۵ کشور عربی به بریکس می پیوندند

ایران دیگر نیازمند عضویت

درسازمان‌تجارت جهانی نیست

 

بیم از اتمی شدن آن وجود دارد

ناتو جنگ اوکراین را

به ارتش روسیه باخته است

(پیک هفته ۱۰۹)۱۷ دی ماه ۱۴۰۲ - ۷ ژانویه دسامبر ۲۰۲۴

 pyknet100@gmail.com


۱۶-۱۷ دی

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۱۶-۱۷ دی

رویدادهای
منطقه و جهان


۱۶-۱۷ دی

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۱۶-۱۷ دی

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۱۶-۱۷ دی

منتخب اخبار ورزشی


۱۶-۱۷ دی

منتخب اخبار اقتصادی

"رادیو پیک"

چهارشنبه ۱۳ دیماه به روز شد

رادیو پیک را روی یوتیوب عضو شوید و برای ما نظرات خود را  بصورت پیام بنویسید. شما از این طریق موقعیت ما را در یوتیوب تقویت می کنید.


عنوان اول پیک نت ۱۷ دیماه

از ترور کرمان هم

نمیخواهند درس بگیرند؟

از هر رویدادی در ایران، حکومت می تواند درس گرفته و در سیاست های تبلیغاتی، اجتماعی و اقتصادی خود تجدید نظر کند، اما دریغ از برداشتن یک گام در این جهت. حتی اگر یک بخش از حاکمیت قصد چنین تجدید نظری را داشته باشد، بخش های دیگر نه تنها خود گامی بر نمیدارند، بلکه قلم پای آن بخشی را می شکنند که می خواهد در جهت تجدید نظر گام بردارد.

همین آخرین حادثه، یعنی انفجار تروریستی و پرتلفات کرمان و نحوه روبرو شدن حاکمیت با آن  را مرور کنیم. یک روز پس از سالروز ترور قاسم سلیمان و آن انفجار هولناک، رئیس جمهور رفته است بالای قبر قاسم سلیمانی. سفری نمایشی و تشریفاتی، که مردم حق دارند از خود سئوال کنند: اگر قرار بر حاضر شدن بر سر قبر قاسم سلیمانی بود، چرا همان روز سالروز رئیس جمهور نیآمد که اگر او می خواست بیاید قطعا امنیت محوطه را از هر لحاظ تامین می کردند و آن اقدام تروریستی خنثی می شد و روی نمیداد.

همین بازیهای تشریفاتی و نمایشی است که موجب می  شود مردم وسیعا از یکدیگر سئوال کنند که چرا در روز انفجار حتی یک مقام و یا یک فرمانده در محل انفجار نبود و اگر بود چرا نام یک مقام و فرمانده درمیان قربانیان نیست؟ و در ادامه این سئوال برسند به این شایعه که معلوم نیست از کجا در جامعه دامن زده شده است: "کار خودشان بود!"

نخواهید و انتظار نداشته باشید که این واقعیات تلخ گفته نشود. گفته و نوشته هم که نشود، در میان مردم پخش است و اتفاقا باید جسارت داشت و آنها را بسیار ساده و بی شعار و صفات و اضافات مطرح کرد و به آنها پاسخ منطقی داد.

همین پنهانکاری ها از مردم است که موجب می شود تا مطبوعات امریکا  و اروپا و مقامات اسرائیل برای بیرون کشیدن اسرائیل از زیر ضربه، بی وقفه از داعش بعنوان عامل ترور یاد کنند و مطبوعات ایران هم کپی برداری از آنها کرده و همین را به خورد مردم بدهند. و یا سناریوی قتل مهرجوئی را با علم کردن یک تاجیک بعنوان عامل ترور تکرار کنید. چرا نباید بررسی شود که آیا این خبر که آموزش و پرورش کرمان مدارس را برای رفتن دانش آموزان به آن قتلگاه تعطیل اعلام کرده بود یا نه؟ و اگر چنین کرده، با اجازه و در همآهنگی با کدام ارگان انتظامی و امنیتی چنین تصمیم گرفته است؟ و چرا مقامات امنیتی محل تمام گورستان را از یک روز قبل از سالروز کنترل نکرده اند؟ اگر توانش را نداشته اند، چرا از تهران کمک نخواسته اند؟ دشوار بود حدس زدن این که در سالروز ترور سلیمانی همانها که ترتیب ترور موشکی او را در بغداد دادند اگر بتوانند  فاجعه ای را سر قبر او بوجود می آورند؟

تعطیل عمومی اعلام کردن، عزای عمومی اعلام کردن، روضه خوانی راه انداختن و ادعای شناسائی و دستگیری این فرد یا آن فرد باتهام دست داشتن درترور، هیچ دردی را درمان نمی کند. نه امنیت برای آینده فراهم می کند و نه مردم را قانع!

چرا حکومت نباید از خود سئوال کند که چرا و به چه دلیل بسیاری از مردم با این حادثه هم مانند فاجعه غزه بی تفاوت روبرو شدند؟ هیچ ایرادی ندارد که این واکنش تلخ را بدانیم و با جسارت آن را مطرح کرده و ابعاد آن را بشکافیم. هم برای خود و هم برای مردم.

تا چنین نشود، امکان ندارد مردم با حکومت آشتی کنند. ما یقین داریم که نهادهای دراز و کوتاه امنیتی این اطلاعات را از کوچه و خیابان، تاکسی و اسنپ، مترو، اتوبوس، مدرسه و اداره و دانشگاه جمع کرده و در اختیار نظام هم گذاشته اند، اما دریغ از یک گام کوچک برای تجدید نظر در روش های گذشته.

این گام به زمین چسبیده، موجب شد که پس از اعتراضات سال گذشته نیز گامی در جهت اصلاح روش های گذشته برداشته نشود. وعده هائی دادند اما وقتی آب از آسیاب افتاد آن وعده ها نیز فراموش شد. حکومت فراموش کرد، مردم هم فراموش کردند؟ اگر کرده بودند امروز اینگونه با حکومت قهر و بیگانه نبودند.

آن  اعتراضات با همان نتایج تلخ و عزا برانگیز خاتمه یافت. بسیار خب. چرا محاکمه و اعدام و احکام زندان؟ اگر تمام شد، باید دفترش را می بستید، نه آنکه دست به انتقام بزنید.

نتیجه این گام برداشتن در جهت تجدید نظر در روش های گذشته را بزودی در انتخابات اسفندماه شاهد خواهیم بود. مگر گامی برداشته شود که مردم قبول و باور کنند که حکومت گامی عملی برای ترک روش های گذشته برداشته است.


دو احتمال قریب الوقوع

گریبان اسرائیل و امریکا

در چنگال یمن، در دریای سرخ


عربستان در چین

 سرمایه گذاری می کند!


امنیت با عقل و فن تامین می شود نه با سرکوب

فرمانده کل نیروی انتظامی

برای مردم روضه خوانی میکند


درچارچوب روسیه ستیزی

یکبار دیگر، پوتین را

رسانه‌های داخل کشورکشتند!


عنوان اول پیک نت  ۱۶ دیماه

صدور "بیانیه"

 رفع تکلیف است

"وظیفه"خودرا اعلام‌کنند!


وزیر کشور یک روز پیش از انفجار کرمان:

مرزها در کنترل است

و جای هیچگونه نگرانی نیست!


حکومت گریبان منتقدان این آقایان را گرفته

یگانه راه مقابله با نظرات

امثال زیدآبادی و زیبا کلام


مرگ پریگوژین

موفقیتی برای روسیه بود

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- نعمت بوستانی


امریکا نزدیک به ۷ میلیون "مورمن" دارد

"کندی" از ایالت "مورمن"ها

نامزد ریاست جمهوری امریکا شد



 جستجو در پیک نت

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


آرشیو

در یوتیوب

-----------------

کدام مطلب پیک نت روزگذشته بیشترین

 خواننده را داشت؟

خبر تفسیری "روضه خوانی فرمانده کل نیروی انتظامی درباره انفجار کرمان" که در پیک نت روز گذشته منتشر شد، روی تلگرام این روزنت بالای 5 هزار خواننده داشت. روی صفحه جدید پیک نت که جانشین فیسبوک پیک نت شده عنوان اول پیک نت روز گذشته بیشترین خواننده را داشت.

---------------

 فیسبوک پیک نت


---------------

تلگرام پیک نت