روزنامه نگاری در روزگار

حاکمیت شبکه های اجتماعی

دکتر صدرالدین الهی

 

در 6 ماه گذشته

مرگ دردناک 114 تهرانی

براثر مصرف قرص برنج

(پیک هفته  109) 14 مهر  1393 برابر با 6 اکتبر 2014

  infos@pyknet.net

 


فیسبوک 

پیک نت


 اخبار روز


5 هزار سایت

علیه دولت

فعالیت می کنند!

در یک مقابله به مثل، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد اعلام کرد:

حدود پنج هزارسایت فاقد مجوز (علیه دولت) در حال فعالیت هستند که مانند شبنامه عمل می کنند و کار آنها توهین‌ وانتشار مطالب خلاف واقع است. وزارت ارشاد وظیفه دارد این سایت‌ها را سازماندهی کند و به این وظیفه خود هم عمل خواهد کرد.

قوه قضائیه با مسدود شدن این سایت ها توسط وزارت ارشاد مخالفت کرده است.


فرماندهان سپاه

بزاز شده اند


پادشاه اردن

به دیدار پوتین رفت


رئیس جمهور جدید

افغانستان به دیدار

دیوید کامرون رفت


جز "آقا"

کسی احمدی نژاد

را جدی نگرفت!


دو فیلم

هشتاد و هشتی

اکران نمی شوند

 

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس "پورمختار" طی نامه ای به ایوبی معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد خواستار جلوگیری از اکران فیلم‌های «قصه‌ها» و «عصبانی نیستم» تا زمان رسیدگی به اعتراضات و شکایات مربوطه شد.


کوچ از لرستان

 

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس: سالانه 7000 تن از مردم لرستان به علت فقر و بیکاری مجبور به مهاجرت میشوند. حتی نخبگان هم از فقر و بیکاری و از شرایط سخت لرستان به ستوه آمده و حاشیهنشینی استانها را به ماندن در لرستان ترجیح میدهند.


چه کسی

میان دعوا

نرخ تعیین کرد؟


ثبات خاورمیانه

از نگاه اسرائیل

وزیر امور خارجه اسرائیل به پایگاه خبری "نشنال نیوز" اسرائیل گفت: به امکان حضول توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خوش‌بین نیستم. ایرانی‌ها نباید اجازه داشته باشند برنامه هسته‌ای خود را که ثبات ناچیز باقیمانده در خاور میانه را تهدید می‌کند ادامه دهند.


حضور  نماینده

ج. اسلامی در مراسم

تحلیف ریاست جمهوری افغانستان


نیاز به حمله از بیرون نیست

حمله

به ایران

 از درون!


استقلال کانون وکلا

در خطر است


زمین ها را

در کیش پس گرفتیم


اعتصاب 900 کارگر

پارس واگن اراک


زندگی سخت

کارگران عسلویه



پیچ تند و سراشیبی

مذاکرات ایران و 1+5

در آستانه دور جدید مذاکرات اتمی، جنگ روانی برای ایجاد تنش در این مذاکرات و جلوگیری از به نتیجه رسیدن آن از هر سو آغاز شده است. این مذاکرات که ادامه مذاکرات نیویورک است، قرار است بزودی در ژنو و یا وین آغاز شود. تهیه کننده سخنرانی جورج بوش که در آن ایران را "محور شرارت" اعلام کرد و حرف ها و جنجال های احمدی نژاد آب به همین آسیاب ریخت و قطعنامه های تحریم را روی دست مردم ایران گذاشت، با اشاره به مذاکرات مستقیم ایران و امریکا بر سر مسائل اتمی، بصورتی تحریک آمیز امریکا را بازنده این مذاکرات اعلام کرده است. این مقاله را در همین شماره پیک نت می خوانید. بدنبال آن، روزنامه انگلیسی ساندی تایمز، ناگهان کشف کرد که "داعش" در تدارک حمله به ایران و دستیابی به تکنولوژی اتمی بوده است! همین روزنامه اضافه کرده که اسناد این مسئله که شامل 70 نقشه جنگی است در ماه مارس گذشته بدست واحدهای مردمی ارتش عراق افتاده است! خروجی این خبر آنست که اگر ایران اتمی شود داعش، یعنی لولوئی که امریکا و غرب ساخته اند هم اتمی می شود! این که چرا داعش به اسرائیل جهت دستیابی به تکنولوژی اتمی رخنه نمی کند و یا به کمک دوستانش در پاکستان، یعنی القاعده و طالبان چنین تلاشی نمی کند، همان دم موشی است که از تله بیرون مانده!

این خبر را نیز در شماره امروز پیک نت می خوانید. بصورت همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلماتی که نه نام و نه مقامش اعلام شده، از سفر معاون آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد، اما در چارچوب همان جنگ تبلیغاتی که دربالا به آن اشاره شد. این خبرگزاری نیز نوشت:

"آژانس انتظار دارد بتواند گام جدیدی برای بازرسی ‌های طولانی از تاسیسات اتمی ایران بردارد". این خبر را نیز در شماره امروز پیک نت می خوانید.

در داخل کشور، شاید منصفانه ترین و دقیق ترین مقاله  تحلیلی که طی دوران اخیر و در ارتباط با مذاکرات اتمی در دولت روحانی منتشر شده، مقاله ای است که "موسویان" عضو سابق تیم مذاکرات اتمی نوشته و در شماره شنبه پیک نت منتشر شد و در شماره امروز نیز قابل دسترسی و مطالعه است. اما، مخالفان دولت که سخنگوی اصلی آنها آیت الله جنتی است، آشکارا در دو سخنرانی در مشهد از تفاهم اتمی و لغو تحریم ها مخالفت کرده و دلیل آن را موفقیت دولت و پیروزی روحانی در انتخابات مجلسین شورا و خبرگان رهبری و همچنین برداشتن گام های عملی برای خاتمه حصر موسوی و کروبی اعلام کرده است. در ادامه همین موش دوانی ها، سید احمد خاتمی که برای خطبه خوانی در نماز جمعه ها، نگاه به دست احمد جنتی می کند، در نماز جمعه این هفته، یکباره خروجی مذاکرات اتمی را لغو کامل و فوری تحریم ها اعلام کرد. هم احمد جنتی و هم احمدی خاتمی تصور کرده اند مردم فراموش کرده اند ستایش آنها از احمدی نژاد و مواضع او را، بویژه در ستایش از تحریم ها و ورق پاره اعلام کردن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را.


مصاحبه خرازی با الحیات:

موسوی و کروبی

بخشی از جنبش اصلاحات اند!


پای هیات های حل اختلاف به میان کشیده شده

مخالفت رئیس شورای شهر تهران

با انتخاب شهرداران با رای مردم


1+5 شد 1+6

لولوی داعش

به مذاکرات اتمی پیوست!


آنچه در مذاکرات اتمی

ایران و امریکا بدست آورده اند

دیوید فِرام


سفر معاون آژانس به ایران

پیش از مذاکرات تازه

از تاسیسات اتمی ایران بازدید می شود


نماینده روسیه در سازمان ملل:

سازمان ملل مشخص کند

هواپیمای مالزیائی را چه کسی سرنگون کرد!


دستآوردهای مذاکرات اتمی

درجنجال ها فراموش نشود

حسین موسویان- عضو ارشد تیم سابق مذاکرات اتمی


منتخب اخبار روزهای گذشته


احمدخاتمی: ستایش کنندگان تحریم ها و احمدی نژاد

خروجی مذاکرات اتمی باید لغو کامل تحریم ها باشد!


اطلاعیه حزب کمونیست روسیه فدراتیو

جلوی یکه تازی امریکا

در جهان را باید گرفت!


دو اشاره رئیس و دبیر مجمع مصلحت در هفته دفاع مقدس

نمی توان از جنگ گفت

و مهندس موسوی را دور زد


رهبر جمعیت 200 میلیونی می خواهد

10 میلیون از 70 میلیون

جمعیت ایران بی سواد مطلق اند!


علم الهدی در مشهد:

مردم در جمهوری اسلامی طعم دمکراسی را چشیدند!


مصاحبه با نخست وزیر لبنان

در مبارزه با داعش

نگران سرنوشت سوریه هستیم


نماینده سوریه در سازمان ملل

از داعش حمایت نکنند

تا سوریه بساط آن را جمع کند!


امام جمعه کربلا: داوطلبان حقوق می خواهند!

استراتژی جنگی داعش

و ضعف نیروهای داوطلب عراق


سرمقاله راه توده 475

منتقدان مذاکرات اتمی

طراحان ومجریان فاجعهاند!


حساب بانکی

A.Khodai

DEUTSCHE BANK

Konto 4593745

BLZ 10070024

برای پرداخت از خارج آلمان اطلاعات زیر را بنویسید

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران


درحاشیه جمله

"روزنامه نگار زندانی نداریم"

چشم و گوش را

باز کنیم و خبرهای

 اصلی را دنبال!


اسباب خانه

به صاحب خانه

می رود!

خبر نویسی از سوی خبرگزاری های داخلی با قصه نویسی و یا انتشار بولتن های روابط عمومی ادارات و سازمان های دولتی تفاوت چندانی ندارد. دو خط خبر را در میان 10 تا 15 پاراگراف آنقدر تکرار می کنند و کش می دهند که گوئی قصه حسین کرُد شبستری می نویسند. آن هم در دوره ای که کوتاه نویسی خبر، در حد یک جمله، پرنفوذ ترین خبر است. مرزهای گزارش و مقاله و قصه و تحلیل و خبر همه با هم مخلوط است. لغات و اصطلاحات عربی و فارسی در خبرها و گزارش های خبرگزاری ها و روزنامه ها و سرآمد همه آنها "رسانه ملی" با هم محشورند و البته گاه نیز یک لغت و یا اصطلاح انگلیسی هم مثل نشانه گذاری کلاغ روی شانه افرادی که زیر درخت در پارک ها نشسته اند زینت بخش خبرها و گزارش ها می شود!

ساختمان و فروشگاه و کارخانه آتش گرفته، اما خبر از واقعه آغاز نمی شود؛ بلکه از شیرینکاری ماموران آتش نشانی برای مهار حریق آغاز می شود! حادثه رانندگی شده و عده ای کشته شده اند و یا دو قطار به هم خورده و عده ای کشته شده اند اما خبر در رسانه های ایران از گفتگو با مدیرکل راه آهن دولتی و یا رئیس پلیس شروع می شود و آنها نیز شرح ماموریت خود را مقدم بر خود حادثه میدانند.

اختلاس و سرقت و یا فلان آمار اعلام شده، اما اغلب با نوشتن میلیون و میلیارد یادشان می رود بنویسند این میلیارد و میلیون به ریال است؟ به تومان است؟ به دلار است؟ آخرین نمونه از این دست را در همین شماره پیک نت و در خبر مربوط به مصرف سیگار در ایران میخوانید که معلوم نیست 60 میلیارد نخ سیگار طی 10 سال دود شده، روزانه دود می شود؟ هفتگی دود شده؟

از قدیم می گفتند "اسباب خانه، به صاحب خانه می رود". وقتی فارسی مقامات آلوده به عربی و گاه انگلیسی است، وقتی برای فیلترینگ شبکه های اجتماعی صحنه سازی می کنند و سپس محسنی اژه ای نامه ای برای وزیر ارتباطات می نویسد که پر از غلط املائی و آلوده به تهدید و ارعاب است و عربی و فارسی آن با هم جوش داده شده اند و نفس خواننده در می آید تا جمله (پاراگراف) تمام شود و به نقطه برسد، انتظار زیادی از رسانه ها نباید داشت! نامه اژه ای را هم در همین شماره پیک نت می خوانید.

 

 

اخوان المسلمین

در خاورمیانه

(این کتاب را از این طریق تهیه کنید)