مصاحبه رئیس جمهور لهستان

درخواست نزدیک ترین متحد زلنسکی

ازغرب برای ارسال‌سلاح به‌اوکراین

 

به گفته دبیرکل ناتو

انبار سلاح و مهمات

درکشورهای اروپائی خالی‌شده

(پیک هفته ۱۰۹) ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ - ۱۴ فوریه ۲۰۲۳

 pyknet100@gmail.com


۲۵-۲۴ بهمن

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۲۵-۲۴ بهمن

رویدادهای
منطقه و جهان


۲۵-۲۴ بهمن

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۲۵-۲۴ بهمن

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۲۵-۲۴ بهمن

منتخب اخبار ورزشی


۲۵-۲۴ بهمن

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت ۲۵ بهمن

"نگاه به شرق" تبدیل به

"جهش به شرق"میشود؟

ابراهیم رئیسی طبق برنامه ای که اعلام شده، امروز راهی چین می شود و روز پنجشنبه با رئیس جمهور آن کشور دیدار و مذاکره می کند. وسیع ترین هیات سیاسی و نظامی همراه وی قرار است راهی چین شود. از جمله وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد و رئیس کمیسیون مشترک ایران و چین، وزیر راه و شهرسازی، وزیر نفت، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صمت، رئیس‌کل بانک مرکزی و علی باقری معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات اتمی وین. نام اعضای احتمالی و نظامی همراه رئیسی اعلام نشده است. این سفر به همراه چنین هیاتی میخواهد نتایج منفی سفر رئیس جمهور چین به ایران در زمان روحانی، سفر رئیس جمهور چین به عربستان و دیدار با رهبران امارات و تعلل در اجرای قرار داد ۲۵ ساله با چین را جبران کند. فرصت های زیادی در سالهای گذشته، از دست رفته است. از جمله از دست رفتن پیشنهاد چین برای زیرساخت های ریلی و نوسازی راه آهن ایران در دوران روحانی. آیا این سفر همه این تعلل ها را جبران خواهد کرد و سرمایه گذاری های چین، بی اعتناء به تحریم های امریکا، گره بحران اقتصادی ایران راباز خواهد کرد؟ اعلام شده که رئیسی یک روز پیش از سفر با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرده و درباره دستور کار این سفر با وی همآهنگی لازم را انجام داده است. سیاست راهبردی رهبر جمهوری اسلامی همانگونه که تاکنون بارها اعلام کرده "نگاه به شرق" است که بر مبنای اعتقاد به چند قطبی شدن جهان اتحاد و همکاری نظامی و اقتصادی با روسیه نیز در همین چارچوب سرعت گرفته است.

درحال حاضر تجارت ایران و چین ۳.۲۵ میلیارد دلار است و چین تبدیل به شریک اول تجاری ایران در ده ماهه امسال شده است. چین با مجموع تجارت (جمع واردات و صادرات ) ۲.۲۹ میلیون تن کالا به ارزش ۳.۲۵ میلیارد دلار بیشترین میزان تبادل تجاری با ایران را در ۱۰ ماه امسال داشته که جلوتر از امارات با ۸.۱۹ میلیارد دلار، ترکیه با ۷.۱۱ میلیارد دلار و عراق با ۹ میلیارد دلار است.

چین با خرید ۱۲ میلیارد و ۸۰۶ میلیون دلار، بیشترین خرید کالا از ایران را در این مدت داشته که با رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده است. واردات ایران از چین نیز به ۱۲ میلیارد و ۶۹۸ میلیون دلار رسیده که رشد ۳۳ درصدی را نشان میدهد.

عضویت ایران در پیمان شانگهای، همکاری های بین المللی با کشورهای آسیایی، همکاری در طرح جاده ابریشم جدید و "یک کمربند یک راه" و همچنین راه یابی ایران به پیمان "بریکس" بخش های عملی "نگاه به شرق" ارزیابی می شود.

یک عضو کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت ایران گفت: بیش از ۸ و نیم میلیارد دلار مواد معدنی، مشتقات پترو پالایشگاهی، مصالح ساختمانی ، قیر و محصولات فولادی، آهنی و سایر فلزات نیمه ساخته در ده ماه گذشته به چین صادر شده و سایر کالاهای صادره نیز شامل محصولات شیلاتی، غذایی، خشکبار و زعفران، لاستیک، چرم، کیف، لوازم و محصولات نیمه صنعتی، شیمیایی، الکتریکی، محصولات شیشه و آینه، پارچه و ...بوده است.

همین اقلام اعلام شده توسط عضو کمیسیون روابط بین المللی و توسعه تجارت ایران نشان میدهد که سطح ارتباط تجاری و صنعتی ایران ۸۵ میلیونی (که قابل مقایسه با عراق و عربستان و کشورهای خلیج فارس نیست) با چین هنوز چقدر ضعیف است و چه فرصت هائی در سالهای گذشته از دست رفته است.

آنچه که از چین تاکنون وارد شده روغن های صنعتی، کود، دارو، ماشین الات، لوازم الکترونیکی، محصولات فولادی، پارچه، لاستیک، لوازم و قطعات خودرو، کاغذ و مقوا و محصولات غذایی بوده است. بهره گیری از سیستم های ماهواره ای چین، پیشرفت های اینترنت ملی چین، هواپیما سازی چین و دهها نمونه دیگر در این لیست غایب است و این تازه جدا از سرمایه گذاری های عظیم و پیشنهادی چین در زمینه زیر ساخت های ایران است که در تمام سالهای گذشته زیر فشار غرب گرایان داخلی و بویژه سرمایه داری تجاری ایران انجام نشده است. اگر چنین نشده بود، تا حالا صدها هزار موقعیت شغلی و کاری برای ایرانیان فراهم شده و بیکاری در کشور مهار شده و فشار تحریم های غرب خنثی شده بود.


نخست وزیر اسبق ایتالیا

امریکا باید به زلنسکی بگوید:

دلاروسلاح نیست، آتش‌بس اعلام کن!


ابراهیم الاصیل تحلیلگر سوری:

اشتباهات مشترک معترضان

در ایران و در سوریه!


بیش از ۵ میلیون به روسیه پناه برده اند

اروپا زیر فشار

موج پناهندگان فراری از اوکراین


زمین زیر پای

کشورهای اروپائی می لرزد!

 

زمین زیر پای کشورهای اروپائی، بویژه کشورهائی مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و.... می لرزد و مردم نان و کار می خواهند و نگران افرایش بازهم بیشتر قیمت ها هستند، درعوض زلنسکی از رهبران همین کشورها سلاح می‌خواهد تا جنگ اوکراین ادامه یابد. این فیلم مربوط به  تظاهرات میلیونی کارکنان بخش بهداشت و درمان در "مادرید" اسپانیا در اعتراض به پایین بودن دستمزد ها و کمبود نیروست. بسیاری از نیروها در همین بخش ها در ماههای اخیر مشمول اخراج از کار شده اند تا کارخانه ها نخوابد و صاحبان آنها سود خود را ببرند.

سازماندهندگان تظاهرات مادرید شمار شرکت کنندگان در این راهپیمائی را یک میلیون نفر اعلام کرده اند.


چین جای خالی آلمان را

در خرید گاز روسیه پر کرد!


زیر نظر دولت

سازمان بازرگانی با هدف کنترل

صادرات و واردات تشکیل ‌می‌شود!


روی موشک های کروز هم سوار می شود

ایران موتور"میکروجت"

برای پهپادهای خود ساخت!


عنوان اول پیک نت ۲۴ بهمن

سخنگویان روسیه‌ هراسی
هیچ ‌فرصتی را از دست‌ نمیدهند!


۳ خبر از منابع روسیه

چین نگران کشیده شدن

اروپا به مرداب جنگ است!

ریانووستی –  ترجمه نعمت بوستانی


با کدام نظارت ملی

"مولد سازی" می خواهند بکنند"؟

 

هیچکس بدرستی نمیداند "مولد سازی" چگونه انجام خواهد شد و به چه نتیجه ای خواهد انجامید. بویژه که یک مصونیت قضائی هم برای مجریان این طرح در نظر گرفته اند که این خود بر ابهام درباره این طرح و آینده آن افزوده است. نه مردم درجریان ماجرا هستند و نه کارشناسان اقتصادی و حتی نه مجلس. پشت سر همه، بریده و دوخته اند و حالا باید دید این لباس را چند نفر به تن می کنند و از جیب های آن چه ثروتی بیرون خواهد آمد. اینها نکاتی است "فرشاد مومنی" اقتصاد دان در سخنرانی اخیر خود به آن پرداخته است!


شبکه های مافیائی واردات مانع اند؟

چرا تکنولوژی پیشرفته ایران

شامل صنایع مصرفی نمیشود؟


برای جلب اعتماد از دست رفته مردم

پس از آزادی زندانیان

گام بعد چه می تواند باشد؟


عنوان اول پیک نت ۲۳ بهمن

"اسرائیل" چشم اسفندیار
حمله‌نظامی امریکا به‌ایران!


حساب جدید بانکی

Natalia Vernis
IBAN: DE92 1203 0000 1085 4703 81
BIC: BYLADEM1001
BANK: DKB
--

--------------------------

----------------------------


 جستجو در پیک نت

Site Meter Site Meter

 

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


یکشنبه ۲۳ بهمن به روز شد!

رادیو هفته

 به روز شد

این رادیو هر یکشنبه منتشر می شود. آن را بشنوید و شنیدن آن را به دیگران نیز توصیه کنید!

----------------

کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

عنوان اول پیک نت روز گذشته روی تلگرام این روزنت بالای ۵ هزار خواننده داشت و روی فیسبوک پیک نت نیز همین عنوان اول بیشترین خواننده را داشت و روی ۸ فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.

----------------

تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت