آمار غیر رسمی از تلفات ۳۵۰۰ نفری ارتش

با آتش بس دوم درغزه

نتانیاهو سقوط خواهد کرد؟

 

امریکا بمب به اسرائیل میدهد

واز بمباران غزه انتقادمی‌کند!

راشا تودی- ترجمه نعمت بوستانی

(پیک هفته ۱۰۹) ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۲ - ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳

 pyknet100@gmail.com


۲۵-۲۷ آذر

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۲۵-۲۷ آذر

رویدادهای
منطقه و جهان


۲۵-۲۷ آذر

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۲۵-۲۷ آذر

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۲۵-۲۷ آذر

منتخب اخبار ورزشی


۲۵-۲۷ آذر

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت ۲۷ آذر

عقربه های دو جنگ

روی"صفر"ساعت مذاکره

برخی مصاحبه های روزهای اخیر، از سوی انگشت شمار افراد و شخصیت هائی که نگاهی واقع بینانه و انسانی نسبت به حوادث کنونی جهان دارند، ما را بر آن میدارد تا بگوئیم:

 زمان تاریخ و جغرافیا گفتن درباره اسرائیل، فلسطین و اوکراین گذشته است.

دو سال پس از جنگ اوکراین و دو ماه پس از جنایاتی که اسرائیل در غزه مرتکب شده، دیگر دشوار بتوان تصور کرد که مردم و مخاطبان شبکه های تلویزیونی که این شخصیت ها و افراد با آنها مصاحبه می کنند، هنوز نیازمند یادآوری تاریخ و جغرافیای اوکراین و اسرائیل و فلسطین باشند و یا شرح درد انگیز آنچه که اسرائیل با غزه کرد.

درباره اوکراین نیز امروز، بر خلاف ماهها و حتی سال اول جنگ اوکراین، که مردم زیر فشار سنگین رسانه های غرب و سانسور رسانه های روسیه بودند، همه میدانند که جنگ اوکراین در واقع درسال ۲۰۰۸ پایه ریزی شد، در ۲۰۱۴ با یک کودتای فاشیستی به جنگ داخلی با روس تبارها در شرق اوکراین ختم شد، که هدف از آن رساندن ناتو به مرزهای روسیه و حمله به این کشور بود.  در سال ۲۰۲۱ ارتش روسیه وارد اوکراین شد و جنگ با ارتش دولتی اوکراین و ارتش نازی های آن کشور آغاز شد. این جنگ خیلی زود به جنگ روسیه با ناتو منجر شد که امروز شاهد نتیجه آن هستیم. یعنی مرحله ای که رویاهای امریکا و متحدان ناتوئی اش برای تجزیه روسیه نقش بر آب شده و اگر هرچه زودتر با روسیه وارد مذاکره نشود، همه اوکراین را از دست خواهند داد.

ما وارد اخبار بالا گرفتن ضرورت مذاکره با روسیه در کشورهای غربی و حتی در خود امریکا نمی شویم، همچنان که درباره ضرورت خاتمه دادن هرچه سریعتر تجاوز اسرائیل به غزه. اخبار بصورت مستقل و جداگانه در رسانه های مختلف و از جمله در پیک نت منتشر شده است. در اینجا، تفسیر و تحلیل روزها و لحظاتی است که طی می کنیم.

در باره اسرائیل و فلسطین هم، دیگر دوران دروغ گوئی ها و عوامفریبی های اولیه اسرائیل درباره تهاجم ۷ اکتبر حماس به داخل سرزمین هائی که اسرائیل اشغال کرده و در آنها شهرک های نظامی و یهودی نشین برپا کرده بود سر آمده است. چشم جهان به روی جنایاتی در غزه باز شد که ماهیت اسرائیل را فاش ساخت. ارتش اسرائیل که می خواست درعرض چند روز غزه را فتح کند، حالا دو ماه است که در خرابه هائی که از بمباران خانه و کاشانه مردم غزه ساخته گیر کرده و ارتش آن کشور چند هزار کشته داده است. در خود اسرائیل زمین زیر پای صهیونیست های حاکم بر اسرائیل می لرزد و میرود به آنسو که بود و نبود اسرائیل با جنگ غزه گره بخورد. بود و نبودی که روز به روز به "نبود و  نبود" نزدیک تر می شود.

می خواهیم بگوئیم که هر نوع اظهار نظر و مصاحبه و نوشته ای، امروز باید درباره شرایط این لحظه و پیش بینی آینده باشد (تا حد ممکن) و نه ذکر مصیبت و گفتن از تاریخ و جعفرافیای منطقه. چه درباره اوکراین و چه درباره اسرائیل و غزه.

درباره جنگ اسرائیل با مردم فلسطین و جنایاتی که درغزه مرتکب شد، سخن امروز، آن میتواند باشد که اسرائیل زیر کدام فشار داخلی، منطقه ای و جهانی و حتی متحدانش برای عقب نشینی قرار گرفته است و امریکا به چه دلیل و انگیزه ای، بار دیگر وزیر خارجه و دیگر مقامات کاخ سفید را راهی تل آویو و قطر کرده است.

ما، فشار امریکا به دولت نتانیاهو برای قبول آتش بس دوم را نتیجه سفر غافلگیر کننده پوتین به عربستان سعودی و ابوظبی و مذاکرات ۵ ساعته اش در مسکو با رئیس جمهور ایران و مذاکرات تلفنی اش با ژنرال السیسی رئیس جمهور مصر میدانیم.

امریکا از نتیجه این سفر و مذاکرات مطلع شده و در عمل نیز شاهد نتایج آنست. یعنی فروکش کردن شلیک پیاپی موشک از یمن به طرف اسرائیل و حتی توقیف نرم کشتی هائی که مقصدشان اسرائیل است و نه به موشک بستن آنها، کاهش شلیک موشک از لبنان به طرف اسرائیل، کاهش بمباران های کور و وحشیانه غزه توسط ارتش اسرائیل و عکس العمل متقابل حماس و حتی زمزمه مذاکرات غیر مستقیم حماس با اسرائیل.

فعلا و آنگونه که برداشت می شود، همه بر سر طرح دو کشوری در منطقه به تفاهم رسیده اند و خاتمه ویران سازی غزه به معنای آغاز مذاکره برای اجرای طرح دو کشوری در منطقه است. حتی ایران نیز دیگر به طور رسمی از رفراندوم و انتخابات در کل فلسطین و تعیین تکلیف اسرائیل در این رفراندم چیزی نمی گوید. توازن قوا، شرایط جهانی، موقعیت لبنان و سوریه و قبول واقعیات در این مرحله، آن چیزی است که فعلا شاهدیم و  می رویم به آن سو که همه بر سر آن تفاهم کنند.

فراموش نکنیم که تلفات سنگین و ویرانی را فلسطینی های غزه متحمل شده اند، اما شکست سنگین را اسرائیل.

باید در هر فرصتی و از هر تریبونی که بدست می آید (که بسیار هم محدود است) حرف روز را زد، تا توجه عمومی را جلب کرد و مخاطبان را به روز کرد، والا در تمام دو ماه گذشته بارها و بارها مسائل تاریخی و جغرافیائی منطقه مطرح شده است.

توجه داشته باشیم که این شرایطی است که اکنون در آن قرار داریم، این که حوادث پیش بینی نشده چه تغییرات احتمالی در این تفسیر رویدادها بدهد موکول به آن حوادث است. حوادثی که ممکن است مخالفان روندی که در بالا به آن اشاره کردیم مبتکر و سازمان دهنده آن باشند و یا بشوند.


مجارستان و اسلواکی
حساب خود را از ناتو جدا کرده‌اند
نیوز اکونومیک- ترجمه بهمن دوستدار


با کشتی گیری آگاهانه

"یمن" گلوی اقتصادی اسرائیل را

در دریای سرخ گرفته است!


این دولت خواهان نظامی شدن ژاپن است

متلاشی شدن دولت ژاپن

زیر فشار رسوائی یک کلاهبرداری


کنفرانس سالانه پوتین در مسکو

ویران سازی غزه را ببینید

وبا جنگ اوکراین مقایسه کنید


هشدار پارلمان اسلواکی

پرواز هواپیماهای اوکراین

ازکشورهای ناتو، یعنی جنگ سوم


عنوان اول پیک نت ۲۵ آذر

دو کلام حرف حساب جواد ظریف

 دعواهای سیاسی

در ج.اسلامی بر سر قدرت است


در "راسک" بلوچستان

شبیخون به یک پاسگاه

و کشته شدن ۱۱ نیروی انتظامی


سرمقاله راه توده ۹۰۹

امریکا با ج. اسلامی مشکل ندارد

با بزرگی و موقعیت ایران مشکل دارد



 جستجو در پیک نت

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


----------------

آرشیو رادیو پیک در یوتیوب

----------------

"رادیو پیک"

 

چهارشنبه ۲۲ آذر

-----------------

-----------------

کدام مطلب پیک نت روزگذشته بیشترین

 خواننده را داشت؟

.عنوان اول پیک نت شنبه (یکشنبه ایران تعطیل بود) که تفسیری بود بر تازه ترین سخنان ظریف وزیر خارجه دولت روحانی، روی تلگرام این روزنت نزدیک به 5 هزار خواننده داشت. در فیسبوک پیک نت نیز همین عنوان اول بیشترین خواننده را داشت و روی 7 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.

---------------

 فیسبوک پیک نت


---------------

تلگرام پیک نت