سرمقاله ۹۰۸

برای تسلیم امریکا شدن

روی‌فقر مردم حساب کرده‌اند!

 

تظاهرات کم نظیر در امریکا

علیه‌اسرائیل و درحمایت ازفلسطین

روزنامه پراودا- ترجمه: نعمت بوستانی

(پیک هفته ۱۰۹) ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۲ - ۶ دسامبر ۲۰۲۳

 pyknet100@gmail.com


۱۵-۱۴ آذر

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۱۵-۱۴ آذر

رویدادهای
منطقه و جهان


۱۵-۱۴ آذر

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۱۵-۱۴ آذر

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۱۵-۱۴ آذر

منتخب اخبار ورزشی


۱۵-۱۴ آذر

منتخب اخبار اقتصادی


عنوان اول پیک نت ۱۵ آذر

شرق و غرب در حال

صف آرائی جهانی اند

برای اکثریت مردم جهان، و از جمله ایران، تا چندی پیش تصور این که جهان به سمت یک جنگ خانمان برانداز می رود دشوار بود، اما اکنون کم کم، این واقعیت با سرعت گرفتن جبهه های آشکارا "نظامی" جای خود را در اذهان مردم باز کرده است.

حتی اگر اخبار همین روزهای اخیر را هم مرور کنیم، به همین نتیجه می رسیم. از جمله اعلام قصد آمریکا برای ایجاد زرادخانه موشکی - اتمی در منطقه آسیا و اقیانوسیه علیه چین. استرالیا، انگلستان و ژاپن نزدیک ترین متحد امریکا برای محاصره و آمادگی مقابله با چین در چارچوب ناتوی دوم شده اند.

در روسیه ۳۰ در صد بر بودجه نظامی کشور افزوده شد و سلاح هائی که در جنگ اوکراین دم به دم وارد صحنه می کند، نشان میدهد که صنایع نظامی این کشور بسرعت در حال تولید و خلاقیت است. چین یک مانور موشکی با نام "تایوان" برگزار کرده است که در آن سیل موشک شلیک شد. امریکا و ناتو در آستانه باختن جنگ اوکراین هستند اما سادگی است اگر تصور شود که غرب به این آسانی  تسلیم خواهد شد و امریکا کنار می نشیند تا آجر "دلار" از زیر پایش کشیده شود. خواه نا خواه برای جبران شکست در اوکراین دست به کار توطئه نظامی دیگری خواهند شد. این توطئه فراتر از دست و پائی است که اسرائیل درغزه می زند و عملا در باتلاق فرو می رود. غرب جمعی، اگر نتواند این مرحله را به سلامت پشت سر بگذارد، فروخواهد پاشید و به همین دلیل مشترکا و بازهم به رهبری امریکا طرحی را برای برون رفت از بحران و تسلیم جبهه شرق و جهان چند قطبی نشدن تدوین خواهد کرد.

در ایران، پس از یک دوره تقریبا دو ساله، دولت تازه متوجه شده که نرمش در برابر امریکا برای گرفتن پولهای بلوکه شده، یک خودفریبی بوده است و باید فکر نان کرد زیرا خربزه آب است. شاید هم گوش دولت را بیت رهبری و شورائی که حدس زده می شود نقش  اتاق فکر را در آنجا دارد، کشیده باشد. فعال شدن رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران "باقری" برای سفر به کشورهای منطقه برای پیشنهاد اتحادها و همکاری های نظامی و مانورهای پیاپی در آب های جنوبی از یکسو و سفر وزیر خارجه و بالاخره ابراهیم رئیسی به مسکو از سوی دیگر نشان میدهد که حکومت به همان نتیجه ای درباره آینده جهان رسیده که کره شمالی، چین؛ روسیه و برخی کشورهای کوچک افریقائی و آسیائی رسیده اند. جبهه بندی و بستن کمربندهای نظامی گریز ناپذیر است. چنان که روسیه علیرغم پیروزی هایش در اوکراین تکمه های کمربندی نظامی را سفت می کند. آلمان نیز در جبهه غرب کمر بندهای خود را سفت می کند. حتی با پیوستن به باشگاه اتمی جهان.

در چنین شرایطی که جهان در آن قرار گرفته، سازماندهی و جلب حمایت مردم از حکومت اهمیت حیاتی دارد. چنان که در روسیه با شتاب سرگرم آن هستند. در ایران، اوضاع از این نظر بسیار وخیم  است و اگر لازم است یک تکمه کمر بند نظامی را تنگ تر ببندند، برای تحولات داخلی باید چند سوراخ کمربند را تنگ تر ببندند. انتخابات آینده مجلس نشان خواهد داد که به چنین نتیجه ای رسیده اند و چنین عزمی را دارند؟ و یا باز هم می خواهند یک مجلس بی خاصیت را سر هم کنند! مجلس متفاوت با سیاست متفاوت امکان پذیر است و این تفاوت با به میدان آمدن چهره های جدید و متفاوت، همراه با اعلام برنامه های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی امکان پذیر است. برای اجرای یک سیاست راهبردی، بویژه در شرایط کنونی جهان باید تن به چنین تحولی داد. بویژه اگر عزمی راسخ برای نگاه به شرق وجود داشته باشد.

در چنین اوضاع و احوالی افراد بی خرد و خشک مغز دنبال لباس پرستاران در اتاق عمل هستند و یا تونل حجاب در متروها درست می کنند. از نگاه ما، بعید است که این اقدامات تنها ناشی از خشک مغزی مذهبی باشد. این تصمیمات و اقدامات مستقیم و غیر مستقیم هدایت شده است و ما سرنخ آن را در خارج از کشور و یا عواملشان در داخل کشور میدانیم.


سفر معاون وزیر دفاع روسیه

به نیجر برای قرار دادهای نظامی


"رادیو پیک"

چهارشنبه ۱۵ آذر به روز شد

"رادیو پیک" ، با هدف نگاهی متفاوت از دیگر رسانه های فارسی زبان داخل و خارج از کشور، نسبت به رویدادهای ایران و جهان راه اندازی شده است.

این رادیو هر چهارشنبه روی "یوتیوب" به روز می شود. برای حمایت از آن، اگر امکان آبونمان را دارید تاخیر نکنید و اگر چنین امکانی را ندارید ، ابتدائی ترین و ساده ترین کمکی که می توانید بکنید لایک کردن آن در یوتیوب و عضویت در آن با انتخاب گزینه "Subscribe"است.

توصیه می کنیم، نه تنها خود شنونده پیگیر این رادیو باشید، بلکه آن را به اشتراک بگذارید و شنیدن آن را به دیگران نیز توصیه کنید. آرشیو رادیو پیک نیز، امکان دسترسی شما به برنامه های هفته های گذشته را میدهد.

در برنامه این هفته رادیو پیک (چهارشنبه ۱۵ آذر) مطالبی را با این عناوین، همراه با عکس ها و فیلم های مربوط به آنها می شنوید و می بینید:

 

- انتخابات مجلس چه سمت و سوئی خواهد یافت؟

-"ایلان ماسک" چه کسی را تا کاخ سفید بدرقه خواهد کرد؟

- کدام  نشانه ها، حکایت از کنترل هولدینگ ها دارد؟

- بمباران دوباره غزه با چه هدفی شروع شد؟

- امریکا نمی خواهد تسلیم جهان چند قطبی شود

- چند خبر داخلی و خارجی و تفسیر کوتاه آنها

- مصاحبه یکی بی خبر و بی اطلاع با پرویز ثابتی

- مردگان، نوشته  های  خود را می خوانند!

- پرویز ثابتی به نقل از ارتشبد فردوست!

- بحران مسکن درایران چگونه می تواند حل شود- کافه ها و کافه قنادی ها، رقیب قهوه خانه  های سنتی شدند
- نصرت کریمی به جرم ساختن فیلم "محلل" خانه نشین شد


راه توده ۹۰۸ منتشر شد

 

هفته نامه راه توده - شماره ۹۰۸ (۱۵ آذر ۱۴۰۲) - منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک و کانال تلگرام راه توده نیز قرار گرفت. سرمقاله این شماره درباره بهره گیری از بحران اقتصادی- اجتماعی برای مقابله با گردش به شرق در طیف منتقدان و مخالفان این سیاست در داخل کشور دارد. گزارش ویژه این شماره نیز به اخبار نیمسال اول سال پر حادثه ۱۳۳۲ دارد. در همین شماره مطالب دیگری می خوانید با عناوین زیر:

پرویز ثابتی به نقل از ارتشبد فردوست، مصاحبه یک مرعوب وبی اطلاع با پرویز ثابتی، آوار کودتای ۲۸ مرداد چگونه بر سر ایران فرود آمد، شورش جهانی علیه نظم حاکم بر جهان، بازسازی دشوار ارتش روسیه به پیش می رود، راه ابریشم پشتیبان خودکفائی صنعت و کشاورزی در افریقا، ۸۰ سال پس از کنفرانس تهران، مکریک گام به گام و بی سر و صدا گردش به چپ کرد، نقش امریکا برای جنگ های قومی و مذهبی در خاورمیانه، نقش صدا و سیمای بی نفوذ در جامعه و اینترنت فیلتر شده در سیاست گریزی، اتحاد چپ ضد امپریالیست با مسلمانان مبارز و بالاخره نامه هوشنگ قربان نژاد عضو رهبری حزب توده ایران از زندان رجائی شهر در سال ۱۳۶۶


به بهانه نوشته های مهدی نصیری

سیاست قهرمان سازی

با دستگیری منتقدان خاتمه یافته؟


آغوش گشائی برزیل

به روی دولت انقلابی کوبا

روزنامه پراودا- ترجمه نعمت بوستانی


عنوان اول پیک نت ۱۴ آذر

نتانیاهو و زلنسکی
سرنوشتی‌‌مشترک ‌پیدا کرده‌اند!


هرچه زودتر باید وارد مذاکرات صلح شد

روسیه با ادامه جنگ

جنوب وشرق اوکراین ‌را می گیرد


با همکاری اقتصادی با دولت طالبان

گره مهاجران افغانستان را

میتوان با دست باز کرد!


عنوان اول پیک نت ۱۳ آذر

فرمانده تیپ جنوبی لشگر

غزه زنده‌است یاکشتهشده؟



 جستجو در پیک نت

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


----------------

آرشیو رادیو پیک در یوتیوب

----------------

"رادیو پیک"

 

چهارشنبه ۱۵ آذر

-----------------

-----------------

کدام مطلب پیک نت روزگذشته بیشترین

 خواننده را داشت؟

گفته های جفری رابرتز درباره "روسیه با ادامه جنگ جنوب و شرق اوکراین را فتح خواهد کرد" بالای 4 هزار و پانصد خواننده روی تلگرام پیک نت روز گذشته داشت. روی فیسبوک پیک نت نیز همین مطلب بیشترین خواننده را داشت و روی 6 فیسبوک خوانندگان آن به اشتراک گذاشته شد.

---------------

 فیسبوک پیک نت


---------------

تلگرام پیک نت