکا و طرف های اروپائی حاضر نیستند این واقعیت را قبول کنند و به تفاهمی بر اساس واقعیات موجود تن بدهند و یا لااقل تاکنون تن نداده اند و معلوم نیست در برابر چنین تفاهمی چه امتیازی می خواهند. از سوی دیگر مسئله تحریم های ناشی از دوران خروج امریکا از برجام مطرح است که در این زمینه نیز ایران بدهکار نیست، بلکه طلبکار است. دو طرف می گویند مصمم به رسیدن به تفاهم و توافق هستند، بویژه ایران که تاکنون گفته می شد وقت کشی می کند و نمی خواهد به توافق برسد و هنوز هم بر همین طبل می کوبند. اما این چه وقت کشی است که ایران بی وقفه با دو طرف دیگر مذاکره، یعنی روسیه و چین مرتب در حال گفتگو و رایزنی است تا به کمک آنها در مذاکرات به نتیجه برسد. حتی همزمان با همین نشست ها توسط باقری کنی در وین، عبداللهیان وزیر خارجه دولت رئیسی نیز روز گذشته در یک گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه کهنه کار روسیه "لاوروف" رایزنی کرد. لاوروف در این گفتگو، بموجب خبری که در ایران منتشر شده گفته است:

تحریم‌های مغایر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل باید برداشته شود. در عین حال که سازندگی و خلاقیت دیپلماتیک طرف‌ها همراه با صبر و حوصله برای هماهنگی بیشتر؛ رمز موفقیت این مرحله از مذاکرات برای همه طرفین است.

در صورت بدست آمدن تفاهم اولیه در وین و تشکیل جلسات برجام با حضور وزرای خارجه همه کشورهای مذاکره کننده، از موضع گیری های وزرای خارجه چین و روسیه بیشتر می توان آگاه شد. فعلا گویا صحبت اصلی بر سر غنی سازی ها و سانترفیوژهای پیشرفته ایران است که بعید است در باره آن تفاهم حاصل نشود. تفاهمی بر مبنای قبول سطح کنونی غنی سازی اورانیوم در ایران و نه سطح غنی سازی سال 94. با آنکه درباره فعالیت های موشکی سخنی گفته نمی شود، اما شک نیست که این مسئله از گرهی ترین مسائل مذاکرات است. قبول سطح غنی سازی در حد کنونی و زیر نظارت سازمان بین المللی انرژی اتمی و نصب دوربین ها برای راستی آزمائی بی وقفه، دور از دسترس نیست، اما مسئله موشکی گره کور دومی است که آن را هم باید با دست باز کرد. سپاه باید دست از رجزخوانی ها بردارد و فعالیت موشکی و اتمی از فعالیت دیپلماسی و تبلیغاتی جدا شود. مسئله موشکی از عدم مراعات همین نکته آغاز شد و ادامه دارد. حضور نظامی منطقه ای جمهوری اسلامی نیز عملا رو به کاهش است. دولت سوریه روز به روز مستحکم تر شده و آغوش کشورهای عربی به روی آن باز می شود و نیازی به نیروی زمینی سپاه در آن کشور نیست، در عراق هر دولتی که در آینده تشکیل شود، گروه های شبه نظامی این کشور را کنترل کرده و بند ناف این گروه ها با ایران را قطع خواهد کرد. جنگ یمن نیز نمی تواند ادامه یابد، بویژه که جمهوری اسلامی عزم ترمیم پیوندهای از هم گسیخته اش با عربستان و دیگر کشورهای خلیج فارس و منطقه است. هر اندازه تاخیر در این عرصه، فرصت ها را در اختیار اسرائیل می گذارد.


گویا محسنی اژه‌ای آستین ها را بالا زده

قضات تابع بازجوهای

اطلاعات سپاه برکنار می‌شوند!


ریشه ظلم و بی‌عدالتی

و شکاف طبقاتی موجود کجاست؟

 

اکبر اعلمی نماینده سابق از تبریز در مجلس:

اگر بدعت ضد جمهوری "نظارت استصوابی" توسط خودکامگان و اقتدارگرایان اختراع و بر مردم تحمیل نمی‌شد و یا دستکم نهاد مجلس به عنوان تعدیل کننده قوای حاکم، گرفتار این بدعت نمی‌شد و خانه ملت برای ملت باقی می‌ماند و نمایندگان واقعی مردم به آن راه می‌یافتند و بجای ابراز اطاعت و سرسپردگی در برابر رهبری و اشخاص و نهادهای تحت‌نظر او، فقط مقلد و سخنگوی ملت بودند، کشورمان به این درجه از فقر و فلاکت و عقب‌ماندگی نمی‌رسید و شاهد این همه ظلم، تبعیض، بی‌عدالتی و شکاف طبقاتی نبودیم.


راه توده 814 منتشر شد

 

هفته نامه راه توده - شماره 814 (چهارشنبه 14 آذر 1400) منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک و تلگرام راه توده نیز قرار گرفت. سرمقاله این شماره اختصاص به جنبش های اعتراضی رو به گسترش در ایران و ضرورت تدوین یک برنامه اقتصادی- سیاسی برای این جنبش است. گزارش ویژه این شماره مربوط به جنبش بابیه و فرقه بهائیت در ایران است. در این شماره مقالاتی نیز میخوانید با عناوین زیر:

ناقوس ها برای حکومت به صدا در آمده، آیا رئیسی ادامه پدیده ای بنام احمدی نژاد است؟، پیوند با داخل کشور یگانه راه مبارزه سیاسی است، از تاسیس ذوب آهن ایران تا توان اتمی ایران، درسی که کشاورزان ایران از کشاورزان هند باید بیآموزند، هنوز یاد اصغر محبوب چشمها را خونباران می کند، روسیه میتواند تسلیحات اتمی را در اطراف امریکا مستقر سازد، نیروهای نیابتی امریکا در افغانستان، اتحادیه اروپا می تواند دمکراتیک شود؟، دکتر آریان پور، آن که دیگر در میان ما نیست و بالاخره تابلوئی از انقلاب 57 و آغاز جمهوری اسلامی.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh


نقد ناصر همتی از وعده رئیسی

وعده رشد 8 درصدی

بدون سرمایهگذاری ممکن‌نیست


پوینده، مختاری و روح الله زم

دو مراسم سالگرد

بدون برخوردهای امنیتی!


عنوان اول پیک نت 23 آذر

بودجه سال آینده

برمبنای‌ سازش ‌در وین تدوین ‌شده


دادستان کل ج.اسلامی

در حکومت یکدست

حمایت از اقلیت طرفدار مهم است


همایش سراسری و با شکوه معلمان

وقتی فضای سیاسی بسته است

مردم درخیابانها حرفشان را میزنند


سخنان خاتمی دردیدار با جبهه اصلاحات

با حذف اصلاح طلبان

نیرو به دامن براندازان رفت!


اولیانف از وین:

به گزارش های دراماتیک

درباره شکست‌ مذاکرات توجه نکنید


گفتگو با محمد غرضی

مردم از رئیسی استقبال نکرده

و موفقیت او تقریبا ممکن نیست؟


"جولیان آسانژ" را جی 7

دو دستی تقدیم امریکا کرد!

راشا تودی - ترجمه رضا نافعی


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 



کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

پر خواننده ترین مطلب پیک نت روز گذشته (سه شنبه) عنوان اول این شماره بود که روی تلگرام پیک نت بیش از 6 هزار خواننده داشت. در فیسبوک پیک نت، خبر تفسیری همایش های اعتراضی معلمان بیشترین خواننده داشت که روی 10 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.
آدرس فیسبوک پیک نت
https://www.facebook.com/

pyknet1357/


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران