سرمقاله ۸۸۹

دولت رئیسی توان و ظرفیت

سیاست نگاه به شرق را ندارد!

 

آمریکا در حال تدارک

 شورشی بزرگ در ایران است

بنیاد فرهنگ استراتژیک. ترجمه بهمن دوستدار

(پیک هفته ۱۰۹) ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۲ - ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۳

 pyknet100@gmail.com


۲۸-۲۷ تیر

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۲۸-۲۷ تیر

رویدادهای
منطقه و جهان


۲۸-۲۷ تیر

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۲۸-۲۷ تیر

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۲۸-۲۷ تیر

منتخب اخبار ورزشی


۲۸-۲۷ تیر

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت ۲۸ تیر

امریکا اهل سلطه است

رابطه متوازن نمی‌خواهد!

۷۵ تن از "دیپلمات های" چند دهه اخیر جمهوری اسلامی با امضای نامه ای، در چارچوب مخالفت امریکا با مناسبات ایران و روسیه، به کنسرت رسانه ای روسیه ستیزی پیوسته و چنین نوشتند:

"سیاست شرق گرایی یک سویه و غرب ستیزی افراطی و انکار روابطی متوازن با کشورها و قدرتهای جهانی بدون توجه به الزامات ژئوپولیتیکی ایران خسارات غیر قابل جبرانی را به منافع کشور وارد ساخته و هزینه های گزافی را تحمیل می نماید."

نویسندگان این بیانیه می گویند که ایران روابط متوازن با جهان یعنی امریکا ندارد و منظور خود را هم از این "روابط متوازن" و نحوه برقراری آن روشن نمی کنند. گوئی آمریکا می خواهد با ایران روابط متوازن داشته باشد و این ایران است که نمی خواهد و آن را انکار می کند!

این ادعا نماد کامل بی اطلاعی و بی صداقتی و دروغگوئی کسانی است که خود را دیپلمات معرفی کرده اند. نگاهی بیاندازیم به کارنامه خواست امریکا برای روابطی نامتوازن با ایران:

- آمریکا بود که شاه را به پاناما برد،

- آمریکا بود که عراق را به حمله به ایران تشویق کرد،

- آمریکا بود که هواپیمای مسافربری ایران را با شلیک موشک در خلیج فارس سرنگون کرد که 290 سرنشین آن جان باختند.

- بعد از جنگ زمانی که شرکت های نفتی آمریکایی به ایران آمدند و در ایران از آنها استقبال شد آمریکا قانون داماتو را تصویب کرد و آنها را مجبور کرد که از ایران خارج شوند.

- در زمان محمد خاتمی و پس از تلاش وی برای عادی سازی روابط با آمریکا و حتی کمک ایران به آمریکا در اشغال افغانستان و عراق، جرج بوش ایران را جزو "محور شرارت" اعلام کرد و حتی حمله نظامی به ایران به شهادت ژنرال "وسلی کلارک" فرمانده سابق نیروهای ناتو در اروپا در دستور کار آمریکا قرار گرفت.

- پس از امضای برجام این آمریکا بود که از برجام خارج شد نه ایران و این بایدن بود که به برجام بازنگشت.

- قاسم سلیمانی را آمریکا ترور کرد و دهها رویداد دیگر. بنابراین و درواقع نه تنها ایران هیچگاه روابط متوازن با آمریکا را انکار نکرده، بلکه آمریکا حتی تن به روابطی غیرمتوازن هم با ایران نداده است و تا ایران را غرق یک جنگ داخلی نکرده و آن را به چند تکه تقسیم نکند نیز چنین نخواهد کرد. آنها که غیر از این در سر دارند، خود را فریب میدهند و آن دیپلمات هائی که به چشم حقیقت خاک می پاشند به فراموشی و فریب مردم کمک می کنند.

ما از رابطه متوازن این را می فهمیم که حداقل آمریکا:

۱- در سیاست خارجی ایران دخالت نکند. ایران بعنوان یک کشور مستقل با هرکشوری که مایل است هر سطحی از روابط را که مایل است می تواند داشته باشد و به آمریکا این روابط، خوب یا بد، هیچ ربطی ندارد.

۲- در سیاست داخلی ایران مداخله نکند. از یک حزب یا گروه یا جناح علیه دیگری استفاده نکند. بودجه برای تبلیغات یا دخالت نظامی علیه ایران تصویب نکند.

۳ – پایگاه هایش را از اطراف ایران جمع کند یا حداقل از آنها برای تهدید ایران استفاده نکند.

اگر آمریکا همین سه شرط بدیهی و طبیعی را که حداقل خواسته هر کشور مستقل در روابط با دیگر کشورهاست را حاضر باشد در رابطه با ایران بپذیرد، آیا مردم ایران یا حکومت ایران دیوانه هستند که بخواهند "غرب ستیزی" کنند؟ اصلا ریشه چیزی اگر بنام "غرب ستیزی" وجود داشته باشد؛ این است که آمریکا نمی خواهد روابط متوازن با ایران (و با هیچ کجای جهان) داشته باشد. امریکا حتی با متحدان اروپائی خود نیز نمی خواهد روابط متوازن داشته باشد. چه رسد به چین و روسیه و ایران.

اگر آمریکا به هیچکدام از این سه شرط تن نمی دهد و دیپلمات های ما بهتر از هرکسی می دانند که تن نمی دهد، چرا به مردم ایران دروغ از "شرق گرایی یکسویه و غرب ستیزی افراطی" سخن می گویند؟ برخلاف ادعای "دیپلمات" های سابق، اتحاد با روسیه و چین "شرق گرایی یکسویه" نیست بلکه شرط ایجاد "روابط متوازن" با آمریکا و غرب است. هر قدر رابطه ما با روسیه و چین (و بریکس و شانگهای و اوراسیا) مستحکم تر باشد می توانیم برویم به سمت آنکه با آمریکا رابطه نه کاملا متوازن که نسبتا متوازن تری برقرار کنیم. این درست همان چیزیست که نویسندگان نامه نمی خواهند به مردم بگویند.


سالگرد فاجعه ای با ۲۹۰ قربانی

هواپیمای ایران را با ۲۹۰ مسافر

امریکا باشلیک موشک سرنگون‌کرد!


پیام زوگانف به کنفرانس بریکس در آفریقای جنوبی

غرب برای ادامه سلطه برجهان

"فاشیسم" را میخواهد احیا کند!

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه نعمت بوستانی


رادیو هفته ۲۸ تیر منتشر شد

 

رادیو هفته، با نگاهی متفاوت از دیگر رسانه های فارسی زبان ایران، رویدادهای ایران، در هفته ای که گذشته را تحلیل و هر چهارشنبه به روز می شود. این رادیو که روی "یوتیوب" به روز می شود را گوش کنید، آن را با انتخاب گرینه "Subscribe" عضو شوید، لایک کنید، به اشتراک بگذارید و شنیدن آن را به دیگران توصیه کنید.

در برنامه این هفته مطالبی با عناوین زیر می شنوید: 

- چند خبر کوتاه از ایران و جهان

- ۱۰ شب شعر ایران در انستیتو گوته تهران در سال ۱۳۵۶

- بیانیه شورای خلیج فارس و جنجالی که بر پا شد

- یک پژوهش آماری در باره طرفداران و مخالفان حجاب در  ایران

- غلامحسین بنان، خواننده ای که دشوار بتوان برای او جانشینی پیدا شود

- آیا جهان به سوی یک جنگ جهانی می رود؟

- روحانیت مرتجع و حکومتی سد راه هر تصمیم منطقی درباره حجاب است

- کابوس جنگ بر فراز کدام قاره پرسه می زند؟

- ۴۳ سال کودتاهای اقتصادی در ایران


راه توده ۸۸۹ منتشر شد!

هفته نامه راه توده - شماره ۸۸۹ (۲۸ تیر ۱۴۰۲)- منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک و کانال تلگرام راه توده نیز قرار گرفت. سرمقاله این شماره اختصاص به تزلزل حکومت و ناتوانی دولت در اجرای سیاست نگاه به شرق دارد. گزارش ویژه نیز بخش دیگری از تاریخ ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب ۵۷ است که به آغاز دوره دوم سلطنت رضا شاه رسیده است. در همین شماره مطالب دیگری می خوانید با عناوین زیر:

۷۵ دیپلمات ایرانی که حقیقت را از مردم پنهان می کنند، نجات اقتصادی با کنترل تجارت خارجی امکان پذیر است، بدهی سریلانکا به چین - از افسانه تا واقعیت، نسل جوان ومیانه ایران چقدر نمی دانند، سرنوشت یکسال رهبران انقلاب های رنگی،  فیل ژاپن بار دیگر یاد هندوستان کرده، ناتو چه آشی برای سوئد خواهد پخت؟، امریکای لاتین دیگر حاضر به پیروی از امریکا نیست، بحث کارشناسان روس درباره استفاده از سلاح اتمی و بالاخره دیداری غیر مترقبه با مریم فیروز در خیابان.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh


آیا گامی برای همکاری با کمونیستها برداشته شده؟

فرمانده جدید"واگنر" در دو جنگ

افغانستان و سوریه حضور داشته!


 تدارک جنگ بزرگ از شرق و غرب

دکتر محمود رمک‌هاشمی


عنوان اول پیک نت ۲۸ تیر

زیر چادر و حجاب

حکومت چهار دست وپا گیرکرده


رهبر حزب کمونیست روسیه:

بازار بی نظم

به حکومت یک باند تبدیل میشود

ترجمه ابراهیم شیری


لهستان قربانی جنگ

اوکراین خواهد شد؟

 

لهستان پشت جبهه جنگ اوکراین است. حکومتی که بر سر کار است، دو قلوی حکومت اوکراین است. نازی ها همانقدر در لهستان صاحب نفوذ و در حکومت و ارتش حضور دارند که نازی ها در دولت و ارتش اوکراین. فضای جنگی و امنیتی در لهستان شبیه همان فضائی است که در کیف حکم است. دولتی ها و بویژه نخست وزیر شبه فاشیست لهستان همانقدر از ترور و کودتا بیم دارد که زلنسکی در اوکراین بیم و هراس دارد. و این هر دو از تغییر سیاست در امریکا و برداشته شدن دست کاخ سفید از پشتشان بیمناکند و حدس می زنند که بحران اقتصادی و نارضائی در اروپا و امریکا به همین سمت می رود. لهستان همیشه خود را رقیب آلمان میدانسته و اکنون نیز بر سر دنباله روی از ناتو و امریکا با آلمان رقابت می کند. درعین حال، لهستان ادعای مالکیت بر بخشی از اوکراین را دارد. نه امروز و نه دیروز، بلکه بصورت تاریخی. امواج میلیونی مهاجرین اوکرائینی که از آغاز جنگ در اوکراین وارد لهستان شده بودند، حالا به یک معضل برای دولت و مردم لهستان تبدیل شده اند. دولت و ارتش لهستان از آن بیم دارد که دستی از آستین همین مهاجرین برای ترور نخست وزیر بیرون بیاید. این فیلم همین بیم را نشان میدهد. نخست وزیر لهستان فاصله چند متری مقر نخست وزیری تا اتومبیل ضد گلوله اش را در محاصره ماموران مسلح و آماده شلیک یگانه حفاظت که از گردان نازی های لهستان است طی می کند. اگر در لهستان وضع عادی بود، به چنین تدابیری نیاز بود؟ همین فیلم نشان نمیدهد که در لهستان نیز فضای جنگی حاکم است و حکومت از واکنش مردم که جنگ نمی خواهند و از تبدیل شدن کشورشان به سرنوشت اوکراین نگرانند می ترسد؟


افزایش شمار دانشجویان ایرانی در چین

چین گریزان و روسیه ستیزان

نگران شکست امریکا هستند!


انتصاب در دیدار فرماندهان واگنر و پوتین

یک سرهنگ کهنه کار روس

فرمانده نظامیان واگنر شد!



 جستجو در پیک نت

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 


 آرشیو رادیو هفته در یوتیوب

----------------------

"رادیو هفته"

۲۸ تیر

به روز شد!

 

رادیو هفته، با نگاهی متفاوت از دیگر رسانه های فارسی زبان ایران، رویدادهای ایران، در هفته ای که گذشته را تحلیل و هر چهارشنبه به روز می شود. این رادیو که روی "یوتیوب" به روز می شود را گوش کنید، آن را با انتخاب گرینه "Subscribe" عضو شوید، لایک کنید، به اشتراک بگذارید و شنیدن آن را به دیگران توصیه کنید.

در برنامه این هفته مطالبی با عناوین زیر می شنوید:

- چند خبر کوتاه از ایران و جهان

- ۱۰ شب شعر ایران در انستیتو گوته تهران در سال ۱۳۵۶

- بیانیه شورای خلیج فارس و جنجالی که بر پا شد

- یک پژوهش آماری در باره طرفداران و مخالفان حجاب در  ایران

- غلامحسین بنان، خواننده ای که دشوار بتوان برای او جانشینی پیدا شود

- آیا جهان به سوی یک جنگ جهانی می رود؟

- روحانیت مرتجع و حکومتی سد راه هر تصمیم منطقی درباره حجاب است

- کابوس جنگ بر فراز کدام قاره پرسه می زند؟

- ۴۳ سال کودتاهای اقتصادی در ایران

---------------

کدام مطلب پیک نت روزگذشته بیشترین

 خواننده را داشت؟

عنوان اول پیک نت روز گذشته (دوشنبه) که در ارتباط به بهره گیری امریکا از روسیه ستیزی در ایران بود، روی تلگرام این روزنت نزدیک به ۵ هزار خواننده داشت. همین عنوان اول روی فیسبوک پیک نت نیز بیشترین خواننده را داشت و روی ۹ فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.

 فیسبوک پیک نت


----------------

تلگرام پیک نت