گزارش فوری "بوستن كلوپ" از ديدار بی‌نتيجه لاريجانی- سولانا
ديروز
بلژيك - امروز فرانسه- هفته آينده سن پترزبورگ
ايران در انتظار واكنش های تند جهانی

پيک هفته

   

آغاز انتشار گزيده های خاطرات وزير دربار شاه"اسدالله علم"
ولايت مطلقه همايونی:
همه گهُ خوردند
اما برای شاه هم گذاشتند!

از كنار ريشه های خودكامگی ديرينه و سلطنتی درايران، شاخه ولايت مطلقه فقيه جوانه زد و چنان به سرعت رشد كرد كه اجازه سربلند كردن جمهوری را نداد. اين كه شاه وابسته به امريكا بود و رهبر در سخنرانی هايش هنوز از پرخاش ضد امريكائی بعنوان چاشنی استفاده میكند، تغييری در اصل ماجرا، يعنی "خودكامگی” ريشه دار درايران نمی دهد. خاطرات باقی مانده و مستند از دوران رضا شاه و پسرش را، نه فقط به اين دليل كه افشاگر آن دوران است، بلكه با هدف نشان دادن نشانه ها و وجوه مشترك جمهوری اسلامی كنونی و مسيری كه با سرعت طی میكند تا به آن سالهائی كه اسدالله علم در خاطراتش مینويسد برسد منتشر میكنيم.

اعضای مجلس سنا، پیر، ملتمس وحشتزده، به دیدار شاه برده شده اند. شریف امامی رئیس این مجلس که بدلیل وابستگی اش به روحانیت و ارتباط های انگلیسی اش یکسال قبل از سقوط سلطنت پهلوی نخست وزیر شد و سیاست آشتی با روحانیت را اعلام داشت و اسدالله علم، هر دو پشت شاه و با فاصله، منتظر واکنش مقام همایونی اند و سناتورها بیمناک تر از شریف امامی و علم همین واکنش او را رصد می کنند. مسعودی مدیر انتشاراتی اطلاعات نفر دوم از سمت چپ عکس دیده می شود. مجلس سنای شاهانه اکنون در جمهوری اسلامی به دو پاره مجمع تشخیص مصلحت و مجلس خبرگان تقسیم شده است. برسر اولین پیچ ممکن هر دو یکی خواهند شد تا بازگشت نظام سلطنتی به ایران، با عنوان "حکومت اسلامی" کامل شده و از شر نام "جمهوری" نیز خلاص شوند.


ميرزاده عشقی
خانه اين شاعر ملی كجاست؟
سولماز نراقى

هشتاد و دوسال از ترورميرزاده عشقى می‌گذرد. شايد، اگر نبود ترورها و قتل های زنجيره ای روشنفكران و دگرانديشان ايران درجمهوری اسلامی، اين ترور اينگونه در 10- 15 سال اخير با جزئيات دنبال نمی‌ شد.
دوازدهم تيرماه ۱۳۰۳ به دستور رضاشاه ميرزاده عشقی را به همان سبك كه وارد خانه فروهر شده و او را كشتند، ماموران خفيه و نظميه رضاخان وارد خانه عشقی شده و اين شاعر ميهن دوست و پرشور را بضرب گلوله بقتل رساندند. قتل در حياط خانه روی داد. خانه عشقی پشت باغ سهپسالار سابق تهران بود. كوچه عشقی. از قضا، خانه عشقی با خانه فروهر ها فاصله زيادی نداشت! اهل يك محله بودند،؛ گرچه عشقی خيلی زودتر از فروهر ترور شد.
 من آن نيم كه به مرگ طبيعى شوم هلاك
وين كاسه خون به بستر راحت هدر كنم 
دوازده ساله بود كه انقلاب مشروطه پيروزشد. چهارده ساله بود كه محمدعلى شاه مجلس را به توپ بست. جوان و پرشور بود كه ديكتاتوری رضا شاه بر مملكت سلطه يافت.... ادامه


آدم حلال زاده
به ياد اين سه تن
  خسرو شاهانی  - عزيزنسين -   ثمين باغچه بان



خرافات ديجيتالی

اين صلوات شمار ديجيتالی را يا با سفارش معتبر در خارج از كشور ساخته و وارد كشور كرده اند و يا در همان داخل كشور ساخته اند. خيلی از فروشگاه های فروش سی دی ها و نوحه های مذهبی آن را میفروشند. همه نوع تكنيكی خوب و مفيد است، به شرط آنكه در خدمت خرافات باشد. نمونه اش اين!


فوكوس چاپ آلمان: بوش همسوئی جديد آلمان با امريكا را ستود


ايران اتمی در يك نگاه

---------------------

هنوز اتمی نشده

تا برق می ره

همه منتظر یک حادثه ای می شن!

آرام دل

دائی جان ناپلئون

به 4 زبان ترجمه شد

اما تجدید چاپ آن درایران همچنان از ناممکن هاست

 21  تير 1385

 شماره 73
   
پيک هفته

به آذين:
بپا خيزيد

جنگ موشکی - فضائی که امریکا درتدارک آنست و جمهوری اسلامی ساده لوحانه، بجای فکری برای حمایت مردم از حاکمیتی ملی، با موشک شهاب 3 و اندیشه سوار کردن کلاهک اتمی بر سرآنها، عملا درخدمت این سیاست جنگی امریکا درآمده. این عکس را خبرگزاری های جهان، بعنوان مدل سپر موشکی اروپا که امریکا درحال سوار کردن و تحمیل آن به بهانه تروریسم و ایران به اروپاست مخابره کرده اند، اما ننوشته اند آن نقطه ای که زده شده کجاست؟ فقط موشک های شلیک شده درفضا نابود می شوند و کشور مبدع شلیک نیز زده می شود؟ پیرمرد، نگران آینده این جهان چشم ها را بست.

من نيستم، اما نگذاريد
جهان نابود شود
خسرو باقری
«درباره‌ی م. ا. به‌آذين»-  فرهنگ توسعه
سه دوره ترجمه درايران


نان و شراب
محمد قاضی  
و سرگذشت خواندنی
 ترجمه هايش


سعيد كنگرانی
بازيگرخوش تيپ
سينمای دهه 50
با موهای سپيد به ايران بازگشت
سعيده خدابخش

بازگشت به ایران و حضور دوباره در سینمای داخل کشور(عکس بالا). سالهای آغاز حضور در سینمای ایران و درانتظار بازی در سریال دائی جان ناپلئون( عکس پائین)


طاهره صفارزاده
فاصله خود را از دين حاكم
يكبار ديگر حفظ كرد!


تاريخ سينمای ايران- 4
اولين فيلم ناطق فارسی
توفان زندگی
يخش نگرفت، اما
سينما را تكان داد
مسعود مهرابی


روزنگاری
پس از روزنامه نگاری
وبلاگ "گلشهر"
حاشيه هائی خواندنی تر از متن
درانتظار يك مصاحبه خواندنی با ابطحی