رئیس سازمان "سیا"

امریکا مخالف همکاری

نظامی ایران و روسیه است

 

هشدار پوتین

ارتش لهستان قصد دارد

غرب اوکراین را اشغال کند!

(پیک هفته ۱۰۹) اول مرداد ماه ۱۴۰۲ - ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۳

 pyknet100@gmail.com


اول مرداد

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


اول مرداد

رویدادهای
منطقه و جهان


اول مرداد

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


اول مرداد

 منتخب اخبار
شهرستان ها


اول مرداد

منتخب اخبار ورزشی


اول مرداد

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت اول مرداد

صف بندی  طرفداران

سازش‌با امریکا درج.اسلامی

چند اظهار نظر و اقدام از سوی مقامات کنونی و سابق جمهوری اسلامی که به آنها اشاره خواهیم کرد، نشان داد که روسیه ستیزی، در چارچوب خواست امریکا برای جلوگیری از همکاری ایران و روسیه و چین تا چه سطحی در حاکمیت رخنه دارد و از بیم تعمیق سیاست راهبردی نگاه به شرق چگونه غرب گرایان مثل مور و ملخ از سوراخ ها بیرون آمده اند. آخرین نمونه این خواست امریکا را از زبان رئیس سازمان "سیا" در همین شماره پیک نت بخوانید.

اما آن سه اظهار نظر و اقدام:

نخست تشکیل سمینار باصطلاح بین المللی سیاست خارجی در اصفهان که خروجی آن انتشار نامه ای با امضای ۷۵ دیپلمات سابق جمهوری اسلامی در دفاع از رابطه متوازن با شرق و غرب و در واقع تسلیم خواست های امریکا برای دوری از روسیه و تبدیل شدن به سوراخ کمربند محاصره روسیه بود.

مقاله مهم و جامع علی اکبر ولایتی وزیر خارجه جمهوری اسلامی در دولت میرحسین موسوی و مشاور کنونی رهبر جمهوری اسلامی در امور خارجی که در آن روسیه را دوست و متحدی خواند که درباره مالکیت ایران بر سه جزیره خلیج فارس به اشتباه رفته است.

متعاقب آن سخنرانی ظریف وزیر خارجه دولت روحانی که در آن یک تلنگر به امریکا و دو لگد به روسیه زد و زیرجُلکی از متحد شدن با امریکا دفاع کرد.

عباس عراقچی معاون وزارت خارجه در دوران ظریف که آخرین رئیس هیات نمایندگی مذاکرات اتمی در دولت روحانی نیز بود و اکنون دبیر شورای راهبردی روابط خارجی است، پیشنهادهای ظریف را به گونه ای دیگر تکرار کرد و گفت:

«برخی اوقات پروژه امنیتی‌سازی علیه یک کشور (بخوانید امریکا علیه ایران) اجرا می شود و بعد به گونه‌ای ادراک نخبگان، مسئولان (بخوانید رهبر) و مردم دستکاری می شود که  در تله امنیتی‌سازی می‌افتند. یعنی خودتان کاری می‌کنید که در جهت اهداف امنیتی‌سازان باشد. هنر دیپلماسی امنیتی سازان آنست که روایتی از یک کشور دیگر را بعنوان تهدید امنیتی ارائه می‌دهند.»

عراقچی سعی کرده هنر دیپلماتیک حرف زدنش را در یک جعبه در بسته ارائه کند که عاقل بفهمند و مردم نفهمیده و آن را از این گوش گرفته و از گوش دیگر در کنند.

اما، صدای تنور این اپرا را علی اکبر صالحی وزیر خارجه دولت احمدی نژاد و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران در یک مصاحبه سر داد. او که چند ماه پیش در خطاب غیر مستقیم، امریکائی ها را دعوت به مناسبات و همکاری با ایران کرده و گفته بود «ایران آخرین سوراخ کمر بند محاصره روسیه است» در مصاحبه خود گفت:

« آغاز گفتگوی سیاسی با آمریکا، مناسب‌ترین راه باقی‌مانده است و نخبگان در این‌باره باید تبادل ‌نظر کنند. ما تاکنون یک مذاکره گسترده و وسیع سیاسی که دربرگیرنده ابعاد مختلف باشد با امریکا نداشته‌ایم. اکنون با توجه به مجموعه شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی، فرصت خوب و مناسبی برای این مذاکره گسترده است.»

صالحی همان نظر "آخرین سوراخ کمربند محاصره روسیه" را با صراحت بیشتری و این بار خطاب به نخبگان (بخوانید رهبر و بیت رهبری و شورای فرماندهان سپاه) مطرح کرد. او با صراحت اشاره به شرایط منطقه و شرایط جهانی کرد. این شرایط منطقه و شرایط جهانی همانا جنگ اوکراین و تقسیم جهان به دو جبهه شرق و غرب است که صالحی پیشنهاد میکند طرف جبهه غرب را بگیریم و از امریکا برای قرار گرفتن در جبهه ناتو امتیاز خواهی کنیم.

اما، از یک رویداد محیرالعقول دیگر هم باید یاد کنیم و آن دیدار کمال خرازی رئیس شورای سیاست خارجی با سفیر ژاپن در تهران است. این دیدار در اوج جنجال بر سر بیانیه شورای خلیج فارس و ماجرای مالکیت سه جزیره خلیج فارس به خواست خرازی انجام شد و خرازی با اشاره به اختلاف ژاپن و روسیه بر سر سه جزیره از مجموع شبهه جزایر ژاپن، پیشنهاد کرد که ژاپن ادعای خود درباره این سه جزیره را به مجامع و مراجع بین المللی ببرد.

خرازی خواست به روسیه بگوید "زدی ضربتی، ضربتی نوش کن!" اما از هول حلیم توی دیگ آن افتاد زیرا عملا نظر روسیه برای حل اختلاف بر سر سه جزیره در مجامع بین المللی را تائید کرد! درحالیکه وزیر خارجه روسیه، در گفتگو با وزیر خارجه ایران، با دفاع از تمامیت ارضی ایران، عملا نظر خود درباره سه جزیره را که در بیانیه شورای خلیج فارس مطرح شده بود پس گرفت و ماجرا باید در چارچوب اتحاد مهم دو کشور که امریکا عمیقا با آن مخالف است حل شده باشد.

این، آن آشفته بازاری است که بر سیاست خارجی ایران حاکم است و روسیه و چین با رصد همین آشفتگی و چند نظری که مطبوعات بی وقفه به آن پر و بال میدهند، نسبت به انسجام سیاست راهبردی نگاه به شرق از سوی ایران تردید دارند. این وضع آشفته تا چه وقت می تواند دوام بیآورد؟ امریکا برای گرفتن ماهی از این آب گل آلوده تردید به خود راه خواهد داد؟ تجربه گذشته به این سئوال پاسخ منفی میدهد و از ادامه سرگرمی حکومت و مردم ایران با حجاب و سه جزیره و روسیه ستیزی را خرسند و به صف آرائی خود در خلیج فارس و سه ضلع مثلث آذربایجان، کردستان و بلوچستان مشغول، تا میوه این آشفته بازار را بموقع بچیند!


مخالفت با همکاری اقتصادی و نظامی چین با روسیه

فرانسه، جنگ اوکراین را

جنگی با وسعت جهانی می داند


سناریوهای امریکا برای ایران

محمود رمک‌هاشمی


لهستان- رومانی- مجارستان

همسایه های اوکراین شکست خورده

نقشه تکه پاره کردن آن را دارند


بحران جهانی سال ۱۹۶۲ تکرار می شود؟

ترس امریکا از

همکاری نظامی کوبا و روسیه


کشته ومجروح شدن۴ خبرنگار روس

با بمب خوشه ای در جنگ اوکراین


اعلام حمایت نظامی آلمان

از لهستان در تنش نظامی با بلاروس


نگاهی به سخنرانی حسین طائب

چه کسانی در حکومت

دانشگاهها را به چالش می‌کشند؟


سفر پوتین به مورمانسک

اهمیت استراتژیک

قطب شمال برای روسیه


عنوان اول پیک نت ۳۱ تیر

با کدام هدف؟

مردم و حکومت را سرگرم

حجاب و ۳ جزیره کرده اند


وزیر خارجه ج. اسلامی:

نتایج اقتصادی حضور در شانگهای

بزودی در سفره مردم دیده خواهد شد


لشگر کشی امریکا به خلیج فارس


به بهانه مقابله با خط اتمی کره شمالی

یک زیر دریائی اتمی امریکا

کیسینجر را تا پکن بدرقه کرده!


یک موسسه اقتصادی آلمان اعلام کرد

کوچ سرمایه از آلمان به امریکا


سخنرانی پوتین درباره رسانه ها

روسیه از خواب غفلت از

تکنیک رسانه ای بیدار شده؟



 جستجو در پیک نت

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 


 آرشیو رادیو هفته در یوتیوب

----------------------

"رادیو هفته"

۲۸ تیر

به روز شد!

 

رادیو هفته، با نگاهی متفاوت از دیگر رسانه های فارسی زبان ایران، رویدادهای ایران، در هفته ای که گذشته را تحلیل و هر چهارشنبه به روز می شود. این رادیو که روی "یوتیوب" به روز می شود را گوش کنید، آن را با انتخاب گرینه "Subscribe" عضو شوید، لایک کنید، به اشتراک بگذارید و شنیدن آن را به دیگران توصیه کنید.

در برنامه این هفته مطالبی با عناوین زیر می شنوید:

- چند خبر کوتاه از ایران و جهان

- ۱۰ شب شعر ایران در انستیتو گوته تهران در سال ۱۳۵۶

- بیانیه شورای خلیج فارس و جنجالی که بر پا شد

- یک پژوهش آماری در باره طرفداران و مخالفان حجاب در  ایران

- غلامحسین بنان، خواننده ای که دشوار بتوان برای او جانشینی پیدا شود

- آیا جهان به سوی یک جنگ جهانی می رود؟

- روحانیت مرتجع و حکومتی سد راه هر تصمیم منطقی درباره حجاب است

- کابوس جنگ بر فراز کدام قاره پرسه می زند؟

- ۴۳ سال کودتاهای اقتصادی در ایران

---------------

کدام مطلب پیک نت روزگذشته بیشترین

 خواننده را داشت؟

عنوان اول پیک نت روز گذشته که در ارتباط با انگیزه جنجال سه جزیره و حجاب بود، روی تلگرام این روزنت بالای 5 هزار و پانصد خواننده داشت. همین عنوان اول روی فیسبوک پیک نت نیز بیشترین خواننده را داشت و روی 10 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.

 فیسبوک پیک نت


----------------

تلگرام پیک نت