فعلا شوری در مردم نیست که برانگیخته شود

سر چه کسانی در دیگ

انتخابات مجلس خواهد جوشید؟

 

در سیاست خارجی

اختلاف نظر فرماندهان سپاه

با دولت در سیاست خارجی

(پیک هفته ۱۰۹) ۶ آذر ماه ۱۴۰۲ - ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳

 pyknet100@gmail.com


۵-۶ آذر

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۵-۶ آذر

رویدادهای
منطقه و جهان


۵-۶ آذر

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۵-۶ آذر

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۵-۶ آذر

منتخب اخبار ورزشی


۵-۶ آذر

منتخب اخبار اقتصادی


"رادیو پیک"

چهارشنبه ۱ آذر

این رادیو را که با زحمت و همت یک گروه ۱۰ نفره تهیه می شود برای حمایت از ما در یوتیوب عضو شوید و آنرا لایک کنید. اگر امکان کمک مالی به ما را به هر دلیل ندارید، به این خواست حداقلی ما عمل کنید!


عنوان اول پیک نت ۷ آذر

مردم در چه شرایطی

باحکومت آشتی میکنند؟

شاید این سئوال در آینده ای نه چندان دور، تبدیل به سئوالی مشترک میان حکومت و مردم درایران شود: «با کدام حادثه و یا تصمیم مردم با حکومت آشتی خواهند کرد؟»

شاید در گذشته اگر چنین سئوالی مطرح می شد، حکومتی ها و بخشی از جامعه می گفتند که با جنگ و یا با حمله نظامی به ایران مردم برای دفاع از کشور، پشت حکومت جمع خواهند شد.

این پاسخ اگر در گذشته هم محلی از اعراب داشت، امروز ندارد! اگر حکومتیان جز این تصور کنند، خود را فریب داده اند.

کثیری از مردم و بویژه در حاکمیت به سئوال بالا این پاسخ را می دهند که در صورت بهبود معیشت مردم، فضای عمومی جامعه تغییر کرده و مردم با حکومت آشتی خواهند کرد.

این پاسخ نیز می توانست در یک مقطعی در گذشته درست باشد، اما جامعه آن مقطع را پشت سر گذاشته و به فرض که معیشت مردم هم تکانی بخورد، باز آن نخواهد شد که حکومت انتظار دارد. به زمزمه هائی که در جامعه جریان دارد باید دقت کرد. شاید اقلیتی از جامعه چشم به خارج داشته باشند، اما اکثریت قاطع مردم در داخل کشور، امیدشان یک خانه تکانی بزرگ در خود حکومت است که شاید شعار "رضا شاه روحت شاد" به نوعی در ادامه همین امید باشد. یعنی یافت شدن یک نظامی قدرتمند در داخل حکومت و ایجاد یک خانه تکانی و غبار روبی از چهره نظام. حتی هنوز هم هستند کسانی که افسوس می خورند که قاسم سلیمانی از کف رفت. این افسوس هم که یقین داریم حکومت از زمزمه آن در جامعه با خبر بود و هست، نتیجه همین امید بوده و هست.

از آنجا که مردم درست یا نادرست، از روحانیت بریده اند و بخش مهمی از رانت خواری ها، خشونت ها، تبعیض ها، تحمیل قوانین ارتجاعی و فساد را برخاسته از حضور روحانیون درحکومت می دانند، عقب زدن روحانیون از حکومت را گامی درجهت خانه تکانی از چهره حکومت میدانند. بلاهت است اگر تصور کنیم، حکومت از طریق انواع دستگاه ها و نهادهای امنیتی که در ایران دارد و نفراتشان در میان مردم می لوُلند از این مسئله خبر ندارد.

بخشی از حکومت که روحانیون نیز در آن نفوذ دارند همچنان بر حضور روحانیون در حکومت اصرار دارند که نمونه اش گماردن یک روحانی در باشگاهها و سازمان ها و فدراسیون های ورزشی و یا گماردن یک روحانی بعنوان معلم اخلاق در مدارس است که در هر دو مورد نتیجه معکوس است.

این که حساب شمار قابل توجهی از روحانیون ایران از روحانیون حکومتی جداست و نقشی حکومتی ندارند، بجای خود محفوظ، اما مردم، اگر تا چند سال پیش هم این ملاحظه را در نظر داشتند امروز دیگر ندارند و همه را با یک چوب می زنند. هر اندازه که روحانیون بر حضور خود در حکومت پافشاری کنند، بر یقین مردم بر ضرورت عقب زدن روحانیون از حکومت می افزایند. روحانیون نه تنها دیگر برای اکثریت مردم مرجع نیستند، بلکه ادامه وضع کنونی، تبدیل به خط بطلان بر نقش مثبت بخشی از روحانیت در تاریخ ایران می شود که در جنبش تنباکو، در انقلاب مشروطه، در جنبش دهه ۳۰ و در سالهای پس از کودتای ۲۸ و در انقلاب ۵۷ در کنار مردم برای تحولات قرار گرفتند و حتی نقش پیشگامی هم داشتند.

بنابراین، عقب نشینی و یا به عقب راندن روحانیون از حکومت یک گام به جلو برای آشتی مردم با حکومت احساس می شود. روحانیونی که هر جمعه با گفتن حرف های نسنجید خود تولید دردسر می کنند.

بعنوان نمونه بخوانید این دو اظهار نظر علم الهدای در همین هفته را:

- بسیج بزودی کره زمین را فرا می‌گیرد، سپس امام زمان ظهور می کند. (باور کنیم که این نوع اظهار نظرها درعمل، علیه بسیج است!)

و یا این سخن او که حتی در تضاد است با سیاست کنونی راس نظام و علیه اتحاد در جبهه ای که امریکا و غرب بشدت با آن مخالف اند و با هر توطئه ای در فکر تخریب آن. علم الهدا در نسنجیده گوئی خود عملا در خط امریکا دراین عرصه سخن گفته است. او  در جمع ۶۰۰ روحانی استان های خراسان گفته:

« مشکل آمریکا با ما اسلام است و راه حل مشکلات ما ارتباط با آمریکا نیست. چالشی که امروز با آمریکا داریم با چین و روسیه هم داریم. دنیا تبدیل به دهکده جهانی شده و هر قدرتی در دنیا ادعای مدیریت جهانی دارد، در حالیکه اسلام حاکمیت جهان را در اختیار قدرت نماینده خدا می‌داند و این چالش بزرگ ما با جهانخواران است.»

تنها در صورتی که این بخش از روحانیون ارتجاعی کنار زده شوند، روحانیتی که می تواند همسو و همراه مردم باشد می تواند امیدوار باشد که جایگاه دوباره خود را باز یابد.


بغرنج ترین  انتخابات ریاست جمهوری در امریکا

هوش مصنوعی، صداقت

رابرت کندی را تائید خواهد کرد؟


آنکه سخن میگوید

و آنها که می شنوند!

 

آنکه خطاب به بایدن و وزیر خارجه اش "بلینکن" سخنرانی  می کند "انور ابراهیم" نخست وزیر مالزی است که درباره بمباران غزه صحبت می کند. خلاصه کلام او اینست:

«شما از ما می خواهید که روسیه را در اوکراین محکوم کنیم، اما در مقابل قساوت کشتن زنان و کودکان در غزه خاموش بمانیم.  جنایت غزه در جامعه جهانی قرن بیست و اتفاقی نیست که هضم شود. این جنایت تغییرات بسیاری را در منطقه و جهان بر نظام جهانی بوجود خواهد آورد».


سخنرانی سارا واگن کنشت

درتظاهرات ضدجنگ دربرلین

ریا نووستی- ترجمه نعمت بوستانی


ناتو در جستجوی راه حلی

برای نجات باقی مانده اوکراین

ابوالقاسم گلستانی


عنوان اول پیک نت ۵ آذر

استراتژی جهانی امریکا
با آتش‌بس غزه عوض‌نمیشود


بایدن تا انتخابات ریاست جمهوری

نمی‌خواهدشکست دراوکراین را بپذیرد

نشریه Fatto Quotidiano

ترجمه: بهمن دوستدار


با پیشنهاد پوتین برای مذاکره، ناتو بر سر دو راهی

خاتمه جنگ اوکراین

و یا کشاندن جنگ به اروپا



 جستجو در پیک نت

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


----------------

 آرشیو رادیو هفته
در یوتیوب

-----------------

"رادیو پیک"

چهارشنبه ۱ آذر
 

"رادیو پیک" ، با هدف نگاهی متفاوت از دیگر رسانه های فارسی زبان داخل و خارج از کشور، نسبت به رویدادهای ایران و جهان راه اندازی شده است.

این رادیو هر چهارشنبه روی "یوتیوب" به روز می شود. برای حمایت از آن، اگر امکان آبونمان را دارید تاخیر نکنید و اگر چنین امکانی را ندارید ، ابتدائی ترین و ساده ترین کمکی که می توانید بکنید لایک کردن آن در یوتیوب و عضویت در آن با انتخاب گزینه "Subscribe"است.

توصیه می کنیم، نه تنها خود شنونده پیگیر این رادیو باشید، بلکه آن را به اشتراک بگذارید و شنیدن آن را به دیگران نیز توصیه کنید. آرشیو رادیو پیک نیز، امکان دسترسی شما به برنامه های هفته های گذشته را میدهد.

در برنامه این هفته رادیو پیک (چهارشنبه ۱ آذر) مطالبی را با این عناوین، همراه با عکس ها و فیلم های مربوط به آنها می شنوید و می بینید:

- چرا باید از قدرت نظامی و سیاست منطقه ای و جهانی جمهوری اسلامی دفاع کرد؟

- چند خبر کوتاه داخلی و خارجی و تفسیر آنها

- سر چه کسانی در دیگ انتخابات مجلس خواهد جوشید؟

- قصه "آش رشته"- شتری که پشت در خانه بسیاری از مهاجرین دهه ۶۰ خوابیده

- اختلاف سپاه و دولت در سیاست خارجی

- به یاد دکتر صدرالدین الهی، بمناسبت سالگرد تولدش

- فعالیت مخرب لابی امریکا و اسرائیل در میان مردم و حاکمیت ایران

- کودکان یتیم و بی پناه امروز فلسطین،  فردا به خونخواهی پدران و مادران خود به میدان خواهند آمد

- ضربات کمر شکنی که جنگ غزه به اسرائیل زد

- فعلا نیازی به ورود نظامی ایران به جنگ غزه نیست!

- از دل جنگ غزه، کشور مستقل فلسطین برون خواهد آمد

- نامه سهراب سپهری از نیویورک برای احمد رضا احمدی  در تهران
---

کدام مطلب پیک نت روزگذشته بیشترین

 خواننده را داشت؟

عنوان اول پیک نت روز گذشته که در ارتباط با استراتژی امریکا برای ادامه هژمونی نظامی- دلاری امریکا، روی تلگرام این روزنت بالای 4 هزار و پانصد خواننده داشت. همین عنوان اول روی فیسبوک پیک نت نیز بیشترین خواننده را داشت و روی 13 فیسبوک خوانندگان آن به اشتراک گذاشته شد.

 فیسبوک پیک نت


---------------

تلگرام پیک نت